Remont Kopernika? Potrzeba kilkadziesiąt milionów

Tydzień Trybunalski Piątek, 02 września 201134
To ponoć najgorszy odcinek drogi w Piotrkowie. Teren jest bagnisty, torfowy, jednym słowem grząski. Dziś nawierzchnia Alei Kopernika to góry i doliny, o czym doskonale wiedzą kierowcy. - Remont tego odcinka to prawdziwe wyzwanie - twierdzą urzędnicy.
fot. Jarek Mizerafot. Jarek Mizera

Aleje Kopernika budowano przed dożynkami w latach 70., w dodatku w ekspresowym tempie. - Właśnie wtedy przykryto rzekę Strawę. Były tam bagna, a przy Chrobrym rozlewisko, gdzie przeprawiano się tratwą. Teraz jest tam przejście dla pieszych, ale to wszystko jest na grząskim gruncie. Strawa miała swoje koryta poboczne i to wszystko się rozlewało, dlatego grunt jest tam nienośny* - mówi Małgorzata Majczyna, dyrektor Biura Inwestycji i Remontów w Urzędzie Miasta. - Nie wiem, w jakiej technologii jest zrobiona trasa Kopernika, ale najstarsi pamiętają, że wyglądało to w ten sposób, że jednego dnia wysypano z ciężarówek kruszywo, a drugiego dnia nie było już nic, bo torf zassał wszystko jak gąbka. Wówczas trzeba było wylewać beton.

 

Właśnie dlatego, że w jednym miejscu pod nawierzchnią Kopernika jest beton, w innym kruszywo, dziś jeździ się po Alejach jak po falach. Tam, gdzie był beton, nawierzchnia się trzyma, a tam, gdzie kruszywo, nawierzchnia się zapada. Dziś cała ulica trzyma się na studniach deszczowych, one są właśnie tym elementem stałym, który nie podlega osunięciom. - Kiedy jedzie się Kopernika samochodem, to te góry i doliny są coraz bardziej odczuwalne. Z samochodów, które mają niskie podwozie, dosłownie iskry lecą, kiedy jedzie się z większą prędkością. Na pewno coś się dzieje, ale na ile to zjawisko jest niebezpieczne... trudno powiedzieć - dodaje dyrektor BIiR. - Tutaj żadne dywaniki asfaltowe nie pomogą, bo należałoby usunąć przyczynę, czyli wykonać prawidłową konstrukcję drogi.

 

Czy jest ratunek dla Kopernika? Jednym z rozwiązań jest technologia palowania - bardzo kosztowna, w dodatku czasochłonna. Właśnie dlatego remont tego odcinka to wielkie wyzwanie dla miasta. - W terenach bagnistych, torfowych, które towarzyszyły korytu rzeki Strawy, należy się spodziewać trudności z posadowieniem drogi. Był kiedyś taki pomysł, aby przeanalizować możliwość kapitalnego remontu. To są pieniądze rzędu kilkudziesięciu milionów złotych. Tak naprawdę ta ulica powinna być wykonana w technologii, w jakiej wykonaliśmy obwodnicę na odcinku od Sulejowskiej do Rakowskiej, czyli w technologii palowania, ponieważ tam wystąpiły podobne miąższości torfów, a teraz jezdnia zachowuje się fantastycznie. Mimo dużego obciążenia ruchem ciężkim, nie ma tam żadnych odkształceń, żadnych ubytków. Co to jest palowanie? To jest system fundamentowania konstrukcji drogi. Powierzchnię drogi umieszcza się na palach (betonowych, stalowych, drewnianych lub żwirowych) w odpowiednim rozstawie. Każda kolumna (wbita w ziemię) ma wysokość 4 - 6 metrów. Pale stanowią siatkę, na której opiera się konstrukcja drogi, jej podbudowa i warstwy bitumiczne - mówi Małgorzata Majczyna.

 

Pierwsze przymiarki do remontu Kopernika miasto poczyniło już w 2007 roku. Wówczas Piotrków zlecił wiercenia w ulicy. Z dokumentu wykonanego przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów wynika, że w niektórych miejscach Alei jest 6 warstw asfaltu, jednak to niewiele pomoże, póki nie usunie się przyczyny osiadania gruntu. - Kopernika była budowana w latach 70. Ma już swoje lata, a że grunt jest tam nienośny, dlatego dziś występuje takie falowanie - mówi z kolei Ryszard Żak z Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji, który dodaje, że z Alejami Kopernika nie jest jeszcze tak źle, bo jeśli chodzi o nawierzchnię, to jeszcze gorzej jest np. na Roosevelta, Sikorskiego czy Żelaznej.

 

Aleksandra Stańczyk

ankieta Ankieta

Czy w najbliższym czasie dojdzie do remontu Alei Kopernika?


Zainteresował temat?

0

0


Zobacz również

reklama

Komentarze (34)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

zet ~zet (Gość)03.09.2011 17:29

"P51" napisał(a):
A jeśli chodzi o parki i zieleń - wystarczy zadrzewić klepisko między starówką a obecną trasą - najlepszy "ekran", ekologiczny...

Trafna uwaga

00


P51 ~P51 (Gość)03.09.2011 08:22

"marek-oczywiscie" napisał(a):
to szansa by stworzyć w centrum miasta prawdziwy park. zieleń, woda, pięknie by było. do tego tuż obok starówka..


Zamieńmy całe miasto w park i poruszajmy się łódkami po czarujących kanałach...
Tyle piękne,co utopijne.
Moim zdaniem na razie wystarczy utrzymywać nawierzchnię w dobrym stanie.
"Remont" nie powinien oznaczać położenia nowego asfaltu. W ramach "remontu" powinno się zniwelować "fale",ale to już większa robota - zbudowanie od podstaw podbudowy drogi.W rzeczywistości to musiałoby wyglądać jak budowa autostrady od podstaw.Warstwa po warstwie - ok 2 metrów...Kto znajdzie na taką inwestycję pieniądze...?
A jeśli chodzi o parki i zieleń - wystarczy zadrzewić klepisko między starówką a obecną trasą - najlepszy "ekran", ekologiczny...

00


marek oczywiście ~marek oczywiście (Gość)03.09.2011 00:58

to szansa by stworzyć w centrum miasta prawdziwy park. zieleń, woda, pięknie by było. do tego tuż obok starówka..

00


zet ~zet (Gość)02.09.2011 21:08

Na pewno lepiej sikorskiego wyremontowac. Kopernika jest ok. Moze jakies konsultacje społeczne?? A i gdzie Straz miejska bedzie fotoradar stawiac wtedy :P Dzisiaj pan straznik siedział na ławce i pilnowął go :P

00


Krytyk ~Krytyk (Gość)02.09.2011 15:16

Jeszcze Sikorskiego do remontu przede wszystkim.
A poza tym gdyby Chojniak nie kupił nowego autka to już część pieniędzy by była na remontu i kolejny bezsensowny pomysł remontu ulicy Słowackiego gdzie ta ulica była jeszcze w dobrym stanie...

00


? ~? (Gość)02.09.2011 14:33

"szczepan" napisał(a):
Może zamiast remontować Al. Kopernika (w obecnym kształcie), odsłonić Strawę, połączyć te dwie części miasta, zaprojektować tam zieleń i jakieś bulwary, i oddać rzekę miastu?


Może zamiast remontować drogi położyć kocie łby jak dawniej bywało?

00


szczepan ~szczepan (Gość)02.09.2011 14:17

"maddox" napisał(a):
Nie wyobrażam sobie aby przez całe miasto przeciskać się jedno-jezdniową drogą, czas takiego przejazdu wydłużyłby się o jakieś 30%, wzrosłoby zanieczyszczenie i hałas, a ruch przeniósłby się na w równym stopniu na drogi alternatywne przez co całe miasto by stanęło w jednym wielkim korku.


Ja sobie to wyobrażam bez problemu. Nie wiem skąd masz dane liczbowe, podejrzewam, że z sufitu. Jeśli Piotrków miałby skończone obwodnice, to droga tej klasy przebiegająca przez takie akurat obszary ścisłego centrum miasta jak: starówka, rzeka (sic!)nie ma racji bytu. W tamtych czasach (PRL) w wielu miastach popełniono ten błąd, patrz Poznań tzw. trasa solna, W-wa trasa łazienkowska. Teraz te miasta chętnie by to odkręciły, ale nie ma kasy oczywiście. Miasto jest dla ludzi nie dla samochodów, w ceterum powinna być zabudowa miejska i zieleń. Ja się zgadzam, że ruch się odbywa sprawnie, ale tylko w kierunku wsch - zach, dla części pn i pd w mieście jest to ogromna bariera komunikacyjna, zarówno dla pieszych jak i dla samochodów. Swoją drogą przydałyby się badania natężenia ruchu w tym miejscu i pewnie by się okazało że przy odpowiedniej organizacji ruchu w mieście spokojnie można by zrezygnować z jednej jezdni na rzecz: Strawy, ścieżek i zieleni.

00


kolega kierowcy ~kolega kierowcy (Gość)02.09.2011 14:10

"maddox" napisał(a):
Zgadzam się. Funkcją takich dróg nie jest wcale tranzyt, bo ten powinien jechać obwodnicami. Ideą takich tras, jest wygodne i szybkie połączenie odległych osiedli. Nie wyobrażam sobie aby przez całe miasto przeciskać się jedno-jezdniową drogą, czas takiego przejazdu wydłużyłby się o jakieś 30%, wzrosłoby zanieczyszczenie i hałas, a ruch przeniósłby się na w równym stopniu na drogi alternatywne przez co całe miasto by stanęło w jednym wielkim korku.


Ul. Sulejowską przez rondo i dalej w Kopernika, przejeżdża w ciągu 24h około 25 tys. samochodów. Pomyśl ile wchłaniamy spalin i ołowiu oraz jaki to jest hałas oraz zniszczenie substancji okolicznych budynków. Chyba nie widziałeś w jakim stanie są tzw. familjaki na ul.Sulejowskiej. A koleiny tzw. muldy i dziury po zimie są tego dowodem.

00


maddox ~maddox (Gość)02.09.2011 13:33

"P51" napisał(a):
Oj źle z wami...
Macie myślenie małomiasteczkowe,by nie powiedzieć wiejskie.
Nasze masto choć niewielkie,jednak z końca na koniec jest dość daleko.
Pomyślcie nie tylko o własnym grajdole i "spokoju i bezpieczeństwie", ale też o szybkości przemieszczania sie np. pogotowia ratunkowego przez zakorkowane wąskie uliczki...


Zgadzam się. Funkcją takich dróg nie jest wcale tranzyt, bo ten powinien jechać obwodnicami. Ideą takich tras, jest wygodne i szybkie połączenie odległych osiedli. Nie wyobrażam sobie aby przez całe miasto przeciskać się jedno-jezdniową drogą, czas takiego przejazdu wydłużyłby się o jakieś 30%, wzrosłoby zanieczyszczenie i hałas, a ruch przeniósłby się na w równym stopniu na drogi alternatywne przez co całe miasto by stanęło w jednym wielkim korku.

Komentarz był edytowany przez autora: 02.09.2011 13:34

00


P51 ~P51 (Gość)02.09.2011 13:06

"" napisał(a):
"Komunie-STOP" napisał(a):
Po co w środku miasta dwupasmówka? Takie jezdnie poza miasto.
"szczepan" napisał(a):
Ja się z tym całkowicie zgadzam. Takie rozwiązania jak Al. Kopernika to relikt poprzedniego systemu, gdzie nie liczono się z istniejącą tkanką miejską i gwałtem wprowadzano takie rozwiązania.
Również się z tym zgadzam. Dwupasmowe drogi w środku miasta, przez środek osiedli mieszkaniowych to jest urbanistyka prl-u. Nie wprowadza się ruchu przelotowego do centrum miasta. Miasto ma być dla ludzi.


Oj źle z wami...
Macie myślenie małomiasteczkowe,by nie powiedzieć wiejskie.
Nasze masto choć niewielkie,jednak z końca na koniec jest dość daleko.
Pomyślcie nie tylko o własnym grajdole i "spokoju i bezpieczeństwie", ale też o szybkości przemieszczania sie np. pogotowia ratunkowego przez zakorkowane wąskie uliczki...

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat