Przełomu brak, ale jest nadzieja. Spotkanie w sprawie obwodnicy Sulejowa

Region Wtorek, 12 września 201799
Burmistrz, przewodniczący Sejmiku Województwa, wicestarosta powiatu piotrkowskiego, radni powiatowi i miejscy, grupa inicjatywna "Obwodnica Sulejowa", a nawet przedstawiciele łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Inspekcja Transportu Drogowego, piotrkowska policja czy straż pożarna... I około stu pięćdziesięciu mieszkańców, którzy we wtorkowy wieczór zgromadzili się w sali OSP w Sulejowie, by rozmawiać na temat poprawy bezpieczeństwa na Drodze Krajowej nr 12. Nie da się ukryć, że wszystkie wymienione osoby są zgodne co do tego, że miasto potrzebuje obwodnicy. Jednak nawet przy dość koncyliacyjnej atmosferze trudno o optymizm, bo droga S12, omijająca Sulejów, powstanie najwcześniej w 2022 roku.

Ładuję galerię...

Idea spotkania była od początku jasna: zainicjować nowe otwarcie dyskusji w sprawie bezpieczeństwa na krajowej dwunastce. I nie chodziło tylko o kwestię obwodnicy (choć ta rozpalała mieszkańców najbardziej i to jej poświęcali najwięcej uwagi), ale także przebudowy dróg lokalnych czy zainstalowania w najbardziej newralgicznych punktach fotoradarów. Poruszono również wątki budowy drogi S74, biegnącej przez Tomaszów aż do skrzyżowania z autostradą A1 pod Łodzią, która miałaby odciążyć trasę.

 

Rozpoczął Tomasz Miller, przewodniczący stowarzyszenia i jednocześnie prowadzący dyskusję. On przedstawił główne założenia spotkania. - Powodem naszego działania jest przekonanie, że są możliwości ograniczenia wszystkich negatywnych zjawisk – hałasu, korków, spalin czy wypadków. Upatrujemy sporą szansę, ale możemy to osiagnąć dzięki rzetelnemu zaangażowaniu, działaniach nakierowanych na likwidację problemu, kompromisowi i dzięki realnej pracy. Czekamy na propozycje takich rozwiązań – mówił.

 

Głos kolejno zabierali przedstawiciele piotrkowskiej policji, piotrkowskiej straży pożarnej czy Inspekcji Transportu Drogowego. Podinspektor Grzegorz Kotarski z Wydziału Ruchu Drogowego zwrócił uwagę na alarmujące statystyki i działania, podejmowane przez piotrkowską drogówkę, starszy kapitan Jakub Rytych zaznaczył, że dojazd do różnego rodzaju wypadków czy pożarów w ciągu krajowej dwunastki między Piotrkowem i Sulejowem jest mocno utrudniony zwłaszcza w godzinach szczytu, a Krzysztof Łuczyński, kontroler z Inspekcji Transportu Drogowego zauważył, że w świetle nowych przepisów odcinek między Piotrkowem i Sulejowem zyskał podwyższoną nośność (teraz dopuszczalny nacisk pojedynczej osi wynosi 11,5 tony), a "odizolowanie" tranzytu ciężarowego mogłoby rozwiązać stworzenie "odpowiedniej infrastruktury drogowej". Czyli – po polsku – zbudowanie nowej trasy.

 
Wypowiedział się także między innymi burmistrz Sulejowa. Wojciech Ostrowski zaznaczył, że w sprawie obwodnicy S12 wysłano w ciągu trzech lat 33 pisma i czterokrotnie spotykano się z ministrami (m.in. ministrem infrastruktury i budownictwa, Andrzejem Adamczykiem), a sam burmistrz rozmawiał także z wojewodą łódzkim, Zbigniewem Rau. Propozycje alternatywne? Droga Kłudzice – Łęczno. - Była wielokrotnie postulowana. Podpisaliśmy umowę z Lasami Państwowymi. Budowę finansujemy my w połowie, w połowie Lasy, za remont mostku zapłacimy ze swoich pieniędzy, bo wymaga gruntownej przebudowy. I zapłacimy za to 2,5 miliona złotych, z własnych pieniędzy, tylko dlatego, że nie będzie realizacji S12. To trochę nie jest fair. Następna sprawa to to, że nie dostaliśmy ani złotówki odszkodowania od GDDKiA za np. zniszczone chodniki czy drogi w naszej gminie – wytykał burmistrz.


Na spotkaniu pojawili się również dwaj przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowej i Autostrad – dyrektor łódzkiego oddziału, Maciej Tomaszewski i Maciej Zalewski, rzecznik prasowy w łódzkiej GDDKiA. Obaj zaznaczali, że gdyby nie protesty i odwołania mieszkańców wobec pozytywnie zaopiniowanego przez RDOŚ wariantu W6 przebiegu trasy przez Sulejów, budowa S12 zostałaby rozpoczęta znacznie wcześniej. Dodano także, że w styczniu GDDKiA zwróciła się do Urzędu Miasta w Sulejowie, by poznać opinię władz gminy na temat wariantu W2, pośredniego pomiędzy dwoma sprzecznymi wariantami (W6 i W8, ten drugi został zanegowany przez ochronę środowiska, bo przebiegał przez tereny chronione). I, jak utrzymywali przedstawiciele dyrekcji, do tej pory nie otrzymali ze strony urzędu odpowiedzi.


Mieszkańcy nie odpuszczali jednak i zaznaczali, że nie interesują ich szczegółowo aspekty budowy drogi. - Chcemy wiedzieć, czy i kiedy obwodnica w ogóle powstanie – dało się słyszeć.. - To, że powstanie, jest pewne, ale to, kiedy to się stanie, to zupełnie inna kwestia. Mogę powiedzieć jedynie, że najwcześniej w 2022 roku – mówił dyrektor Tomaszewski. Sama budowa obwodnicy to kwestia trzech lat (wyłączając sezony zimowe), sama dokumentacja czy rozpisywanie i rozstrzyganie przetargów, czyli szeroko pojęta "papierkowa robota" – minimum dwa.

 
Co więcej, coraz głośniej i śmielej mówi się o blokadzie trasy. - Jeżeli z tego spotkania nic nie wyniknie i tak po prostu rozejdziemy się do domów, mówię z pełną odpowiedzialnością, że jesteśmy skłonni blokować DK 12. I gwarantuję, że z burmistrzem Sulejowa staniemy na czele tej blokady, by zwrócić uwagę osobom odpowiedzialnym za budowę trasy S12 – mówił przewodniczący Rady Miasta Adam Stobiecki.

 
I choć – już zaznaczyliśmy – o optymizm trudno, to nie można powiedzieć, że ze spotkania "nic nie wynikło". W przyszłym tygodniu mają rozpocząć się konsultacje przedstawicieli gminy z mieszkańcami w sprawie wariantu W2. Z kolei GDDKiA zaoferowała rozwiązania doraźne, które mogłyby poprawić bezpieczeństwo w Sulejowie. I niekoniecznie wiążą się z budową drogi ekspresowej, przejmującej tranzyt. A ściślej mówiąc – to cztery rozwiązania. O tym jednak w osobnym artykule, już w środę na łamach naszego portalu.

 


Zainteresował temat?

6

0


Zobacz również

reklama

Komentarze (99)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

gość ~gość (Gość)13.09.2017 07:25

Lanserzy.Blokada jedynym i skutecznym rozwiązaniem.Mosty w Sulejowie i Przygłowie.

135


97-300 97-300ranga13.09.2017 07:21

A swoją drogą to dlaczego nikt nie chce wybudować im tej drogi ? Wszyscy by na tym skorzystali.

190


adas ~adas (Gość)13.09.2017 06:59

Wybory tuż, tuż

162


gość ~gość (Gość)13.09.2017 02:48

Dopuki nie rozbije się tam autak szkolny z czterdziestką niewinnych dzieci, tak obwodnicy nie będzie. Ta droga to droga śmierci. Policzyłem kiedyś ilość tirów jadących w obydwie strony. W minute miałem 23. To chyba daje do myślenia. Tam będą ginąć ludzie i tyle. Dzien za dniem...

211


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat