1 stycznia 2012 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Nowe regulacje w istotny sposób zmieniają dotychczasowy system gospodarowania odpadami komunalnymi, zobowiązując do tego samorząd. Nowy system zacznie funkcjonować 1 lipca 2013 roku. Zmiany spowodują, że odbiór odpadów komunalnych będzie teraz spoczywał na barkach gminy i to właśnie gmina będzie pobierała opłaty za wywóz śmieci. - W związku z tym wszyscy mieszkańcy miasta posiadający indywidualne umowy zobowiązani są do rozwiązywania umów z firmami odbierającymi śmieci z posesji. Czas wypowiedzenia takiej umowy jest zróżnicowany i trwa od miesiąca do trzech. Niektórzy mieszkańcy, aby uniknąć podwójnej opłaty w lipcu, powinni więc wypowiadać dotychczasowe umowy już z początkiem kwietnia – informuje magistrat. - Według Ministerstwa Ochrony Środowiska i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów obecne umowy nie przestaną obowiązywać automatycznie – dodaje Włodzimierz Pawlak, doradca prezydenta miasta ds. zagospodarowania odpadów komunalnych. - Właściciele nieruchomości, którzy mają podpisane umowy na odbiór śmieci, powinni je rozwiązać. W przeciwnym razie może dojść do sytuacji, że od połowy roku będą musieli zapłacić podwójnie - gminie i firmie, z którą mają podpisaną umowę. Problem ten nie dotyczy mieszkańców bloków, ponieważ w tym przypadku umowę zawiera i rozwiązuje spółdzielnia – zaznacza Pawlak.
Po wypowiedzeniu umów mieszkańcy zobowiązani będą złożyć do gminy deklarację, która będzie podstawą do wystawienia nakazu płatniczego za wywóz i gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W imieniu wszystkich mieszkańców umowę na wywóz i zagospodarowanie odpadów z firmą, która zostanie wyłoniona w przetargu, podpisze Urząd Miasta.
Gmina co prawda radzi rozwiązywać umowy z firmami, jednak sama nie podjęła jeszcze uchwały w sprawie ustalenia stawek za odbiór śmieci. W tej chwili trwają jeszcze konsultacje dotyczące stawki, jaką piotrkowianie zapłacą za wywóz śmieci, oraz sposobu naliczania opłaty. Uchwały w tej sprawie mają być głosowane podczas marcowej sesji Rady Miasta. Na tej samej sesji radni mają też przyjąć wzór deklaracji “śmieciowej”.