TERAZ9°C
JAKOŚĆ POWIETRZA Dobra
reklama

Buczy i… buczeć będzie? Latający problem Piotrkowa Trybunalskiego

ToSta
ToSta sob., 20 października 2018 15:29
Coraz więcej mieszkańców naszego regionu skarży się na dokuczliwy hałas samolotu zrzucającego skoczków nad piotrkowskim lotniskiem. Na podsumowanie trwającej kampanii wyborczej jeszcze nie pora, ale już dzisiaj wiadomo, że "latająca szafa" jest jednym z najczęściej zgłaszanych przez mieszkańców ziemi piotrkowskiej problemów.
Zdjęcie
Autor: Short SC.7 Skyvan. – cieszący się uznaniem, wielozadaniowy samolot transportowy, wykorzystywany zarówno do celów cywilnych, jak i wojskowych, produkowany w latach 1963 - 1986 przez brytyjską firmę ShortBrothers.

Wykryto bloker reklam!

Treść artykułu została zablokowana, ponieważ wykryliśmy, że używasz blokera reklam. Aby odblokować treść, proszę wyłączyć bloker reklam na tej stronie.

Wbrew temu, co wielu twierdzi, samolot ten podczas startu i lądowania nie jest szczególnie głośny. Problem hałasu zaczyna się, gdy osiąga wysoki pułap na którym powietrze staje się rzadkie i śmigła „mielą” powietrze. Towarzyszące temu zjawisku charakterystyczne buczenie słyszalne jest w promieniu wielu kilometrów.
Właścicielem i użytkownikiem samolotu jest Skyvan-Service Piotr Wojciech Jafernik - spółka komandytowa z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim, świadcząca komercyjne usługi polegające na transportowaniu skoczków spadochronowych. Z usług Skyvan-Service (obok hobbystów) bardzo chętnie korzystają jednostki wojskowe i siły specjalne, ponieważ możliwości, jakie do szkolenia żołnierzy-skoczków daje sam samolot oraz piotrkowskie lotnisko są szczególnie atrakcyjne.
Złożoność opisywanego problemu polega na tym, że z formalnego punktu widzenia... wszystko jest w porządku. Samolot jest dopuszczony do lotów wymaganymi certyfikatami, lotnisko nie ma obowiązku i prawa odmówić mu wykonywania operacji lotniczych, a poziom hałasu mierzony obowiązującymi metodami nie przekracza norm (mimo tego, jak udało się ustalić, będą wykonywane następne badania). Tym niemniej charakterystyczny dźwięk jaki generuje samolot jest dla niektórych trudny do zniesienia, zwłaszcza kiedy samolot (co się zdarza) lata w nocy.
Liczba skarg i skala problemu nakazuje wszystkim stronom (użytkownikowi samolotu, lotnisku, mieszkańcom) znalezienie rozwiązania, które dla wszystkich byłoby do zaakceptowania. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy firma Skyvan-Service zakupiła już drugi, prawie identyczny samolot. Jednak z różnych względów wydaje się mało prawdopodobne by dwa takie samoloty mogły latać jednocześnie nad miastem, wykonując identyczne zadania.

 

Jarosław Cempel, dyrektor Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej:
Wbrew temu, co niektórzy twierdzą, Aeroklubowi bardzo zależy, by mieszkańcy nie odczuwali żadnych uciążliwości w związku z obecnością lotniska w mieście. Zarówno ze strony władz miasta, jak i mieszkańców, otrzymujemy (jako gospodarz lotniska) wezwania do podjęcia decyzji zabraniającej firmie SkyForce dalszej eksploatacji samolotu Skyvan. Od strony formalnej Aeroklub nie ma prawnych możliwości podważania legalności wydanych już przez Urząd Lotnictwa Cywilnego pozwoleń i certyfikatów. Jako lotnisko o charakterze publicznym nie mamy wręcz prawa odmawiać nikomu wykonywania operacji lotniczych, kiedy samolot posiada aktualne pozwolenie na wykonywanie lotów. Nie do końca więc czujemy się stroną w tym konflikcie. Niemniej jesteśmy w trakcie wykonywania nałożonego przez prezydenta miasta obowiązku sporządzenia przeglądu ekologicznego lotniska, który poprzez obowiązującą metodykę pomiarów, dokona dogłębnej analizy i oceny przestrzegania przez Aeroklub i SkyForce wszystkich norm ekologicznych. Przeglądu dokona wyspecjalizowana i certyfikowana jednostka z Warszawy.
"Od pewnego czasu prowadzimy też (w sprawie skarg na uciążliwy hałas z
transportującego skoczków samolotu) rozmowy z właścicielem firmy SkyForce.
Są to rozmowy trudne, między innymi dlatego, że przeważająca ilość lotów dziennych oraz 100% lotów nocnych odbywa się na potrzeby Ministerstwa Obrony Narodowej. Cały uzyskany z tego dochód Aeroklubu przeznaczony jest na utrzymanie lotniska."
Działalność Aeroklubu, jako certyfikowanego Ośrodka Szkolenia Lotniczego Pilotów, (również zawodowych ), w żaden sposób nie jest wspierana środkami budżetowymi. To na nas ciąży obowiązek utrzymania lotniska dziś i zabezpieczenia jego funkcjonowania dla przyszłych pokoleń.
W sprawie uciążliwości związanej z posiadaniem lotniska potrzebne jest zatem wypracowanie kompromisu. Głęboko wierzę, że uda się go osiągnąć.
"Nadchodzi zima. Za kilkanaście dni samolot zakończy planowane loty i latał będzie sporadycznie. Mamy zapewnienia właściciela, że dzięki jego ogromnym inwestycjom, od nowego sezonu lotniczego, czyli wiosny, nastąpią istotne zmiany, pozwalające na tyle zmniejszyć próg emisji hałasu, żeby zadowolić największych dziś oponentów lotniska.
"

Piotr Jafernik, właściciel Skyvana:
Nic nie wiem o tym, żeby mieszkańcom Piotrkowa przeszkadzał samolot. Przeszkadza to jednej osobie. Pewna pani od 15 lat zadręcza lotnisko. Dokumentacja naszego samolotu jest całkowicie legalna. Dziesiątki takich samolotów lata po całym świecie i tylko w Piotrkowie przeszkadza to jednej pani, która w ciągu 3 lat napisała w tej sprawie kilkaset pism. Nie dajmy się zwariować! Te samoloty dopuszczone są przez wszelkie komisje, przechodzą szereg badań. Wykonywane były również pomiary hałasu, sprzęt ma wszystkie niezbędne certyfikaty. To oczywiste, że skoro samolot ma 2000 koni mechanicznych, to nie będzie cichy jak pszczółka. Jadący przez miasto o poranku pociąg, który dodatkowo sobie zagwiżdże, emituje hałas 130 decybeli. A może zamkniemy autostrady, bo samochody na oponach zimowych emitują hałas rzędu 80 decybeli? Na lotnisko do Piotrkowa przyjeżdża 1500 żołnierzy, którzy się tutaj szkolą. To jedyne miejsce w Polsce, gdzie oddziały wojska mogą odbywać takie szkolenie. Do tego dochodzi jeszcze 1000 skoczków cywilnych, którzy do nas przyjeżdżają, bo mamy jedyny taki (dość egzotyczny) samolot nadający się do skakania na dużą skalę. Ci ludzie zostawiają pieniądze w hotelach, w restauracjach.
Mamy już drugi samolot, to trochę inna wersja. Od nowego sezonu będą latać dwa.


Agnieszka Babiak, Biuro prasowe prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
Na wniosek Adama Karzewnika, zastępcy prezydenta Piotrkowa Trybunalskiego w dniu 07.09.2018 wykonano kontrolę na lotnisku Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej. Wyniki wskazują, że statek powietrzny typu Skyvan SC-7 o numerze fabrycznym SH1906 i znakach rejestracyjnych SP-HOP posiada Świadectwo zdatności w zakresie hałasu o numerze HL-6/18/1. Oznacza to, że statek powietrzny typy Skyvan SC-7 spełnia normy emisji hałasu, a tym samym nie przekracza norm.
Sprawę uciążliwości ze względu na generowany hałas samolotu SC-7 SKYVAN prowadził ULC na wniosek zastępcy prezydenta Piotrkowa Trybunalskiego.

 

Na zdjęciu: Short SC.7 Skyvan – cieszący się uznaniem, wielozadaniowy samolot transportowy, wykorzystywany zarówno do celów cywilnych, jak i wojskowych, produkowany w latach 1963 - 1986 przez brytyjską firmę ShortBrothers. Egzemplarz latający nad Piotrkowem wyposażony jest w dwa silniki Garret AiResearch TPE 331-201 o mocy 715 KM każdy.

Reklama

Podsumowanie

    reklama

    Komentarze 190

    ~skyvan precz (gość)

    14.06.2020 11:44

    Na lotnisku same obce rejestracje zaczynające się na W... oraz L.... 30 aut na parkingu a 100tys osób musi słuchać buczenia w promieniu 30km od lotniska


    ~adi (gość)

    06.06.2020 20:11

    czy ten skur.... przestanie kiedyś buczeć? jak to możliwe że 100 000 ludzi musi słuchać buczenie jednego d.... który nim leci? Nosz ku...a wierci w głowie jak wiertarka ile można? Czy ktoś w końcu coś z tym zrobi?



    ~lol (gość)

    08.09.2019 16:12

    wpis z instrukcji Skyvana.Climb performance is better if you keep your bank angles low, apart from making it a more comfortable ride for your passengers. If you can, stay away from built up areas as much as possible, because a Skyvan with 100% RPM produces quite some noise.Wznoszenie jest lepsze, jeśli utrzymujesz niskie kąty przechyłu, oprócz tego, że jest to wygodniejsza podróż dla pasażerów. Jeśli możesz, trzymaj się z dala od zabudowanych obszarów, jak to tylko możliwe, ponieważ Skyvan ze 100% RPM generuje całkiem sporo hałasu.


    ~Gregor (gość)

    28.07.2019 15:14

    Przeczytałem wszystkie komentarze. Obecnie siedzę w swoim domu na osiedlu Wierzeje i słyszę ten okrutny dźwięk wydawany przez samolot. Popieram wszystkich internautów którzy piszą bardziej lub mniej emocjonalne NEGATYWNE opinie na temat uciążliwości powodowanych przez "buczenie" samolotu. Zgadzam się ze spostrzeżeniami niektórych z autorów poprzednich wpisów że problemem jest fakt ,iż samolot krąży nad okolicą i dlatego ten dźwięk jest tak uciążliwy . Ponadto częstotliwość startów i przelotów tego konkretnego samolotu powoduje wrażenie że " buczenie " trwa cały dzień. Gdyby samolot wystartował i odleciał na inne lotnisko nawet 1 czy 2 razy dziennie i dźwięk słyszeli byśmy przez 2 - 4 min. myślę że nie było by problemu dla mieszkańców.
    Ponadto nie zgadzam się z radykalnymi wpisami zwolenników że ludziom ogólnie przeszkadza obecność lotniska w Piotrkowie. Do czasu pojawienia się " Buczącego" samolotu nikt nie narzekał , a na pewno w takiej skali.
    Na koniec potwierdzam że ludzi niezadowolonych z obecności tego konkretnego modelu samolotu na piotrkowskim lotnisku jest dużo dużo więcej niż pan Piotr (właściciel) sobie wyobraża. Mam nadzieję że się zorganizujemy i doprowadzimy do tego, aby sytuacja w naszym mieści powróciła do normy z przed kilku lat - jest lotnisko a ludziom żyje się spokojnie w Piotrkowie i okolicach.


    ~lol (gość)

    02.06.2019 13:39

    Stowarzyszenie EKOPIOTRKOWSKIE ,razem pozbędziemy się złoma.



    reklama

    Dla Ciebie

    9°C

    Pogoda

    Kontakt

    Radio