W Piotrkowie przybyło wypadków i kolizji na pasach

Niedziela, 05 czerwca 202247
Od czerwca do grudnia 2021 roku liczba kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w Piotrkowie Trybunalskim wzrosła o 30% w porównaniu do analogicznego okresu 2020 roku. Na każdych 10 tys. mieszkańców przypadło 1,8 takiego zdarzenia. Na tle innych miast w Polsce oznacza to istotny spadek bezpieczeństwa pieszych. W stolicy dawnego województwa piotrkowskiego miejscem najbardziej niebezpiecznym dla pieszych okazała się ul. Wojska Polskiego.
fot. K. Rudzki fot. K. Rudzki

W czerwcu 2021 roku weszły w życie znowelizowane przepisy, które miały poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. W ubiegłym roku liczba zdarzeń z udziałem pieszych na pasach w całej Polsce zmniejszyła się o 9% w porównaniu do roku 2020. Bilans ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach także uległ poprawie. Obraz jest jednak nieco inny, gdy przyjrzeć się poszczególnym województwom i miastom.

 

Eksperci rankomat.pl przeanalizowali pochodzące ze strony sewik.pl dane dotyczące liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych (z udziałem pieszych). Z ich ustaleń wynika, że od czerwca do grudnia 2021 roku aż w 10 województwach liczba takich zdarzeń zwiększyła się o kilka do nawet kilkudziesięciu procent w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim. Podobny problem dotyczy największych polskich miast. Tak jest też w Piotrkowie Trybunalskim. Miasto to znalazło się w gronie ośrodków, w których statystyki uległy pogorszeniu. Dla porównania najwyższy, bo 7-krotny wzrost liczby zdarzeń na pasach z udziałem pieszych wystąpił w Kędzierzynie-Koźlu. Z drugiej strony największy progres odnotowały Gniezno i Rybnik, gdzie liczba ta zmniejszyła się o ponad 50%.

W okresie od czerwca do grudnia 2021 roku w Piotrkowie Trybunalskim doszło do 13 kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych. To o 3 zdarzenia więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Nie każda niebezpieczna sytuacja wynikała z nieudzielenia pierwszeństwa pieszym, ale wszystkie skutkowały najechaniem na nich. Statystycznie na 10 tys. mieszkańców Piotrkowa Trybunalskiego przypadło 1,8 takiego zdarzenia. Najczęściej piesi byli potrącani na ul. Wojska Polskiego. Wzrost na poziomie 30% to jeden z najgorszych wyników w województwie łódzkim – jedynie w Zgierzu był wyższy i wynosił 66,7%. Najbardziej statystyki poprawiły się w Pabianicach (-35,3%) i Tomaszowie Mazowieckim (-22,2%).

 

Od momentu wejścia w życie nowych przepisów do końca 2021 roku tylko w 6 województwach odnotowano spadek liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w porównaniu do roku poprzedniego. W takim ujęciu najgorzej wypadają województwa: lubelskie (+32%), opolskie (+26%) i wielkopolskie (+25%). Z kolei największy spadek odnotowano w województwie warmińsko-mazurskim (-14%). W województwie łódzkim liczba zdarzeń z udziałem pieszych na pasach zwiększyła się o 2%.

 

(źródło: rankomat.pl)

POLECAMY


Zainteresował temat?

6

2


Komentarze (47)

Szanowni czytelnicy, na czas trwania ciszy wyborczej wyłączyliśmy możliwość publikacji komentarzy, możliwość ta powróci po jej zakończeniu. I pamiętaj - 21 kwietnia widzimy się na wyborach! – Redakcja ePiotrkow.pl

Komentowanie zostało wyłączone.
Piotrkowianin Piotrkowianinranga12.06.2022 16:24

A rowerzyści nadal jeżdżą po przejściach dla pieszych i jeszcze pyskują, jak para w wieku ok. 18 lat, której zwróciłem uwagę dziś po godz. 14 w Al. Armii Krajowej przy rondzie Bitwy Warszawskiej.

30


Francesco Camonte ~Francesco Camonte (Gość)12.06.2022 07:33

Pozwólcie Państwo,że i ja dołożę swój kamyczek do tej dyskusji.Jestem zaskoczony wzrostem w ciągu kilku lat jakich nie byłem w Piotrkowie ilością drogowych cwaniaczków,a jednocześnie zwyczajnego chamstwa,przejawiającego się na ulicach miasta w szczególności w alejach Mikołaja Kopernika na odcinku od alei 3 Maja do Ronda Sulejowskiego. Natychmiast po wjeździe na tą ulicę z alei 3 Maja kierowcy wjeżdżają na lewy pas ruchu i prują jak szaleni przekraczając 50 km/godz.mijając tych na środkowym pasie tylko po to,aby jak najprędzej dojechać do wspomnianego ronda i tuż za nim wjechać w lewy pas ulicy Sulejowskiej,aby zaraz zjechać na pas prawy. Ta szybkość aut dochodzi często nawet do 100 km/godz. Dobrze byłoby,gdyby tym szaleństwem drogowych bandziorów (bo nie można inaczej nazwać tych ludzi)zainteresowała się piotrkowska policja i zastosowała wobec nich nowy taryfikator mandatów, a tym samym uspokoiła sytuację na tej ulicy. To jest nie do wyobrażenia, co tam się dzieje.Bardzo się cieszę,że poruszyliście Państwo zagadnienie niebezpieczeństwa na ulicach Piotrkowa. Przydałaby się akcja w której internauci zgłaszaliby niebezpieczne miejsca w mieście,którymi również mogłaby się zainteresować policja.

30


Hmmmmmm ~Hmmmmmm (Gość)08.06.2022 06:06

Wczoraj, gdy jechałem autem, na przejście dla pieszych weszła dziewczyna ok. 12-14 lat. Szkoda tylko, że dopiero rozejrzała się jak była już na jezdni jakieś 3 kroki od krawężnika. Dobrze, że jechslrm wolno(ok. 30-40 km/h), bo jadąc przepisowe 50,niestety auto by nie wyhamowalo. Raz, że zrobiłbym krzywdę dziecku, a dwa byłbym okrzyknięty piratem drogowym.
Ludzie, nawet jeśli macie pierwszeństwo to się rozgladajcie. Auto nie zatrzyma się w miejscu.

90


goœć_kierowca ~goœć_kierowca (Gość)07.06.2022 21:44

Niewiem co sie ostatnio robi w tym Piotrkowie ? Wszystkim sie spieszy .Czym lepsza fura tym szybciej jedzie.Ja jechalem Dmowskiego i skrecalem w lewo do przychodni a przedemna to samo inny samochod .Pech chcial ze po chodniku i na przejsciu szla wycieczka przedszkolakow i musielismy sie zatrzymac ,to paniusia w audi trabila na nas bo jej sie spieszylo.

62


spoko ~spoko (Gość)07.06.2022 12:40

na cmentarzach jest pełno tych co mieli pierwszeństwo ,mieli prawo i im się należało ,, czy tak trudno się rozejrzeć ? co z tego że miał pierwszeństwo , w zderzeniu z tona żelastwa zostanie kalekom lub nieboszczykiem ,mimo że miał prawo

72


wojciech ~wojciech (Gość)05.06.2022 16:20

Jak się wmawia ludziom, że mogą robić na jezdni co chcą bo mają pierwszeństwo to potem są takie skutki.Pieszy może i ma pierwszeństwo ale powinien zadać sobie sprawę, że samochód w miejscu nie jest w stanie się zatrzymać. Potrzeba do tego minimum kilkanaście metrów. Trzeba chociaż dać kierowcy szansę aby mógł się zatrzymać, a nie włazić prosto pod samochód.

288


john wick ~john wick (Gość)06.06.2022 16:33

To, że ludzie jeżdżą bez pojęcia to jedno. Tak to jest, jak na drogach brakuje policji i jak jest przyzwolenie na różne niebezpieczne manewry. Ale zauważmy, że winę ponoszą przynajmniej częściowo także rządzący miastem. Mają XX-wieczne podejście do tematyki bezpieczeństwa ruchu, co widać było choćby kilka miesięcy temu, jak ZDiUM-owi zostały zadane pytania o niekierowane przejścia dla pieszych przez kilka pasów ruchu. O bezmyślnych inwestycjach drogowych w tym mieście można byłoby napisać niemałą książkę. A infrastruktura jest podstawą – jeśli w danym miejscu nie da się szybko pojechać, to powoduje to zmniejszenie liczby wypadków i mają one mniejsze skutki. Także pamiętajmy przy okazji następnych wyborów o działaniach (a raczej ich braku) obecnej w ratuszu ekipy.

70


Gośc ~Gośc (Gość)05.06.2022 15:14

Pieszy zachowuje się jak święta krowa,wchodzi na pasy nie rozglądając się czy nic nie jedzie.Tak samo jest z rowerzystami prosto z chodnika wjezdżaja na pasy,na których powinno się rower prwadzić.robią w ten sposób całe rodziny

409


ciekawsky jurek ~ciekawsky jurek (Gość)05.06.2022 21:58

Jak odróżnić pieszego, który chce przejść przez przejście od pieszego, który nie ma takiego zamiaru? Gdzie jest ten moment w którym należy zatrzymać się i ustąpić? Może ktoś w końcu wyda jakąś jednoznaczną interpretację tego przepisu.
W podstawówce za komuny uczono mnie, że zamiar przejścia przez jezdnię należy sygnalizować podniesieniem ręki.Może by tak powrócić do tego zwyczaju?

116


czasem pieszy ~czasem pieszy (Gość)06.06.2022 19:02

Przejście dla pieszych jak sama nazwa mówi jest dla pieszych, dla rowerzystów są przejazdy rowerowe. Tu i tu są inne znaki drogowe a po samym przejściu dla pieszych nie wolno jeździć rowerem. Niestety roweżyści w więkrzości przypadków nie mają pojęcia gdzie są przejazdy rowerowe, nie wsponę o ścieszkach rowerowych bo rowerem nie wszędzie wolno jeździć. Niestety życie sobie...

41


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat