Droga krajowa nr 12 pomiędzy Piotrkowem a Sulejowem to zdecydowanie jeden z najbardziej niebezpiecznych odcinków w naszym regionie. Każdego miesiąca dochodzi o przynajmniej kilku groźnych zdarzeń drogowych. - Sytuacja w Sulejowie jest dramatyczna. Kilkanaście tysięcy tirów dziennie; przerażeni rodzice, którzy muszą w takich warunkach posyłać dzieci do szkoły, starsi ludzie, którzy nie są w stanie przejść przez ulicę - wyliczał na antenie radia Strefa FM Wojciech Ostrowski, burmistrz Sulejowa.
Pod koniec sierpnia 2018 roku 65-letni mieszkaniec powiatu piotrkowskiego kierujący skuterem, jadąc od strony Sulejowa, zjechał na przeciwległy pas ruchu i zderzył się z betoniarką. Zginął na miejscu. Dwa tygodnie wcześniej w okolicy Poniatowa doszło do groźnego wypadku, w którym ucierpiały trzy osoby, jedną zabrał helikopter Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, który musiał wylądować na jezdni. Podczas lądowania droga była oczywiście całkowicie zablokowana. Kilkadziesiąt minut później w Przygłowie doszło do jeszcze poważniejszego wypadku drogowego. Poszkodowanych zostało 6 osób, z czego 5 przewieziono do szpitala (jedną zabrał helikopter LPR).
We wrześniu ubiegłego roku w Sulejowie odbyło się spotkanie m.in. przedstawicieli GDDKiA, Inspekcji Transportu Drogowego z włodarzami i mieszkańcami gminy Sulejów. Przedstawiono wtedy cztery propozycje, które mają poprawić bezpieczeństwo na DK 12. Chodzi o wybudowanie 10 zatok autobusowych, odwodnienie i przebudowę DK 12 w Sulejowie, budowę ścieżki rowerowej między Piotrkowem a Przygłowem oraz zmianę organizacji ruchu przez przebudowę wyspy rozdzielającej drogi nr 74 i 12 w Sulejowie.
Ministerstwo Infrastruktury i GDDKiA prowadzą analizy dotyczące poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na drodze krajowej nr 12. - Podejmowane działania, z uwagi na duże natężenie ruchu i ograniczone możliwości objazdów, nie mogą prowadzić do dalszego ograniczania przepustowości drogi. Dlatego w pierwszej kolejności do realizacji wybierane będą działania najmniej ingerujące w przepustowość drogi, poprawiające sytuację w najbardziej niebezpiecznych miejscach i chroniące pieszych czy rowerzystów. Zadaniami, które można w ten sposób wykonać w pierwszej kolejności są: budowa drogi pieszo-rowerowej w pasie DK 12 na odcinku Piotrków Trybunalski – Przygłów oraz budowa i przebudowa zatok autobusowych w ciągu DK nr 12. Realizacja tych inwestycji będzie uzależniona od dostępności środków finansowych w ustawie budżetowej na rok 2019 i lata następne - informuje Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
O komentarz poprosiliśmy także Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. - To ważny temat, ponieważ jest to niebezpieczna droga. Zdarza się tam bardzo dużo wypadków. Do końca roku mamy otrzymać decyzję środowiskową. Jeżeli nie będzie odwołań, to przystąpimy do koncepcji projektowej, a potem do przygotowania dokumentów i zlecenia przetargu. Poza tym jest przewidziany odcinek S12, który będzie biegł poniżej Sulejowa od węzła Piotrków Południe do województwa mazowieckiego w stronę Radomia. Będzie przecinana drogą na węźle Kozenin drogą S74, która będzie biegła do Kielc i dalej na Podkarpacie. Proponowaliśmy zrobić zatoki autobusowe i ścieżkę pieszo-rowerową. Pozostałe trzy propozycje mogłyby jeszcze bardziej utrudnić ruch. Zatoki i ścieżkę zrobimy jeszcze przed wykonaniem S12 - tłumaczy Maciej Tomaszewski, dyrektor łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Niestety żadna ze stron nie podała konkretnej daty realizacji wspomnianych udogodnień. Jeśli chodzi o budowę S12 to inwestycja nadal jednak nie wyszła poza etap kompletowania decyzji i uzgodnień, a realne prace ruszą prawdopodobnie w latach 2023-2026.