Alejki w parku wreszcie będą gładkie

Tydzień Trybunalski Niedziela, 09 marca 201412
Brama piotrkowskiego ogrodu botanicznego jest zamknięta na kłódkę. Zarówno ogród, jak i sam Park im. ks. J. Poniatowskiego przy ul. Żeromskiego w Piotrkowie czekają wielkie zmiany.
Fot. A. StańczykFot. A. Stańczyk

Gładka nawierzchnia alejek, nowe ławki i kosze na śmieci, nowe nasadzenia zieleni, nowe oświetlenie. Do tego remont fontanny w ogrodzie botanicznym. Piotrkowski zabytek czekają wielkie zmiany.

 

W piątek po parku spacerowali prezydent miasta i szefowa Biura Inwestycji i Remontów. - Chcieliśmy dokładnie obejrzeć wszystkie elementy, które zostaną poddane rewaloryzacji, a najlepiej rozmawia się o czymś, co się widzi, czyli nie na papierze przy biurku, tylko w terenie – informowała nas tuż po wizji w terenie Małgorzata Majczyna, dyrektor BIiR. - Sprecyzowaliśmy ostatecznie zakres rzeczowy wniosku, który do końca marca musi wpłynąć do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi. Fundusz ogłosił bardzo ciekawy konkurs dla zabytkowych parków. Całe województwo łódzkie może składać wnioski w tym konkursie. Sporo takich projektów w ubiegłorocznym konkursie zostało zaakceptowanych. W tym roku Fundusz rozdysponowuje pozostałe pieniądze, nie jest to duża suma, ale być może zostanie powiększona, jeśli wniosków wpłynie więcej.

 

Kwestia najważniejsza - co zmieni się w parku? Po pierwsze, wymieniona zostanie nawierzchnia alejek. Te będą wykonane z asfaltobetonu. Dla spacerujących, rowerzystów, rolkarzy, deskorolkowców, dla dziecięcych wózków jest to na pewno doskonała wiadomość. - Miasto ma już złe doświadczenia z kostką granitową (w Parku im. Jana Pawła II zdecydowanie nie sprawdziła się – przyp. as). Rozmawiamy z konserwatorem na temat nawierzchni alejek bocznych. Jest sugestia, aby były w konstrukcji żwirkowo-glinkowej. Niespecjalnie się to sprawdza w czasie ulewnych deszczy i roztopów - mówi Majczyna. - W ogrodzie botanicznym wymieniona zostanie nawierzchnia tylko alejki głównej, która biegnie na wprost fontanny. Boczne dróżki pozostaną w tej technologii, jaka jest dzisiaj, postanowiliśmy ich nie ruszać.

Alejki to nie wszystko. Umocnione zostaną brzegi stawu. Będzie remont ogrodzenia, którego fundament dziś się sypie. Inwestycje pójdą też w zieleń. Zadanie podstawowe to pielęgnacja zieleni wysokiej, nasadzenia nowych krzewów i nowych roślin kwitnących, aby park o każdej porze roku wyglądał ciekawie. Oświetlenie zostanie wymienione na ledowe, dziś sieć jest bowiem zdewastowana. Remont przejdzie też fontanna w ogrodzie botanicznym. Wyburzony zostanie budynek gospodarczy znajdujący się na terenie ogrodu (dziś służy on osobie, która zajmuje się pielęgnacją zieleni). W jego miejsce powstanie kolejna rabata kwietna. Wymienione zostaną wszystkie ławki i wszystkie kosze na śmieci. - Tak naprawdę nie możemy zmieniać niczego na współczesność, nowoczesność, bo park i cała, ponad 7-hektarowa działka, na której się znajduje są wpisane do rejestru zabytków. Wszystko, co się tam dzieje musi być uzgodnione ze służbami konserwatora – dodaje dyrektor Majczyna.

 

Niestety ani w ogrodzie, ani w samym parku nie pojawią się żadne nowe elementy jak altanka czy domek dla łabędzi (jak przed laty). - W grę wchodzi tylko remont, żadnych nowych elementów – taki plan założyliśmy sobie w październiku, kiedy zadanie wchodziło do budżetu. Mieliśmy świadomość, że wnioski trzeba będzie złożyć do 31 marca, więc czasu było niewiele. Przetarg udało nam się rozstrzygnąć na przełomie listopada i grudnia. To było ekspresowe tempo. Zdawaliśmy sobie sprawę, że największym ryzykiem jest uzyskanie pozwolenia na budowę i mapy do celów projektowych, bo sam proces rejestracji tej mapy trwa 2 miesiące. W pełni świadomie ograniczyliśmy się do remontu istniejących elementów, dlatego nie pojawi się nic, czego nie było wcześniej - mówi szefowa Biura Inwestycji i Remontów.

 

Dziś jeszcze nie wiadomo, na jakie pieniądze możemy liczyć z łódzkiego Funduszu. Wiadomo za to, że całe przedsięwzięcie to koszt około 3 mln zł (wg wstępnej wyceny). - Dofinansowanie jest możliwe do różnych kategorii robót w różnym zakresie. Staw czy zieleń mogą dostać 100-procentową dotację. Z kolei elementy infrastruktury, takie jak przyłącza wodociągowe do stawu i fontanny, oświetlenie czy alejki, mogą dostać dofinansowanie maksymalnie 60% - informują urzędnicy.

Ocena wniosków przez Fundusz ma nie trwać zbyt długo. Być może już w maju będziemy wiedzieć czy nasz projekt uzyskał dofinansowanie. Jeśli wiadomości z Funduszu będą dobre, miasto natychmiast startuje z przetargiem. Dziś jeszcze nie podjęto decyzji, czy inwestycja będzie realizowana jako zadanie jednoroczne czy w cyklu 2-letnim.

 

Choć miasto zapewnia, że nie rozkopie wszystkich alejek parkowych naraz, piotrkowianie muszą liczyć się z tym, że korzystanie z parku będzie w najbliższym czasie utrudnione.

 

as


Zainteresował temat?

8

0


Zobacz również

reklama

Komentarze (12)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Piotrkowianin Piotrkowianinranga02.04.2014 10:52

Ciekawe, czy podczas tej rewitalizacji parku znikną w końcu te hałdy uschniętych liści z jego południowej części?
http://img46.imageshack.us/img46/3199/z42f.jpg
Jaką funkcję one spełniają? Może tam mieszkają jeże albo zaskrońce?

00


ertees ~ertees (Gość)10.03.2014 19:34

No wrescie bedzie mozna normalnie sobie pobiegac po rownej nawierzchni

01


Mała Małaranga10.03.2014 08:46

"jan" napisał(a):
Żeby mieszkańcom żyło się lepiej, to musi być przede wszystkim więcej miejsc pracy! Bez fontanny i ogrodu botanicznego jakoś by się dało żyć, ale bez pracy znacznie trudniej.


Tylko, że właśnie przy tych inwestycjach są tworzone miejsca pracy, bo przecież ktoś ten remont musi wykonać.

"szpiegu" napisał(a):
Ogólnie 3mln zł to duża kwota za taką kwotę jakoś mało prac mi u Was wychodzi chyba ktoś za dużo bierze (wiem z doświadczenia) ;)


3mln to kwota, którą dostaje Wykonawca i musi za to wykonać pracę, zapłacić pensję pracownikom, itp. Musi jeszcze wyjść na tym z zyskiem, także całe 3 mln nie idzie na renowację obiektów znajdujących się na terenie parku, a na całość kontraktu.

01


broda ~broda (Gość)09.03.2014 13:08

Cytuję:
Miasto ma już złe doświadczenia z kostką granitową (w Parku im. Jana Pawła II zdecydowanie nie sprawdziła się – przyp. as).


Lepiej późno, niż wcale.
Mam nadziej, że po tych wszystkich zapowiedziach, park będzie wyglądał lepiej niż na jesień: http://www.epiotrkow.pl/news/Parkowe-alejki-tona-w-lisciach,16585

31


broda ~broda (Gość)09.03.2014 12:51

"Lesina23" napisał(a):
Może masz racje ale urzędnik nie da ci miejsca pracy. politycy nie są od tworzenai miejsc pracy, oni co najwyżej mogą obniżyć podatki i spróbować zachęcić jakiś przedsiebiorców do inwestowania, ale nie tworzyć miejsce pracy,


Niezupełnie. Ci wszyscy których wymieniałeś, właśnie pośrednio w znaczny sposób przyczyniają się do tworzenia nowych miejsc pracy.

11


Marcin Marcinranga09.03.2014 12:23

"jan" napisał(a):
Żeby mieszkańcom żyło się lepiej, to musi być przede wszystkim więcej miejsc pracy!


Może masz racje ale urzędnik nie da ci miejsca pracy. politycy nie są od tworzenai miejsc pracy, oni co najwyżej mogą obniżyć podatki i spróbować zachęcić jakiś przedsiebiorców do inwestowania, ale nie tworzyć miejsce pracy, chyba że jakiś urząd otworzą nowy:d..
A wracając do tematu to fajna idea ale niestety piotrkowskie bydło i chamstwo w szybkim tempie zniszczyten park nowym grafiiti itp, a trawniki zostaną osrane przez pieski ludzi którzy nie potrafią posprzątać po swoim psie.

22


Piotrkowianin Piotrkowianinranga09.03.2014 12:22

"jan" napisał(a):
To wszystko jest oczywiście fajne i ładne.

Janie, nie widzisz, że to kiełbasa wyborcza? Szkoda, że Chojniak nie zajmie się realizacją swoich obietnic, bo jak na razie nie zrealizował ŻADNEJ z 8 obiecanek w temacie dróg sprzed 3 lat: http://www.piotrkow.pl/nasze-miasto/aktualnosci/priorytety-dla-piotrkowa-2011-2014

Cytuję:
Priorytety dla Piotrkowa 2011-2014 (...) Te projekty, które będą realizowane pod warunkami, które wymieniłem to m.in.: budowa ulic na osiedlu w rejonie ulicy Kasztanowej, Malinowej i Energetyków, Prostej i Piaskowej; remont ronda Sulejowskiego; przebudowa ulic Wojska Polskiego, Alei Kopernika, Piłsudskiego i Sikorskiego; budowa południowej obwodnicy miasta oraz udrożnienie wiaduktu na ulicy Wierzejskiej poprzez zjazdy na ulicę Miast Partnerskich - dodał prezydent Chojniak.


Pełna lista tutaj: http://www.piotrkow.pl/download.php?id=398 Jak widać na załączonym obrazku żaden z 8 punktów dotyczących dróg nie został zrealizowany i raczej w ciągu 11 miesięcy do końca roku 2014 nie zostanie: http://img600.imageshack.us/img600/3700/ni6a.jpg
Plac zabaw w tym parku też dawno gospodarza nie widział:
http://img200.imageshack.us/img200/8593/1ilj.jpg
A na wejściu na plac zabaw przydałoby się kilka płyt chodnikowych położyć: http://img826.imageshack.us/img826/4420/tbtc.jpg
Przykre, że rycerzom z ekipy Pobożnego trzeba podpowiadać takie proste rozwiązanie.
Można lepiej, bo kocham Piotrków!

Komentarz był edytowany przez autora: 09.03.2014 12:25

21


szpiegu ~szpiegu (Gość)09.03.2014 11:39

Ławki są w porządku, nie taniej by było je pomalować ew. wymienić uszkodzone deski ??!! te alejki w "konstrukcji żwirkowo-glinkowej" należałoby również wylać asfaltem bo są tragiczne, w ogóle wszędzie gdzie są alejki powinien być wylany asfalt. wymiana koszy ==> dobry pomysł. Ogólnie 3mln zł to duża kwota za taką kwotę jakoś mało prac mi u Was wychodzi chyba ktoś za dużo bierze (wiem z doświadczenia) ;)

20


jan ~jan (Gość)09.03.2014 11:09

To wszystko jest oczywiście fajne i ładne. Mamy już fontanny, Trakt Wielu Kultur itp. Piotrków nie jest tu wyjątkiem, bo władze wielu innych miast robią podobne rzeczy, bo to jest ładny wizerunek miasta, jest się czym pochwalić. Ale to nie są przedsięwzięcia, które w sposób istotny poprawiają jakość życia w mieście. Żeby mieszkańcom żyło się lepiej, to musi być przede wszystkim więcej miejsc pracy! Bez fontanny i ogrodu botanicznego jakoś by się dało żyć, ale bez pracy znacznie trudniej. Jednak np. zabieganie o inwestorów, którzy właśnie w danym mieście ulokują swoje zakłady nie jest tak "medialne", nie robi takiego wrażenia, jak np. nowa okazała fontanna, czy może akwapark itp., a jest to chyba za to trudniejsze. Trudno się więc dziwić, że sukcesy mamy, ale nie w tej dziedzinie, w której chcielibyśmy i - powtarzam - Piotrków nie jest tu żadnym wyjątkiem.

42


Bleki Blekiranga09.03.2014 09:56

ja jestem za tym, żeby wszędzie można było sadzić - nie tylko ogród botaniczny czy park spełniają takie wymagania. Jest wiele miejsc, gdzie można by nasadzić wiele fajnych gatunków roślin. Zdaje się że np Japończycy przed domami mają takie małe ogródki z warzywami - może wskutek takiego nasadzania poprawiłoby się środowisko naturalne

51


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat