Pełna nazwa dofinansowanego unijnymi pieniędzmi projektu to „E - geodezja w Piotrkowie Trybunalskim – cyfrowe geodezyjne rejestry publiczne, jako skuteczne narzędzie zwiększające zakres oraz jakość usług publicznych, świadczonych drogą elektroniczną”. - Pozyskiwanie środków unijnych nie jest łatwe, ale jeszcze trudniejsze jest ich wydatkowanie. Nam się to udało – kończymy właśnie realizację projektu „E-geodezja w Piotrkowie Trybunalskim”, co oznacza również prawie całkowity koniec papierowej ery w miejskiej geodezji - mówi Krzysztof Studziżur, geodeta miasta. - Cyfryzacja zasobu geodezyjnego, polegała na przeniesieniu do komputera informacji zapisanych na setkach tysięcy papierowych kartek: na różnych mapach, szkicach polowych, w rejestrach, wykazach, czy skorowidzach. Papierowe dokumenty zastąpiliśmy komputerowymi, relacyjnymi bazami danych, a ich treść uzupełniliśmy o brakujące, wymagane przepisami informacje. Utworzyliśmy 6 standardowych baz: bazę obiektów ewidencji gruntów i budynków, ewidencji sieci uzbrojenia terenu, obiektów topograficznych, bazę cen i wartości nieruchomości, osnów geodezyjnych oraz dokumentów zasobu geodezyjnego.
Piotrków jest jednym z pierwszych samorządów w Polsce, który w pełnym zakresie rzeczowym i obszarowym utworzył cyfrowe, zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami, geodezyjne bazy danych. W naszym projekcie zastosowano innowacyjne, najnowocześniejsze rozwiązania dostępne dziś w kraju. - Dzięki temu możemy zaoferować naszym klientom dane geodezyjne o bardzo wysokiej jakości – dodaje K. Studziżur.
Wartość projektu „E-geodezja w Piotrkowie Trybunalskim” to ponad 5,5 mln zł, z czego 4 mln to dofinansowanie unijne. Udało się również zdobyć dofinansowanie z budżetu państwa, w związku z czym z miejskiej kasy trzeba było dołożyć tylko około miliona. Projekt trwa już ponad cztery lata i kończy się 27 grudnia bieżącego roku.
- Nasz zasób geodezyjny zawiera dokumenty, które gromadzone są w archiwum ośrodka od ponad 70 lat – mówi geodeta miasta. - W latach 60. czy 70. nie było jeszcze komputerów, dlatego dokumenty te mają postać papierową. Dysponujemy kilkudziesięcioma tysiącami różnego rodzaju operatów, map, rejestrów i wykazów. Na setkach tysięcy papierowych kartek zapisane są miliony różnych informacji. Cyfryzacja zasobu geodezyjnego polegała na przeniesieniu kresek, cyfr oraz liter do komputera. W miejsce tych kresek utworzyliśmy cyfrowe obiekty zapisane w relacyjnej bazie danych, posiadające własne atrybuty, relacje i powiązania. W ramach cyfryzacji zasobu wykonaliśmy również weryfikację i aktualizację danych.
Dzięki realizacji projektu piotrkowianie otrzymają przede wszystkim dostęp do lepszych, zgodnych z obowiązującymi przepisami, danych geodezyjnych. Cyfryzacja zasobu to jednak nie wszystko, wdrożyliśmy również e-usługi, dzięki którym będzie można również szybciej, taniej i wygodniej otrzymać te dane.
Większość urzędów oferuje proste usługi elektroniczne, pozwalające na przesłanie wypełnionego wniosku o załatwienie danej sprawy. Wdrażane w ramach piotrkowskiego projektu e-usługi są dużo bardziej innowacyjne, pozwalają nie tylko na złożenie wniosku elektronicznego, ale na pełne załatwienie sprawy urzędowej wraz z dokonaniem płatności przez internet i pobraniem zamówionych materiałów.
W ramach projektu urzędnicy przygotowali sześć e-usług, które adresowane są do wszystkich grup klientów, zarówno tych indywidualnych, jak i dużych inwestorów. Są też usługi dedykowane przedsiębiorcom oraz urzędom i instytucjom. Przygotowano e-usługę udostępniania materiałów zasobu geodezyjnego, dzięki której można kupić: mapę zasadniczą, mapę ewidencyjną, wypisy i wyrysy oraz inne dokumenty z ewidencji gruntów i budynków.
Innowacyjność tych usług elektronicznych docenił minister cyfryzacji, który zamierza umieścić projekt „E-geodezja w Piotrkowie Trybunalskim” na mapie innowacji Polski.
Dzięki realizacji projektu piotrkowianie otrzymają przede wszystkim dostęp do lepszych, zgodnych z obowiązującymi przepisami, danych geodezyjnych. Dzięki e-usługom będzie można również szybciej, taniej i wygodniej otrzymać te dane. - Żeby pozyskać mapę, wypis, wyrys lub inny dokument wystarczy usiąść wygodnie i włączyć komputer. Nie trzeba się ubierać, wsiadać do samochodu, szukać miejsca parkingowego, a potem czekać w kolejce do urzędnika lub do kasy. Wystarczy uruchomić stronę internetową o adresie: geoportal.piotrkow.pl – wyjaśnia K. Studziżur. - W ramach zamówienia wybieramy miejsce lub obszar, który nas interesuje. Wybieramy rodzaj dokumentu, na przykład mapę. Następnie jej obszar, format, skalę oraz kolor. System komputerowy automatycznie wyliczy należną opłatę i przekieruje nas na stronę płatności internetowych, do naszego banku. Uiszczenie opłaty oznaczać będzie, że system rozpocznie automatyczne przygotowywanie zamówionych dokumentów.
Sprawę urzędową można załatwić teraz tak samo, jak zakupy w sklepie internetowym. Wystarczy się zalogować, wybrać dokumenty, które nas interesują, zapłacić przez płatności internetowe, a następnie je pobrać. Pełna samoobsługa.
W ramach e-usług można również zamawiać dokumenty papierowe, jeżeli oczywiście ktoś woli lub potrzebuje dokument w takiej formie. Zamówiona mapa wydrukowana zostanie przez urzędnika i czekać będzie na odbiór w dogodnym terminie. Może zostać wysłana również pod wskazany adres.
Urzędnicy przygotowali specjalne e-usługi dla przedsiębiorców, którzy najczęściej korzystają z danych geodezyjnych: dla firm geodezyjnych, rzeczoznawców majątkowych, firm projektowych, czy kancelarii komorniczych. - W największym stopniu wykorzystują obecnie e-usługę geodeci – wyjaśnia geodeta miasta. - Ponad 99 % swoich zgłoszeń załatwili w tym roku przez internet. To, co w innych urzędach załatwiane jest w ciągu wielu dni, a nawet tygodni, u nas geodeci załatwiają w kilkanaście minut.