Nie ma obwodnicy, ale jest… Moryca!

Sobota, 09 grudnia 202359
Moryca. Nazwa tej ulicy pojawia się bardzo często w mediach, a miejscy radni debatują o niej podczas nadzwyczajnych sesji. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ta niepozorna wewnętrzna droga powoli staje się częścią newralgicznej struktury układu komunikacyjnego miasta o strategicznym znaczeniu. Wiedzieć należy, że znajduje się tam jeden z czterech przejazdów kolejowych łączących wschodnią i zachodnią część miasta.

Ładuję galerię...

Aby zrozumieć gdzie leży sedno problemu, należy przyjrzeć się bliżej  układowi komunikacyjnemu miasta. Zgodnie z ogólnie panującymi zasadami , także i nasze miasto winno mieć obwodnice. Zewnętrzną, dla ruchu tranzytowego (poza granicami miasta) i wewnętrzną umożliwiającą sprawne połączenie jego dzielnic bez konieczności przejazdu przez centrum.

 

 

Przebieg  śródmiejskiej (wewnętrznej) obwodnicy Piotrkowa. Częściowo wybudowana już obwodnica śródmiejska oraz przewidywana obwodnica południowa tworzą prawie regularne koło (kolor czerwony). Zrealizowane już odcinki obwodnicy to kolor zielony (dwie jezdnie) i żółty (jedna jezdnia). Kolorem fioletowym zaznaczono fragment biegnący śladem ulicy Moryca. Planowany przebieg obwodnicy południowej zaznaczono kolorem niebieskim.

 

Załączony rysunek pozwala zrozumieć, dlaczego ulica Moryca  biegnąca śladem przyszłej obwodnicy jest  tak ważna dla lokalnego i również tranzytowego ruchu pojazdów (zwłaszcza w przypadku  braku realizacji zapowiadanej budowy S12). 

Dzisiaj spora część kierowców , nie do końca świadomie, próbuje korzystać z trasy pokrywającej się z planowanym przebiegiem południowej obwodnicy miasta. Trasy, która w teorii ma łączyć niedokończoną Aleję Concordii z rondem na Bugaju.

Dlatego jadąc n.p. z zachodniej części miasta do starej trasy na Radomsko (DK 91), kierowcy chcąc ominąć centrum , jadą: Aleją Concordii, Dmowskiego, 18 stycznia (Wronią) lub Żelazną, Roosevelta, Przemysłową lub Glinianą, a w końcu… Moryca .

 

Niestety. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ta niepozorna  wewnętrzna droga, wraz upływem czasu, stała się częścią newralgicznej struktury układu komunikacyjnego miasta o  strategicznym znaczeniu.

Z niezrozumienia tej prawdy płyną określone konsekwencje. Urzędnicy nie rozumieją mieszkańców, kierowcy mają pretensje do urzędników, a radni w większości robią wrażenie nie orientujących się o co chodzi..

 

W sytuacji, jakiej się znaleźliśmy należałoby chyba jeszcze  raz podejść do problemu przebiegu południowej obwodnicy miasta. Bez jego rozwiązania nie da się załatwić problemów kierowców i mieszkańców z ulicą Moryca. Z uwagi na zaszłości należałoby raczej pomyśleć o innym jej przebiegu, biorąc nawet pod uwagę to , że częściowo zostałaby zlokalizowana na terenach należących dzisiaj do gminy Rozprza. Rozwiązania polegające na wkopywaniu elementów betonowych u jej wylotu, lub też instalowanie “bramownic” to rozwiązania może i dobre, ale tylko po warunkiem, że będą stosowane wyłącznie jako tymczasowe.

  

W przeciwieństwie do obwodnicy południowej, północna obwodnica Piotrkowa (obwodnica śródmiejska), łącząca Aleję Concordii z rondem na Bugaju jest już częściowo zrealizowana.

Budowa biegnącej z północy na południe obwodnicy północnej rozpoczęła się w 2003 roku. Pierwszy etap prac składał się z dwóch części i obejmował roboty przy odcinku od Al. Sikorskiego do ul. Słowackiego oraz od al. Sikorskiego do ul. Dmowskiego. Kolejnym krokiem było przedłużenie obwodnicy do ul. Wojska Polskiego.

Drugi etap obejmował budowę dwujezdniowej trasy od ronda na Bugaju, do ulicy Rakowskiej (Miast Partnerskich)

Droga na odcinku Dmowskiego–Słowackiego oraz na odcinku Bugaj-Rakowska jest dwujezdniowa, zaś na odcinku Słowackiego–Wojska Polskiego (al..800 Lecia) jest jedno jezdniowa (a może szkoda?)

 

Dlaczego do tej pory, mimo że o potrzebie budowy obwodnicy południowej wiadomo było jeszcze w ubiegłym stuleciu, pierwsze konsultacje dotyczące jej ostatecznego przebiegu odbyły się dopiero dwa lata temu ?

 

 

Jest niemal pewne, że opóźnienie wynika z oczekiwania na rychłe wybudowanie nowego przebiegu trasy S12 (Kozenin-Piotrków). Być może liczono, że nowa S12 spowoduje, że budowa obwodnicy południowej nie będzie konieczna?

Wydaje się, że nie jest to słuszny pogląd, bowiem obwodnica południowa ma być częścią obwodnicy śródmiejskiej, natomiast przyszła S12 ma obsługiwać głównie ruch tranzytowy.

Połączenie tych dwóch funkcji (obwodnica śródmiejska i tranzytowa) wydaje się mało możliwe. Zwłaszcza, że wg  najnowszych informacji płynących z Generalnej Dyrekcji Budowy Dróg i Autostrad, trasa S12 (o ile doczeka się szybkiej realizacji) ominie Piotrków w sporej odległości i połączy się z trasą A1 dopiero gdzieś na wysokości Woli Krzysztoporskiej.

Konsultacje z mieszkańcami ws. „Studium komunikacyjnego dla potrzeb budowy południowej obwodnicy Miasta Piotrkowa Trybunalskiego” trwały od 29 listopada do 6 grudnia 2021 roku. W trakcie ich trwania mieszkańcy zgłosili 573 uwagi, a większość  z uczestników zdecydowanie negatywnie wypowiedziała się na temat proponowanych wariantów realizacji planowanej inwestycji.

 

POLECAMY


Zainteresował temat?

4

0


Komentarze (59)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

go?ć_jan ~go?ć_jan (Gość)09.12.2023 14:19

W Piotrkowie Trybunalskim nie myśli się przyszłościowo budując owodnice i inne obiekty służące kierowcom jak na przykład wiadukty nad torami. Budując aleje 800 - lecia Miasta Piotrkowa Trybunalskiego w miejscu gdzie mogłaby powstać droga jezdnia posadzono drzewa. Zamykając tym samym temat jej budowy.

120


Xys ~Xys (Gość)09.12.2023 15:12

O jakiejkolwiek obwodnicy wewnętrznej to można pomyśleć dopiero po realizacji planowanej S12, a nie wcześniej. Plany są i odcinek przy Piotrkowie realizowany będzie niedługo bo właściwie tylko ten odcinek pozostał do realizacji tj Piotrków-Opoczno i kawałek dalej. Wasze pomysły to marnotrawienie pieniędzy na głupoty. Zajęlibyście się ważniejszymi problemami, a nie budową drogi przy planowanej takiej samej drodze. Piotrków jest trzecim najgorszym pod względem powietrza miejscem na Ziemii.

34


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat