Remont Kopernika? Potrzeba kilkadziesiąt milionów

Tydzień Trybunalski Piątek, 02 września 201134
To ponoć najgorszy odcinek drogi w Piotrkowie. Teren jest bagnisty, torfowy, jednym słowem grząski. Dziś nawierzchnia Alei Kopernika to góry i doliny, o czym doskonale wiedzą kierowcy. - Remont tego odcinka to prawdziwe wyzwanie - twierdzą urzędnicy.
fot. Jarek Mizerafot. Jarek Mizera

Aleje Kopernika budowano przed dożynkami w latach 70., w dodatku w ekspresowym tempie. - Właśnie wtedy przykryto rzekę Strawę. Były tam bagna, a przy Chrobrym rozlewisko, gdzie przeprawiano się tratwą. Teraz jest tam przejście dla pieszych, ale to wszystko jest na grząskim gruncie. Strawa miała swoje koryta poboczne i to wszystko się rozlewało, dlatego grunt jest tam nienośny* - mówi Małgorzata Majczyna, dyrektor Biura Inwestycji i Remontów w Urzędzie Miasta. - Nie wiem, w jakiej technologii jest zrobiona trasa Kopernika, ale najstarsi pamiętają, że wyglądało to w ten sposób, że jednego dnia wysypano z ciężarówek kruszywo, a drugiego dnia nie było już nic, bo torf zassał wszystko jak gąbka. Wówczas trzeba było wylewać beton.

 

Właśnie dlatego, że w jednym miejscu pod nawierzchnią Kopernika jest beton, w innym kruszywo, dziś jeździ się po Alejach jak po falach. Tam, gdzie był beton, nawierzchnia się trzyma, a tam, gdzie kruszywo, nawierzchnia się zapada. Dziś cała ulica trzyma się na studniach deszczowych, one są właśnie tym elementem stałym, który nie podlega osunięciom. - Kiedy jedzie się Kopernika samochodem, to te góry i doliny są coraz bardziej odczuwalne. Z samochodów, które mają niskie podwozie, dosłownie iskry lecą, kiedy jedzie się z większą prędkością. Na pewno coś się dzieje, ale na ile to zjawisko jest niebezpieczne... trudno powiedzieć - dodaje dyrektor BIiR. - Tutaj żadne dywaniki asfaltowe nie pomogą, bo należałoby usunąć przyczynę, czyli wykonać prawidłową konstrukcję drogi.

 

Czy jest ratunek dla Kopernika? Jednym z rozwiązań jest technologia palowania - bardzo kosztowna, w dodatku czasochłonna. Właśnie dlatego remont tego odcinka to wielkie wyzwanie dla miasta. - W terenach bagnistych, torfowych, które towarzyszyły korytu rzeki Strawy, należy się spodziewać trudności z posadowieniem drogi. Był kiedyś taki pomysł, aby przeanalizować możliwość kapitalnego remontu. To są pieniądze rzędu kilkudziesięciu milionów złotych. Tak naprawdę ta ulica powinna być wykonana w technologii, w jakiej wykonaliśmy obwodnicę na odcinku od Sulejowskiej do Rakowskiej, czyli w technologii palowania, ponieważ tam wystąpiły podobne miąższości torfów, a teraz jezdnia zachowuje się fantastycznie. Mimo dużego obciążenia ruchem ciężkim, nie ma tam żadnych odkształceń, żadnych ubytków. Co to jest palowanie? To jest system fundamentowania konstrukcji drogi. Powierzchnię drogi umieszcza się na palach (betonowych, stalowych, drewnianych lub żwirowych) w odpowiednim rozstawie. Każda kolumna (wbita w ziemię) ma wysokość 4 - 6 metrów. Pale stanowią siatkę, na której opiera się konstrukcja drogi, jej podbudowa i warstwy bitumiczne - mówi Małgorzata Majczyna.

 

Pierwsze przymiarki do remontu Kopernika miasto poczyniło już w 2007 roku. Wówczas Piotrków zlecił wiercenia w ulicy. Z dokumentu wykonanego przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów wynika, że w niektórych miejscach Alei jest 6 warstw asfaltu, jednak to niewiele pomoże, póki nie usunie się przyczyny osiadania gruntu. - Kopernika była budowana w latach 70. Ma już swoje lata, a że grunt jest tam nienośny, dlatego dziś występuje takie falowanie - mówi z kolei Ryszard Żak z Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji, który dodaje, że z Alejami Kopernika nie jest jeszcze tak źle, bo jeśli chodzi o nawierzchnię, to jeszcze gorzej jest np. na Roosevelta, Sikorskiego czy Żelaznej.

 

Aleksandra Stańczyk

ankieta Ankieta

Czy w najbliższym czasie dojdzie do remontu Alei Kopernika?


Zainteresował temat?

0

0


Zobacz również

reklama

Komentarze (34)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

ELW ~ELW (Gość)08.09.2011 14:59

Szczepan !!!! Jeszcze jedna sprawaa. Samoloty też po "Twoim" niebie latają a Straż Miejska nie ma ani jednego F-16.???

00


luzik ~luzik (Gość)08.09.2011 11:55

Swoją drogą, może ktoś zrobiłby zestawienie innych absurdalnych pomysłów, które strzeliły do łbów miejski myślicieli?
Proponuje dwie odrębne klasyfikacje; dla pomysłów zrealizowanych i dla pomysłów proponowanych, które na szczęście diabli wzięli.

00


luzik ~luzik (Gość)08.09.2011 11:50

Do prowadzących zażartą dyskusję:
a może wziąć pod uwagę przeniesienie Piotrkowa na teren bardziej sprzyjający budowie dróg?
Komu potrzebna jest ta przebudowa? Czy obecną al.Kopernika żle się jeżdzi? Myślę, że problem leży gdzie indziej: po prostu jest konieczność "przerobienia" paru milionów. Przy okazji jakieś "grosze" i tak trafią tam gdzie trzeba - czyli do kolegów, którzy akurat potrzebują i potrafią się odwdzięczyć.

00


ELW ~ELW (Gość)08.09.2011 11:04

Szczepan. W dyskusji cały czas używasz słowa "miasto". Nie chciałbym Cię obrazić, ale powinieneś się określić. Mieszkasz w mieście czy w parku ?... Wydaje mi się, że zatrzymałeś się gdzieś w latach 50-tych ubiegłego stulecia. Samochód w obecnych czasach jest tym samym co buty w przywołanym wcześniej przeze mnie terminie. Nie zmienisz tego. Transport konny też miał swoje minusy. Mieszkałem w latach 60-tych przy ul.Targowej i pamiętam, że końskie "pączki" były tak samo odrażające jak obecne spaliny samochodowe. Zgadzam się z Tobą w kwesti, że miasto jest dla ludzi a nie dla samochodów, ale wyobraż sobie funkcjonowanie tego miasta bez samochodów. Lekarz podjeżdża po kilku godzinach od wezwania, ekologiczną dorożką (jak kiedyś ś.p. dr Sikorski), policjant rowerkiem zapycha z Wierzej na np. Sadową a Ty spokojnie, spacerkiem idziesz sobie np. z ul. Rakowskiej, bo tam akurat mieszkasz, na ul. Wronią, bo akurat masz coś do załatwienia w Urzędzie Skarbowym i musisz zgłosić się na określoną godzinę. Jak już wrócisz ze skarbówki i zostanie Ci chwila czasu, to faktycznie weż sobie grabki i szpadelek, zdeemontuj jedną jezdnie Al. Silorskiego i posadż sobie bratki. Przepraszam za to ostatnie zdanie, ale uważam, że nieprzemyślane opinie należy ripostować w sposób czytelny dla adwersarza.

00


szczepan ~szczepan (Gość)06.09.2011 13:53

Gdybym w jakiś magiczny sposób miał na to wpływ, to ograniczyłbym Al. Kopernika do jednej jezdni z dwoma pasami ruchu. W miejsce zlikwidowanej nitki (od strony Starówki) rzeka i zieleń, a na zapleczu ruder od ul Garncarskiej zabudowa usługowa i mieszkalna, a jak warunki gruntowe nie pozwolą to zieleń parkowa . I masz rację, nawet gdyby to było możliwe w jakiejś namacalnej przyszłości to tylko po wybudowaniu obwodnic (o czym napisałem parę postów niżej). Chodzi o to, żeby zamiast wpakować to 70 ml w remont tej arterii, tym samym grzebiąc jakiekolwiek szanse, na nazwijmy to "rewitalizację" (choć to za małe słowo) tej części Miasta, przeznaczyć tą kasę właśnie na dokończenie obwodnicy.

00


Piotrkowianin Piotrkowianinranga06.09.2011 13:32

"szczepan" napisał(a):
To jest historyczne centrum Piotrkowa, tam gdzieś w kanale PŁYNIE RZEKA, od strony ILO w jezdnię wtopimy jest obrys starej kapliczki, ten obszar Miasta naprawę ma ogromny potencjał, który obecnie zalany asfaltem jest ciągle marnowany.

Co proponujesz? Likwidację Al. Kopernika? Najpierw należałoby wybudować dalsze odcinki obwodnicy - na południe od ul. Dmowskiego dalej łukiem na wschód, przecinając ul. Roosevelta, Krakowskie Przedmieście i Zalesicką do ronda Bugaj oraz na północ od ul. Słowackiego przecinając ul. Wojska Polskiego, Łódzką do ul. Rakowskiej. Niestety, widząc tempo budowy tej obwodnicy (400 metrów przez 5 lat) całość powstanie za jakieś 137 lat.

00


szczepan ~szczepan (Gość)06.09.2011 11:35

"ELW" napisał(a):
Bywając w Piotrkowie poruszm się praktycznie tylko Alejami Kopernika. Ciąg ulic Sikorskiego, Kopernika, Sulejowska jest jedyną arterią którą można dotrzeć niemal w każde miejsce w mieście unikając jazdy wąskimi, zatłoczonymi, niejednokrotnie jednokierunkowymi uliczkami.

Poruszasz się samochodem prawda? Życie w mieście nie polega tylko na jeżdżeniu samochodem, a może właśnie przede wszystkim na niejeżdżeniu nim. Jakbyś miała przejść się pieszo tą samą trasą albo przejechać rowerem, czy również byłoby to takie cudowne przeżycie. Wątpię. Miasto zza szyby auta wygląda inaczej, właściwie nie istnieje. Mogłoby się wówczas składać z ulic i pojedynczych rozrzuconych lokalizacji. Miasto powinno być w skali człowieka a nie samochodu. Tylko nie zrozum mnie źle, nie mam nic przeciwko szerokim i drożnym arteriom komunikacyjnym, ale takim które są wybudowane z poszanowaniem istniejących uwarunkowań historycznych i kulturowych. To jest historyczne centrum Piotrkowa, tam gdzieś w kanale PŁYNIE RZEKA, od strony ILO w jezdnię wtopimy jest obrys starej kapliczki, ten obszar Miasta naprawę ma ogromny potencjał, który obecnie zalany asfaltem jest ciągle marnowany.

Komentarz był edytowany przez autora: 06.09.2011 11:41

00


ELW ~ELW (Gość)04.09.2011 13:06

Bywając w Piotrkowie poruszm się praktycznie tylko Alejami Kopernika. Ciąg ulic Sikorskiego, Kopernika, Sulejowska jest jedyną arterią którą można dotrzeć niemal w każde miejsce w mieście unikając jazdy wąskimi, zatłoczonymi, niejednokrotnie jednokierunkowymi uliczkami. Dyskusja na temat czy Aleje Kopernika są potrzebne jest bezprzedmiotowa. Jeżeli ktoś ma w tej kwesti inne zdanie, to proponuję aby Władze Miasata wyłączyły z ruchu (np. na tydzień czasu) ciąg tych ulic od skrzyżowania z ul. Kostromską do skrzyżowania z ul. Szmidta. Ciąg tych ulic należy remontować i utrzymywać w jak najlepszym stanie. Mało tego. W przyszłości należałoby pomyśleć o podobnym ciągu na kierunku północ-południe. Przy okazji, gratuluję udrożnienia skrzyżowania ul.Sulejowskiej z ul. Wyzwolenia. Skrzyżowania z ruchem okrężnym w starych zatłoczonych miastach to jedyne rozwiązanie. Kto nie wierzy niech jedzie do Oświęcimia. Tam zlikwidowano większość skrzyżowań z sygnoalizacją świetlną i zorganizowano skrzyżowania z ruchem okrężnym. Jeżdzi się doskonale.

00


Łukasz Łukaszranga04.09.2011 12:29

Polecam firme Pioch Bud Dziod....

00


Radny ~Radny (Gość)03.09.2011 22:31

POLECAM FIRME P.E U K .- TO FIRMA PARTACZ

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat