Rondo Bugaj - nowe oznakowania na drodze

Strefa FM Piątek, 14 października 201174
Niedawno tuż przed rondem Bugaj pojawiło się dodatkowe oznakowanie poziome i pionowe. Strzałki do skrętu w lewo zastanawiają wielu kierowców.
fot. J. Kaczmarekfot. J. Kaczmarek

- Według mojej znajomości przepisów rondo jest odcinkiem drogi jednokierunkowej, nieskończenie długim, do którego wszystkie drogi dochodzą z prawej strony i odchodzą w prawą stronę. Powstaje więc pytanie: dlaczego przed rondem Bugaj stoją znaki dla skręcających w lewo? - pyta zaniepokojony kierowca.

To samo pytanie reporter Strefy FM zadał naczelnikowi piotrkowskiej „drogówki”. Podinspektor Artur Szczegielniak twierdzi, że nowe oznakowanie pojawiło się tam, by usprawnić ruch na skrzyżowaniu. - Przy skrzyżowaniu ulicy Sulejowskiej z Miast Partnerskich (przy rondzie Bugaj) celowo i świadomie wnioskowaliśmy o tzw. segregację ruchu, czyli o wcześniejsze ustawienie znaków pionowych oraz poziomych po to, aby jadący od Sulejowa ustawiali się już na lewym pasie ruchu i żeby nie przeszkadzali tym, którzy jadą na wprost obwodnicą Piotrkowa. Było tam wiele kolizji - z tego co pamiętam około 20 w ciągu pół roku. Dlatego właśnie z zarządem dróg  zdecydowaliśmy się na to oznakowanie. Teoretycznie nawet, gdyby tych strzałek nie było – tak powinno jeździć się po każdym rondzie w Polsce. Mam nadzieję, że strzałki spowodują płynność ruchu na skrzyżowaniu i zmniejszą ilość kolizji – wyjaśnia Artur Szczegielniak.

To, czy nowe oznakowanie faktycznie usprawni ruch na skrzyżowaniu, okaże się dopiero za jakiś czas.


Zainteresował temat?

0

1


Zobacz również

reklama

Komentarze (74)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

grzmot ~grzmot (Gość)15.10.2011 18:51


a jeśli ktoś wyjdzie z ul. Miast Partnerskich na prawy pas a Ty go nie zobaczysz w lusterku jadąc od strony Sulejowa lewym pasem i zmieniając na prawy do ul. Sulejowskiej to czyja będzie wina?odp ;mnbcxzqqasdgbvbyaq

00


szch ~szch (Gość)15.10.2011 18:29

"maddox" napisał(a):
Ale odróżniasz pas oznaczony od nieoznaczonego? Na Broniewskiego pasy są wyznaczone i oznaczone, więc naturalnie (znaki poziome ponad zasadami ogólnymi) są one ważniejsze i one obowiązują.


Tak, jak się spodziewałem, nie zacytowałeś mi przepisu, według którego gdyby nie było oznaczeń poziomych, pas biegły wokół wyspy.

"maddox" napisał(a):
Pas, o ile nie jest wymalowany inaczej biegnie wokół wyspy (nie ma początku ani końca) chociażby z tego powodu, że wszystkie drogi dochodzące do ronda są podporządkowane.


Pokrętna to trochę "logika", wszystkie drogi dojeżdżające do ronda Broniewskiego też są podporządkowane, a jednak wbrew "logice" pas nie biegnie tam wokół wyspy. W ten sposób obalam argument, że dojeżdżające drogi podporządkowane automatycznie sprawiają, że ruch odbywa się wokół wyspy.
Nie ma przepisu, który mówiłby, że gdy nie ma oznaczenia poziomego, pas biegnie wokół wyspy.

Komentarz był edytowany przez autora: 15.10.2011 18:34

00


maddox ~maddox (Gość)15.10.2011 16:58

"szch" napisał(a):
Na rondzie Broniewskiego jest znak C-12, a tam pas wcale nie biegnie ciągle wokół wyspy.


Ale odróżniasz pas oznaczony od nieoznaczonego? Na Broniewskiego pasy są wyznaczone i oznaczone, więc naturalnie (znaki poziome ponad zasadami ogólnymi) są one ważniejsze i one obowiązują.

"szch" napisał(a):
Zacytuj mi przepis, który mówi ,że pas biegnie cały czas wokół wyspy.


To wynika z logiki, nie wszystko w PORD jest wprost napisane i jedne rzeczy wynikają z innych. Pas, o ile nie jest wymalowany inaczej biegnie wokół wyspy (nie ma początku ani końca) chociażby z tego powodu, że wszystkie drogi dochodzące do ronda są podporządkowane. Z tego wynika, że na rondzie musi być pas ruchu wobec którego są one podporządkowane.

00


szch ~szch (Gość)15.10.2011 15:11

"maddox" napisał(a):
Wjeżdżając na rondo zajmujesz pas biegnący wokół wyspy centralnej. Jego bieg jest cały czas "dookoła" tej wyspy o czym informuje Cię znak C-12


Zacytuj mi przepis, który mówi ,że pas biegnie cały czas wokół wyspy. Na rondzie Broniewskiego jest znak C-12, a tam pas wcale nie biegnie ciągle wokół wyspy. Jeśli zderzymy się, sąd będzie rozpatrywał sprawę na podstawie przepisów, a nie na podstawie ogólnie przyjętych zwyczajów.

"maddox" napisał(a):
Ten pan, wywodzi swoją opinię na podstawie przepisów, jak byś chociaż zadał sobie trud aby tam zajrzeć to byś to wiedział.


Więc zacytuj mi te przepisy.

Komentarz był edytowany przez autora: 15.10.2011 15:15

00


Piotrkowianin Piotrkowianinranga15.10.2011 15:06

"szch" napisał(a):
Czyli pewnie jadąc tak, jak pokazałem strzałką, "zjeżdżając z ronda" Broniewskiego w Łodzi, też dajesz prawy kierunkowskaz, mimo tego, że ani nie skręcasz, ani nie zmieniasz pasa ruchu.

Rondo Broniewskiego w Łodzi nie jest "rondem", czyli skrzyżowaniem o ruchu okrężnym, tylko skrzyżowaniem z wyspą centralną, podobnie jak nasze "niby-rondo" w Al. gen. Sikorskiego. Tam musisz sygnalizować skręt w lewo i zawracanie, natomiast zjazdu ze skrzyżowania na wprost już nie.

00


maddox ~maddox (Gość)15.10.2011 15:03

"szch" napisał(a):
Czyli pewnie jadąc tak, jak pokazałem strzałką, "zjeżdżając z ronda" Broniewskiego w Łodzi, też dajesz prawy kierunkowskaz, mimo tego, że ani nie skręcasz, ani nie zmieniasz pasa ruchu.


Kompletnie inny przykład, mówimy o rondach bez kierowania ruchu, czyli bez wyznaczonych(!) pasów na rondzie. W sytuacji którą pokazujesz nie zmieniasz ani kierunku ruchu ani pasa więc kierunku nie włączasz, ale o tym decydują już znaki poziome. Pasy są wyznaczone inaczej niż "domyślnie" więc sytuacja jest inna.

Komentarz był edytowany przez autora: 15.10.2011 15:05

00


maddox ~maddox (Gość)15.10.2011 15:00

"szch" napisał(a):
W tym wypadku jadąc na wprost Kostromską w żadnym momencie nie skręcam w prawo. Jeśli już na upartego miałbym szukać tutaj jakiegoś skrętu w prawo, to raczej w momencie wjazdu na rondo, a nie zjazdu.


No chyba sobie ze mnie żartujesz? Wjeżdżając na rondo zajmujesz pas biegnący wokół wyspy centralnej. Jego bieg jest cały czas "dookoła" tej wyspy o czym informuje Cię znak C-12. Chcąc zjechać z ronda musisz zjechać z pasa biegnącego wokół wyspy w prawo w drogę podporządkowaną. To nie jest skrzyżowanie z wyspą centralną, to że nie ma tam odpowiedniej krzywizny i namalowanego pasa (białymi liniami) nic nie zmienia (nieoznaczony pas ruchu, definicja się kłania) bo pas na rondzie biegnie wokół wyspy.

"szch" napisał(a):
Jeszcze raz powtarzam, że mnie interesują jedynie przepisy, a nie to, co w telewizji mówili.


Ten pan, wywodzi swoją opinię na podstawie przepisów, jak byś chociaż zadał sobie trud aby tam zajrzeć to byś to wiedział.

00


szch ~szch (Gość)15.10.2011 14:57

Czyli pewnie jadąc tak, jak pokazałem strzałką, "zjeżdżając z ronda" Broniewskiego w Łodzi, też dajesz prawy kierunkowskaz, mimo tego, że ani nie skręcasz, ani nie zmieniasz pasa ruchu.
http://img830.imageshack.us/img830/8557/broniewskiego.jpg

Komentarz był edytowany przez autora: 15.10.2011 14:58

00


szch ~szch (Gość)15.10.2011 14:52

"maddox" napisał(a):
To polecam zapoznać się opinią kogoś, kto się na tym zna:


Jeszcze raz powtarzam, że mnie interesują jedynie przepisy, a nie to, co w telewizji mówili.

"maddox" napisał(a):
Zjazd z ronda wynika wprost z przepisów o skręcie w prawo z drogi wielopasmowej.


http://www.epiotrkow.pl/multimedia/icon/014fa843e45309cb998a2d3f7b5b48ab.jpg
W tym wypadku jadąc na wprost Kostromską w żadnym momencie nie skręcam w prawo. Jeśli już na upartego miałbym szukać tutaj jakiegoś skrętu w prawo, to raczej w momencie wjazdu na rondo, a nie zjazdu.

00


maddox ~maddox (Gość)15.10.2011 14:41

"szch" napisał(a):
Twoje "zasady jazdy po rondzie" wymyśliłeś sobie, lub usłyszałeś od kolegi, ale mnie interesują przepisy, bo na tej podstawie sądy wydają wyroki.


To polecam zapoznać się opinią kogoś, kto się na tym zna:
http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpiecznie/wideo/6-iii-2011-jak-przejechac-rondo-cz-i/4100750
http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpiecznie/wideo/jak-przejechac-rondo-cz-ii-13-iii-2011/4137249
http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpiecznie/wideo/jak-przejechac-rondo-cz-iii-21-iii-2011/4185398
http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpiecznie/wideo/pierwszenstwo-na-skrzyzowaniu-z-ruchem-okreznym-27-iii-2011/4223034
http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpiecznie/wideo/skrzyzowanie-z-ruchem-okreznym-3-iv-2011/4261937

"szch" napisał(a):
Gdy na minirondzie Kostromska - Polna, w trakcje przejeżdżania przez to skrzyżowanie ludzie dają przez ułamek sekundy prawy kierunkowskaz, nie mówi to nikomu absolutnie nic.


Bo to rondo jest źle skonstruowane i rondem jest tylko z nazwy. Bardziej by tutaj pasowała nazwa skrzyżowanie z wyspą centralną, gdyby nie oznakowanie pionowe jakie na nim ustawiono. Rondo jako konstrukcja drogowa musi wymuszać jazdę po łuku, w przeciwnym razie nie ma to sensu. To rondo jest ogólnie wynaturzeniem, bo to właściwie nie rondo tylko placek i oznakowanie, które wprowadza dziwny rozkład pierwszeństwa. Jeśli rondo jest zbudowane prawidłowo i wymusza ruch wokół wyspy nie potrzebne jest żadne sygnalizowanie lewym kierunkowskazem.
http://www.drogi.com/artykuly/rondo.shtml

"szch" napisał(a):
"zjeżdżaniu z ronda" - legendarnym manewrze, o którym wszyscy mówią, ale który w świetle prawa nie istnieje.


To, że w kodeksie nie ma z nazwy pozycji "zjazd z ronda" nie znaczy że nie jest ono tam ujęte. Zjazd z ronda wynika wprost z przepisów o skręcie w prawo z drogi wielopasmowej.

Komentarz był edytowany przez autora: 15.10.2011 14:50

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat