Świąteczne „zaklinanie” ekonomicznej rzeczywistości

PAPKraj Czwartek, 15 grudnia 20220
Święta to czas odpoczynku od ciągłego oszczędzania i usprawiedliwiania wydatków związanych z celebrowaniem tego wyjątkowego okresu w roku – tak wynika z danych globalnej agencji badawczej Mintel i firmy Wedel. „Gwiazdka” ma moc zaklinania ekonomicznej rzeczywistości.
mat.: Mintel mat.: Mintel

Wnioski z analizy Mintel wskazują, że czekolady, ciastka i inne słodycze stanowią około 50% wszystkich sezonowych, świątecznych nowości produktowych – potwierdzają to także obserwacje wedlowskich ekspertów. W okresie „około gwiazdkowym” główne kryterium decyzji zakupowych stanowić będzie przyjemność i celebracja, przeważające nad kosztami. Po wielu miesiącach wyrzeczeń i oszczędzania, teraz nadszedł czas, w którym konsumenci chcą cieszyć się świąteczną atmosferą. Jedzenie i picie mają im zapewnić chwile przyjemności, a koszty tej wyjątkowej celebracji zejdą na dalszy plan. Wynika to również z raportu Mintela – w okresie świątecznym, wśród słodkich nowości, produkty markowe znacznie przeważają nad markami własnymi, w kategorii czekolad stanowiąc aż 83%.

 

Kolejny ważny aspekt to fakt, że zwyczajowo widujemy się „przy stole”. Oznacza to, że produkty żywnościowe, w tym słodycze, stanowią centrum spotkań i towarzyskiego wymiaru świąt. Jest to dodatkowy argument, wspierający i uzasadniający rosnącą wówczas sprzedaż słodkości.

 

Pierwsza gwiazdka, czyli sezon na słodycze

 

Jak wskazuje opracowanie firmy Mintel, słodycze to – w okresie bożonarodzeniowym czy nawet szerzej, zimą – wiodąca kategoria innowacji spożywczych [1]. To odpowiedź na konsumencką gotowość do nabywania przyjemności w tym wyjątkowym czasie. Adekwatnie na te potrzebę odpowiada również firma Wedel.

 

Tegoroczna świąteczna oferta E. Wedel to zarówno dobrze znane, klasyczne produkty marki, jak i zupełnie nowe smaki. Z tej okazji oryginalną wedlowską czekoladę, wzbogaciliśmy wyjątkowymi dodatkami: karmelizowanym migdałem, wyborną kawą czy kawałkami śliwek z cynamonem. W limitowanym portfolio znalazło się również mnóstwo propozycji, które będą świetnym upominkiem dla bliskich i przyjaciół, a także umilą czas rodzinnych przygotowań. Specjalną linię słodkich gwiazdkowych prezentów stworzono także z myślą o najmłodszych. Wszystkie wedlowskie przysmaki, przygotowane z okazji Bożego Narodzenia, podane są w eleganckich opakowaniach, ozdobionych świątecznymi motywami” – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, kierowniczka komunikacji korporacyjnej w firmie Wedel.

 

Ten ostatni estetyczny aspekt ma szczególne znaczenie w zakresie mikołajkowych poszukiwań, ponieważ, jak wynika z raportu firmy Mintel – ponad 1/3 badanych deklaruje, że na świąteczny prezent kupuje produkty spożywcze i napoje [2].

 

Przyjemność i celebracja ponad wszystko

 

Świąteczne sezony od 2020 roku, w wymiarze konsumenckich deklaracji i decyzji zakupowych, były na całym świecie silnie determinowane przez COVID-19. Obecnie istotnie wpływa na nie wojna w Ukrainie i wynikający z niej społeczny niepokój. Z perspektywy gotowości i preferencji konsumentów do zakupów, obie sytuacje mają wiele wspólnego. Widoczny stał się trend, zgodnie z którym konsumenci reagują na podwyżki cen, uważniej monitorując swoje wydatki. Nawyki wypracowane w tym zakresie podczas pandemii odżywają aktualnie wraz ze wzrostem inflacji i będącym jej pochodną wzrostem cen produktów w koszyku zakupowym. Widoczne są między innymi poprzez ograniczanie produktów premium, przechodzenie do marek własnych lub marek ekonomicznych. Jednak, jak wynika z deklaracji badanych w raporcie Mintel, w święta konsumenci nie zamierzają rezygnować ze znanych kultowych firm i marek (istotnie doceniając również ich sezonową ofertę) [3], które nadadzą ich świętowaniu wyjątkowego charakteru.

 

Gwiazdkowy czas to dla słodyczy najważniejszy okres sprzedażowy w roku. Obserwujemy wzrost dynamiki zarówno na poziomie krajowym, jak i w państwach, w których podobnie jak w Polsce, obchodzi się Boże Narodzenie. Szczególnym uznaniem produkty E. Wedel cieszą się pod tym względem w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii czy w Niemczech zamieszkiwanych przez silną reprezentację Polonii – celebrującej święta równie uroczyście, co w Polsce i korzystającej z rodzimej oferty zakupowej. W rankingu sprzedaży najwyższe pozycje zajmują następujące produkty: pianki Ptasie Mleczko® o smaku waniliowym, śmietankowym i piernikowym, następnie Torcik Wedlowski, Baryłki, Kalendarz Adwentowy, Mieszanka Wedlowska i Chałwa” – mówi Cezary Knaś, kierownik ds. eksportu w firmie Wedel.

 

Choć tegoroczne Boże Narodzenie poprzedza szereg wyjątkowo trudnych wyzwań społeczno-ekonomicznych, jak co roku chcemy, by był to czas wyjątkowy i zapewniający wytchnienie od dnia codziennego. Potrzeba ta determinuje poszukiwanie przyjemności, a jej prostym i stosunkowo łatwo dostępnym symbolem są słodycze. Firma Wedel, mając na uwadze odpowiedź na tę potrzebę, jak co roku przygotowała wyjątkową ofertę świąteczną, w której każdy znajdzie coś dla siebie, a wspólnym mianownikiem tych poszukiwań będzie wyjątkowa, uroczysta przyjemność.

 

[1] The Future of Christmas Food and Drink: 2022.

 

[2] Tamże.

 

[3] Tamże.

 

Źródło informacji: Mintel


Zainteresował temat?

0

0


Zobacz również

Komentarze (0)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Na tym forum nie ma jeszcze wpisów
reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat