Czym właściwie jest „turystyka filmowa”? Dziś określana jest mianem „set jetting” i stanowi najbardziej rozwojową gałąź branży turystycznej oraz marketingu miejsc. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że rocznie kilka milionów osób, wybierając kierunki swoich urlopów, chce odwiedzić miejsca, w których powstawały zdjęcia do bardziej lub mniej znanych filmów i seriali, to mamy też do czynienia z niesamowitym narzędziem promocyjnym. Fachowcy PR otwarcie mówią, że żadna reklama nie nakręca dziś ruchu turystycznego, jak właśnie filmowe produkcje.
Tymczasem Piotrków Trybunalski to jedno z najbardziej filmowych miast w Polsce i w tej części Europy. Położony w samym sercu kraju, na skrzyżowaniu wielu szlaków komunikacyjnych, wielokrotnie bywał miejscem pracy, zarówno polskich, jak i zagranicznych ekip filmowych. Łącznie w ciągu minionego stulecia w mieście zrealizowano zdjęcia do ponad 40 produkcji filmowych: 32 filmów pełnometrażowych, w tym 6 zagranicznych, 1 filmu krótkometrażowego oraz 10 seriali. Blisko 30 ulic, placów, miejsc i obiektów Piotrkowa zagrało przed kamerami. Niektóre pojawiały się na ekranie przez kilkanaście sekund, inne nawet przez kilkadziesiąt minut. Niezwykły urok piotrkowskich plenerów docenili najznakomitsi reżyserzy. Gościliśmy całą plejadę znakomitych, polskich i zagranicznych gwiazd (nawet Robina Williamsa). Większość filmów, do których zdjęcia kręcono w Piotrkowie, zdobyła wiele nagród na międzynarodowych festiwalach, niektóre walczyły nawet o Oskara.
Piotrków ma więc wszelkie atuty, by korzystać z turystyki filmowej, a nawet spróbować ubiegać się o statut miasta filmowego UNESCO.
Promujemy się przez film
Myli się ten, kto sądzi, że Piotrków nie wykorzystuje dziedzictwa filmowego w promowaniu swojej marki. W 2016 r. nasze miasto zostało wpisane na szlak turystyczny „Filmowe łódzkie”. Z kolei w 2017 Muzeum Kinematografii w Łodzi przeprowadziło projekt „Odyseja Filmowa”, w ramach którego obok warsztatów filmowych dla młodzieży odbyły się również tematyczne spacery.
W Piotrkowie 3 lata temu powstała pierwsza wizualnie zidentyfikowana trasa turystyczna – „Szlak filmowy” – obejmująca obszar Starego Miasta. Ponadto Piotrków, przy okazji rocznicy 800-lecia, mocno stawiał na promocję swojego filmowego dziedzictwa.
O filmowym Piotrkowie powstały programy radiowe i telewizyjne. Trzykrotnie Program Pierwszy Polskiego Radia nadawał reportaż o filmowych dziejach miasta, w tym w słynnym „Lecie z Radiem”. Piotrków filmowy gościł także w programach: TVP1 „Zakochaj się w Polsce”, TVP2 „Pytanie na śniadanie”, TVP3 Łódź „Łodzią po regionie” oraz cyklu Canal+ i Discovery „Polska na filmowo”. W październiku 2017 marka „Piotrków filmowy” gościła także na World Travel Show, czyli Międzynarodowych Targach Turystycznych, uchodzących za największą w Polsce promocyjną imprezę branży turystycznej.
„Turystyka filmowa” to kolejna dziedzina promocji miasta, która może generować nowe miejsca pracy i dawać zarobek. Turysta, który wędruje filmowym szlakiem musi mieć, gdzie zaparkować auto czy autokar, dobrze zjeść, kupić pamiątki, skorzystać z toalety czy przenocować w hotelu lub pensjonacie. Przy okazji można mu zaoferować inne atrakcje. Na turystyce filmowej zarabiają przewodnicy, restauratorzy, hotelarze, sklepy – zarówno te duże, jak i małe, twórcy pamiątek, właściciele parkingów. Potencjał w turystyce filmowej jest więc ogromy.