Rondo Sulejowskie będzie przebudowane

Tydzień Trybunalski Czwartek, 25 sierpnia 20112
Dla przeciętnego piotrkowskiego kierowcy przejechanie przez rondo Sulejowskie nie jest problemem. Gorzej z przyjezdnymi. Ma być lepiej, czyli prościej. Jest już koncepcja przebudowy ronda (a nawet dwie).
Małgorzata Majczyna, dyrektor BIiRMałgorzata Majczyna, dyrektor BIiR
Koncepcja przebudowy ronda

Rondo ma dziwny kształt. Kiedyś owalne, potem w kształcie koła, a dziś są to tak naprawdę dwa różne skrzyżowania.

Miasto chce mieć projekt przebudowy, aby w razie potrzeby wyciągnąć dokument z szuflady i starać się o pozyskanie środków. Bo same roboty (nie licząc kosztów dodatkowych) to wydatek ok. 4 mln zł.

Jest czas na gadanie i czas na robotę

- Zakończono remont ul. Jerozolimskiej. Wcześniej wykonana została Curie-Skłodowskiej, mamy zakończoną Sulejowską. Tak naprawdę zostanie tylko Śląska do uzupełnienia i Kopernika, w związku z czym rondo będzie ukoronowaniem tych wszystkich prac - mówi Małgorzata Majczyna z Biura Inwestycji i Remontów w piotrkowskim Urzędzie Miasta. - Myślę, że im wcześniej przygotujemy się do takiego dużego przedsięwzięcia, tym lepiej. Zawsze powtarzam w inwestycjach, że jest czas na dyskusję i czas na robotę. A my często te dwa czasy mylimy, tzn., kiedy jest czas na dyskusję, to tej dyskusji nie ma, a kiedy koparka wjeżdża na budowę, to wszyscy mają genialne pomysły, jak można to było zrobić inaczej. W przypadku ronda myślę, że tego czasu na dyskusję jest wystarczająco dużo.
Koncepcja przebudowy ronda została opracowana w dwóch niewiele różniących się wariantach.

Sulejowskie będzie turbinowe

Najbardziej rewolucyjna zmiana w przypadku przebudowy ronda ma dotyczyć Alei Kopernika. Miasto odzyska przy okazji sporo terenu, który trzeba będzie zagospodarować. Jak mówi dyrektor Majczyna, dziś rondo ma dziwną geometrię. - Kiedyś było w kształcie owalu, potem zostało sprowadzone do koła i tak naprawdę dzisiaj są to dwa różne skrzyżowania. Dla piotrkowian pewnie już niezbyt trudne do pokonania, natomiast dla kierowców z zewnątrz jest to trochę mylące. Prawdziwe rondo powinno w jedno miejsce koncentrować wszystkie drogi dochodzące. Powinna być to jedna, czytelna wyspa o kształcie zbliżonym do koła. Przy czym zachowujemy wloty wszystkich ulic, które dotychczas łączą się z rondem. Plan miejscowy dla dzielnicy Podzamcza mówił o tym, że ul. Jerozolimska powinna być ślepa i zamknięta. Wydaje nam się, że to był zły pomysł i chcemy ten stan zostawić, czyli Jerozolimska będzie miała i wylot, i wlot na rondo Sulejowskie - tłumaczy dyrektor BIiR.

Ale wróćmy do Alei Kopernika. Dziś dwa pasy ruchu rozjeżdżają się przy dojeździe do ronda. Pomiędzy nimi jest spory obszar zieleni zagospodarowany kwiatami, krzewami i drzewami. Tymczasem prawidłowo wykonane rondo powinno mieć wlot i wylot znajdujące się blisko siebie. Zgodnie z koncepcją, dwie jezdnie Kopernika będą zbliżały się do siebie, a rozdzielone będą 5-metrowym pasem zieleni. Północna część Kopernika (ta bliżej Jerozolimskiej) tuż przy rondzie przejdzie z 3 do 2 pasów ruchu. Południowa część będzie wygięta w stronę tej północnej. Prawoskręt w ul. Śląską pozostanie.

- Rondo turbinowe wymaga ostrożności i uwagi ze strony kierowców, bo poruszanie się po konkretnym pasie powoduje, że rondo wyrzuca w określonym kierunku, czyli ono w pewien sposób każe jechać w tym kierunku, który się wybrało. W Łodzi takie ronda funkcjonują, w innych miastach również. Policja jest bardzo zadowolona z takiego rozwiązania, chociaż pewnie będzie to miejsce, w którym na początku posypią się mandaty. Rondo turbinowe jest według mnie lepsze, jednak wymagać będzie “mądrego kierowcy” - tłumaczy M. Majczyna.

Koncepcja nr 2

Zgodnie z koncepcją nr 2 ruch na rondzie pozostałby niezmieniony w stosunku do stanu dzisiejszego. - Ta koncepcja (wygląd bardziej jajowaty), również zakłada dwa pasy ruchu. Pozostawiamy praktycznie wszystko w takim samym kształcie. Prawoskręt z Kopernika w stronę ulicy Śląskiej jest troszkę bardziej łagodny. Dodatkowo pojawiłoby się nowe oświetlenie, które również wymaga gruntownej modernizacji. Będzie przebudowa infrastruktury, która znajduje się pod ziemią. Koszt tej koncepcji jest podobny - mówi dyrektor BIiR.
Na razie to jednak tylko koncepcje. Miasto nie dysponuje projektem budowlanym ani wykonawczym.

Roboty związane z przebudową (nie licząc kosztów dodatkowych) to kwota ok. 4 mln zł netto.

Aleksandra Stańczyk

***

Urząd Miasta zaprasza do konsultacji i zgłaszania uwag. Opinie należy kierować na adres: rzecznik@piotrkow.pl z dopiskiem RONDO.

POLECAMY

ankieta Ankieta

Czy Twoim zdaniem Rondo Sulejowskie powinno zostać przebudowane?


Zainteresował temat?

0

0


Komentarze (2)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

broda ~broda (Gość)08.01.2014 19:58

Cytuję:
Jest czas na gadanie i czas na robotę


W przypadku ronda przy Dmowskiego, jest odwrotnie - tylko niestety czas na gadanie.
Niektórzy mają problem z przejazdem normalnym rondem (chociażby rondo Solidarności), a co tu mówić o rondzie turbinowym.

Cytuję:
...chociaż pewnie będzie to miejsce, w którym na początku posypią się mandaty.

Rozbawiło mnie to stwierdzenie. Pierwsza rzecz to zasilenie budżetu.

Komentarz był edytowany przez autora: 08.01.2014 20:03

10


Piotrkowianin Piotrkowianinranga08.01.2014 18:04

Minęły ponad 2 lata, a o przebudowie ronda nic nie słychać.
W "Chojniak TV" mówili, że w budżecie na 2014 rok przeznaczono bodajże 200 tys. zł na opracowanie dokumentacji przebudowy tego ronda. Niezłe tempo.
A jesienią ciemny piotrkowski lud znowu pobiegnie zagłosować na "najlepszego prezydenta wszech czasów".

21


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat