Nie ma obwodnicy, ale jest… Moryca!

Sobota, 09 grudnia 202359
Moryca. Nazwa tej ulicy pojawia się bardzo często w mediach, a miejscy radni debatują o niej podczas nadzwyczajnych sesji. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ta niepozorna wewnętrzna droga powoli staje się częścią newralgicznej struktury układu komunikacyjnego miasta o strategicznym znaczeniu. Wiedzieć należy, że znajduje się tam jeden z czterech przejazdów kolejowych łączących wschodnią i zachodnią część miasta.

Ładuję galerię...

Aby zrozumieć gdzie leży sedno problemu, należy przyjrzeć się bliżej  układowi komunikacyjnemu miasta. Zgodnie z ogólnie panującymi zasadami , także i nasze miasto winno mieć obwodnice. Zewnętrzną, dla ruchu tranzytowego (poza granicami miasta) i wewnętrzną umożliwiającą sprawne połączenie jego dzielnic bez konieczności przejazdu przez centrum.

 

 

Przebieg  śródmiejskiej (wewnętrznej) obwodnicy Piotrkowa. Częściowo wybudowana już obwodnica śródmiejska oraz przewidywana obwodnica południowa tworzą prawie regularne koło (kolor czerwony). Zrealizowane już odcinki obwodnicy to kolor zielony (dwie jezdnie) i żółty (jedna jezdnia). Kolorem fioletowym zaznaczono fragment biegnący śladem ulicy Moryca. Planowany przebieg obwodnicy południowej zaznaczono kolorem niebieskim.

 

Załączony rysunek pozwala zrozumieć, dlaczego ulica Moryca  biegnąca śladem przyszłej obwodnicy jest  tak ważna dla lokalnego i również tranzytowego ruchu pojazdów (zwłaszcza w przypadku  braku realizacji zapowiadanej budowy S12). 

Dzisiaj spora część kierowców , nie do końca świadomie, próbuje korzystać z trasy pokrywającej się z planowanym przebiegiem południowej obwodnicy miasta. Trasy, która w teorii ma łączyć niedokończoną Aleję Concordii z rondem na Bugaju.

Dlatego jadąc n.p. z zachodniej części miasta do starej trasy na Radomsko (DK 91), kierowcy chcąc ominąć centrum , jadą: Aleją Concordii, Dmowskiego, 18 stycznia (Wronią) lub Żelazną, Roosevelta, Przemysłową lub Glinianą, a w końcu… Moryca .

 

Niestety. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ta niepozorna  wewnętrzna droga, wraz upływem czasu, stała się częścią newralgicznej struktury układu komunikacyjnego miasta o  strategicznym znaczeniu.

Z niezrozumienia tej prawdy płyną określone konsekwencje. Urzędnicy nie rozumieją mieszkańców, kierowcy mają pretensje do urzędników, a radni w większości robią wrażenie nie orientujących się o co chodzi..

 

W sytuacji, jakiej się znaleźliśmy należałoby chyba jeszcze  raz podejść do problemu przebiegu południowej obwodnicy miasta. Bez jego rozwiązania nie da się załatwić problemów kierowców i mieszkańców z ulicą Moryca. Z uwagi na zaszłości należałoby raczej pomyśleć o innym jej przebiegu, biorąc nawet pod uwagę to , że częściowo zostałaby zlokalizowana na terenach należących dzisiaj do gminy Rozprza. Rozwiązania polegające na wkopywaniu elementów betonowych u jej wylotu, lub też instalowanie “bramownic” to rozwiązania może i dobre, ale tylko po warunkiem, że będą stosowane wyłącznie jako tymczasowe.

  

W przeciwieństwie do obwodnicy południowej, północna obwodnica Piotrkowa (obwodnica śródmiejska), łącząca Aleję Concordii z rondem na Bugaju jest już częściowo zrealizowana.

Budowa biegnącej z północy na południe obwodnicy północnej rozpoczęła się w 2003 roku. Pierwszy etap prac składał się z dwóch części i obejmował roboty przy odcinku od Al. Sikorskiego do ul. Słowackiego oraz od al. Sikorskiego do ul. Dmowskiego. Kolejnym krokiem było przedłużenie obwodnicy do ul. Wojska Polskiego.

Drugi etap obejmował budowę dwujezdniowej trasy od ronda na Bugaju, do ulicy Rakowskiej (Miast Partnerskich)

Droga na odcinku Dmowskiego–Słowackiego oraz na odcinku Bugaj-Rakowska jest dwujezdniowa, zaś na odcinku Słowackiego–Wojska Polskiego (al..800 Lecia) jest jedno jezdniowa (a może szkoda?)

 

Dlaczego do tej pory, mimo że o potrzebie budowy obwodnicy południowej wiadomo było jeszcze w ubiegłym stuleciu, pierwsze konsultacje dotyczące jej ostatecznego przebiegu odbyły się dopiero dwa lata temu ?

 

 

Jest niemal pewne, że opóźnienie wynika z oczekiwania na rychłe wybudowanie nowego przebiegu trasy S12 (Kozenin-Piotrków). Być może liczono, że nowa S12 spowoduje, że budowa obwodnicy południowej nie będzie konieczna?

Wydaje się, że nie jest to słuszny pogląd, bowiem obwodnica południowa ma być częścią obwodnicy śródmiejskiej, natomiast przyszła S12 ma obsługiwać głównie ruch tranzytowy.

Połączenie tych dwóch funkcji (obwodnica śródmiejska i tranzytowa) wydaje się mało możliwe. Zwłaszcza, że wg  najnowszych informacji płynących z Generalnej Dyrekcji Budowy Dróg i Autostrad, trasa S12 (o ile doczeka się szybkiej realizacji) ominie Piotrków w sporej odległości i połączy się z trasą A1 dopiero gdzieś na wysokości Woli Krzysztoporskiej.

Konsultacje z mieszkańcami ws. „Studium komunikacyjnego dla potrzeb budowy południowej obwodnicy Miasta Piotrkowa Trybunalskiego” trwały od 29 listopada do 6 grudnia 2021 roku. W trakcie ich trwania mieszkańcy zgłosili 573 uwagi, a większość  z uczestników zdecydowanie negatywnie wypowiedziała się na temat proponowanych wariantów realizacji planowanej inwestycji.

 

POLECAMY


Zainteresował temat?

4

0


Komentarze (59)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

go?ć_janusz ~go?ć_janusz (Gość)10.12.2023 20:47

Cocco z problem wybudować tylko kto powiat czy miasto i wystarczy tylko mieć pieniądze.Jak było wcześniej pytanie do mieszkańców który przebieg nowej trasy akceptują to odrzucili jak sulejowianie, wychodzi na to że sami nie wiedzą co chcą

14


DrogOWIEC ~DrogOWIEC (Gość)09.12.2023 20:06

Nie chce mie się czytać Ale: siedzę w temacie drogownictwa i powiem tak, na skrzyżowaniu dk91 i Morycy powstanie rondo, ul Moryca będzie prowadzony ruch ciężki (także mieszkańcy mogą być spokojni będą mieli chodnik i pewnie ścieżkę rowerową), ruch ciężki będzie prowadził na ul. Przemysłowa i Glinianą co zapewni natężenie ruchu 24h na dobę. Możecie sobie protestować i psy wieszać na Prezydencie w 2008 r. Już było wiadomo, że w waszych okolicach powstanie południowa obwodnica Piotrkowa i będzie łączyła się z autostradą w Rokszycach na McDonaldzie - o właśnie mi się przypomniało, że ten McDonald powstał na chwilę bo tam miał być i będzie węzeł drogowy i mc Donald w chwili powstania był już tymczasowy. Działki kupiliście po taniości a teraz cwaniakujecie. Także miłego protestowania. To mówiłem Ja Jarząbek. Dawno temu odpisałem na fb ?tym z poniatowa co ciężko protestowali? wyszło ?na moje? a oni wtedy mnie od głupków zwyzywali. Oczywiście pozdrawiam tych co zaraz napiszą gdzie stylistyka i ortografia.

75


goœć_janusz ~goœć_janusz (Gość)09.12.2023 16:27

Dostosować ulicę Moryca do ruchu ciężarowego i niech tamtędy jeżdżą tiry. To zawsze była strefa przemysłowa. Tylko ktoś bez wyobraźni buduje dom jednorodzinny w strefie gdzie odbywa się ciężki transport. Teraz się ludzie awanturują i żądają żeby miasto finansowało za ciężkie miliony inne warianty drogi. Było myśleć za wczasu. Kupowaliście za grosze działki licząc że jakoś to będzie i awanturami wymusicie ograniczenie ruchu na tej drodze.

195


Tree ~Tree (Gość)10.12.2023 18:21

Tak więc po XX latach po Matusewiczu jesteśmy w punkcie wyjścia. Facet przestrzegał, że autostrady i drogi ekspresowe w końcu będą płatne. I co wtedy? Jak minie 5 lat od budowy, A1 będzie płatna. Zwali nam się ruch do miasta. Oczywiście będą pieniądze na nowe rozwiązania drogowe, ale... Dla tych co chociaż mają podgonioną dokumentację. A my co mamy? Jak na razie to tylko "bramownicę".

70


Ja. ~Ja. (Gość)09.12.2023 20:43

Mieszkańcy ulicy to strasznie roszczeniowi ludzie. Wybudowali domy przy drodze wjazdowej do miasta i pretensje do wszystkich.Strefa przemysłowa była wcześniej, więc do kogo te nieuzasadnione gorzkie żale.

96


.... ~.... (Gość)10.12.2023 09:15

Ciekawe kto opróżni tym z Moryca szambo?

14


Pełen nadziei ~Pełen nadziei (Gość)10.12.2023 09:15

Eno miasto się rozrasta,
Za nowej władzy teraz na bank powstanie nie tylko S12,
Myślę że nawet A12 do samej Brukseli

35


ex piotrkowiak ~ex piotrkowiak (Gość)10.12.2023 08:44

I po co się tak ekscytujecie? Każdy wariant zostanie oprotestowany, a realizacja i tak wątpliwa. Centra logistyczna mają już dostęp do autostrad, a w mieście nie ma żadnej firmy, która by go potrzebowała. Magistrat, plus parę szkół i innych budżetowych placówek nie potrzebują dróg.
No może tylko facet z kłódką, który przyjedzie zgasić światło i zamknąć miasto.

101


go?ć_monika ~go?ć_monika (Gość)10.12.2023 07:12

Tego aktora to cała ulica Morycy ma dość wszystko mu wadzi widzi tylko u innych winę a u siebie nie czepianie się byle czego i byle kogo staje się już bardzo uciążliwe dla sąsiadów z całej ulicy człowieku daj luzu

34


Thom ~Thom (Gość)09.12.2023 22:16

jakie zaje**** tepo budowy tej obwodnicy , predzej samochody beda latac niz ta obwodnica bedzie skonczona.

70


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat