Zobacz mapkę sytuacyjną budowy odcinka autostrady A-1 Stryków – Tuszyn

Poniedziałek, 18 kwietnia 201614
Wytrzyma nawet 40 lat, pozwoli na wyprowadzenie całego ruchu tranzytowego i częściowo lokalnego ruchu ciężkiego z centrum Łodzi i odciąży całą aglomerację łódzką. Trwa budowa odcinka autostrady A-1 od Strykowa do Tuszyna.
Zobacz mapkę sytuacyjną budowy odcinka autostrady A-1 Stryków – Tuszyn

Odcinek autostrady A-1 od Strykowa do Tuszyna jest kontynuacją budowy tej strategicznej drogi, która połączy południe Polski (i Europy) z polskim wybrzeżem poprzez Katowice, Łódź i Gdańsk. Ma długość około 40 kilometrów (od km 295+850 do km 335+937,65) i biegnie przez powiaty zgierski i łódzki wschodni; gminy: Stryków, Nowosolna, miasto Łódź, Andrespol, Brójce, Rzgów i Tuszyn.

 

Nowa trasa ma klasę techniczną „A”, co oznacza, że może przenosić ruch pojazdów o nacisku na oś do 11,5 tony! Każda z dwóch jezdni ma po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra każdy, a oprócz tego pas awaryjny o szerokości 3 metrów. Pas rozdzielający jezdnie liczy sobie 12,5 metra szerokości. Maksymalna prędkość na nowo wybudowanej drodze będzie wynosiła 140 km/h.

 

Na odcinku znajdują się obiekty inżynierskie: mosty, wiadukty, przepusty i przejścia dla zwierząt, łącznie około 90. Relatywnie dużo jak na 40-kilometrowy fragment trasy jest także węzłów autostradowych; „Brzeziny” (A1/DK72), „Łódź Wschód” (A-1/DW713), „Romanów” (A-1/DW714) i „Tuszyn” (A-1/DK1). W ramach innego kontraktu wybudowany został węzeł „Łódź Południe”, który łączy autostradę A-1 z drogą ekspresową S-8. Pozwolą one doskonale skomunikować autostradę z całą aglomeracją łódzką.

 

Dla pieszych wybudowano cztery miejsca obsługi podróżnych pierwszej kategorii (możliwość odpoczynku, skorzystania z toalety, ewentualnie mała gastronomia): „Skoszewy Wschód”, „Skoszewy Zachód”, „Wiśniowa Góra Wschód”, „Wiśniowa Góra Zachód”, po dwa dla każdego kierunku ruchu.

 

Służby ratownicze i techniczne odpowiedzialne za utrzymanie porządku na tym odcinku autostrady dostaną do dyspozycji Obwód Utrzymania Autostrady (budynek administracyjny z budynkami pomocniczymi). - Bardzo poważnie potraktowany został problem ochrony środowiska. Wody opadowe z jezdni, przed odprowadzeniem do środowiska będą gruntownie podczyszczone. Cała droga otrzyma system odwadniający, natomiast wszystkie obiekty takie jak: stacje, czy miejsca obsługi podróżnych będą wyposażone w nowoczesną kanalizację sanitarną. Komfort okolicznym mieszkańcom i wolno żyjącym zwierzętom zapewnią ekrany dźwiękochłonne – zapewniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi.

 

Za bezpieczeństwo podróżnych ma odpowiadać nowoczesne oznakowanie poziome i pionowe, bariery ochronne, przeciwolśnieniowe, ogrodzenie autostrady, oświetlenie, system telefonów alarmowych.

 

Podczas budowy konieczne było przebudowanie w miejscu przecięcia się z autostradą wszystkich lokalnych dróg niższej kategorii (drogi krajowe: wojewódzkie, powiatowe i gminne). Usunięto ponadto liczne kolizje z instalacjami takimi jak linie energetyczne, teletechniczne, gazowe, wodociągowe, kanalizacyjne i melioracyjne. Nowa trasa ma nawierzchnię betonową, której trwałość (bez gruntownego remontu ) ocenia się na 30 - 40 lat.

 

40-kilometrowy odcinek autostrady pozwoli na wyprowadzenie całego ruchu tranzytowego i częściowo lokalnego ruchu ciężkiego z centrum Łodzi i odciąży całą aglomerację łódzką. Należy przyjąć, że oszczędności czasu przejazdu będą wynosiły, w zależności od pory dnia od 1,5 – 2,5 godziny. Najbardziej odczują je przewoźnicy. Oznacza to także radykalną poprawę życia mieszkańców Łodzi, Konstantynowa Łódzkiego, Aleksandrowa i Zgierza (zanieczyszczenie powietrza, hałas, zatory). Nie tylko zmieni się więc komfort codziennego egzystowania, ale także wzrośnie poziom bezpieczeństwa na ulicach każdego z miast. Dzięki nowemu fragmentowi trasy będziemy mogli dojechać autostradą bezpośrednio z Piotrkowa Trybunalskiego do Trójmiasta.

 

Przetarg na dokończenie budowy 40-kilometrowego odcinka Stryków - Tuszyn został ogłoszony 6 lutego 2014 r. Wykonawcy mają 22 miesiące, wraz z okresami zimowymi na sfinalizowanie prac. Zadanie podzielono na trzy części zgodnie z udzielonymi pozwoleniami na budowę.

 

Zadanie I – odcinek od węzła Łódź – Północ (A1/A2) do węzła Brzeziny (A1/DK 72) długość 14,1 km (295+850 - 310+000km), wykonawca konsorcjum firm Strabag (Lider) i Budimex (partner), z którym umowę podpisano 2 października 2014 r. Wartość kontraktu, to 339.623.175,69 zł.

 

Zadanie II – odcinek od węzła Brzeziny (A1/DK 72) do węzła Romanów (A1/DW714), długość 11 kilometrów (310+000 - 321+010 km) wykonawca firma Mota-Engil. W tym przypadku umowa została podpisana 6 października 2014 r. Wartość kontraktu wynosi 360.747.073,93 zł.

 

Zadanie III – odcinek od węzła Romanów (A1/DW714) do węzła Tuszyn (A1/DK91) długości ok. 16 km (320+010 - 335+937,65 bez odcinka 322+150 – 324+950, który wybudowany został w ramach kontraktu na budowę węzła Łódź południe). W tym przypadku umowa z wykonawcą, którym jest konsorcjum firm Budimex (Lider) i Strabag (partner) została podpisana 30 września 2014 roku za kwotę 327.041.625,00 zł.


Zainteresował temat?

4

0


Zobacz również

reklama

Komentarze (14)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

xxx ~xxx (Gość)18.04.2016 21:29

po 2 pasy na takiej drodze, przecież to śmiech na sali. 3 to absolutne minimum. Marnotrawstwo pieniędzy

48


BB ~BB (Gość)18.04.2016 20:51

Jeszcze kilka lat i Piotrków z Sulejowem krzakami zarosną, a po ulicach wiatr będzie nosił stare gazety. Ku zapadłej prowincji nasze miasta się chylą, a Łódź rośnie w siłę na wszelkich dotacjach.

32


Piotrkowianin Piotrkowianinranga18.04.2016 19:50

Cytuję:
oszczędności czasu przejazdu będą wynosiły, w zależności od pory dnia od 1,5 – 2,5 godziny.

Autorka po "giertychowej" maturze? Albo "od 1,5 do2,5 godziny", albo "1,5 – 2,5 godziny".

20


ep ~ep (Gość)18.04.2016 18:38

Niech jeszcze zrobią od Piotrkowa w kierunku Katowic bo jest tragedia,lepsza jest stara trasa do Radomska bo nie jest tak połatana.

51


A1 wow ~A1 wow (Gość)18.04.2016 17:29

DK91 też dojedziemy do Gdańska (a nawet samego portu) i to bezpośrednio z Piotrkowa.

53


taki jeden taki jedenranga18.04.2016 16:23

Wszystko pięknie, ale bardziej ucieszyłaby mnie wiadomość o ograniczeniu ruchu pojazdów o DMC>3,5 t. na drodze Srock - Piotrków.

34


gimbaza ~gimbaza (Gość)18.04.2016 15:39

Wszystko fajnie ale po ile piwo będzie?

64


sklave sklaveranga18.04.2016 10:00

Teraz to już pies z kulawa nogą nie zajrzy do miasta Łodzi. Bo i po co skoro to tylko sypialnia Warszawy i miasto 1000 i jednego marketu. Jeszcze w Sulejowie zaprotestują i taki sam los spotka Piotrków bo 12 obok Tomaszowa wybudują. Foto na http://sklave.manifo.com/galeria

89


Pietrek Pietrekranga18.04.2016 09:33

zasadnicze pytanie kiedy otwarcie ?

171


GOSC ~GOSC (Gość)18.04.2016 11:34

Dla pieszych wybudowano cztery miejsca obsługi podróżnych pierwszej kategorii (możliwość odpoczynku, skorzystania z toalety, ewentualnie mała gastronomia).Na autostradzie pieszy???? : )

161


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat