Nie będzie sekundników na skrzyżowaniach z system Red Light?

Środa, 10 stycznia 202466
Mijają kolejne tygodnie od zainstalowania systemu Red Light na dwóch piotrkowskich skrzyżowaniach, a dyskusja o nim nie słabnie. Kierowcy są za wprowadzeniem w tych miejscach tzw. sekundników. Jednak w zaistniałej sytuacji ich instalacja nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać.
fot.: pakwi fot.: pakwi

System Red Light ma za zadanie wykrywać kierowców, którzy przejeżdżają na czerwonym świetle.  Obecnie taki system w Piotrkowie znajduje się na skrzyżowaniu Al. Armii Krajowej z Al. Sikorskiego oraz al. Concordii z Al. Sikorskiego. Wśród kierowców pojawił się pomysł wprowadzenia sekundników, ale zrealizowanie tej koncepcji, utrudnia obowiązujący aktualnie na tych skrzyżowaniach system akomodacyjny (zmiennoczasowy).

 

Wcześniej w tych miejscach był stosowany system stałoczasowy, na którym zdecydowanie łatwiej byłoby zamontować sekundniki. 

Skrzyżowanie stałoczasowe powoduje, że dojeżdżając do skrzyżowania, musimy odczekać określoną liczbę sekund na to, żeby zmieniła się sygnalizacja. Kilka lat temu zmieniliśmy sygnalizację na tych skrzyżowaniach na system akomodacyjny, czyli taki, który wychwytuje pojazd dojeżdżający do skrzyżowania i uruchamia cykl po to, żeby na skrzyżowaniach ruch odbywał się płynnie. Nikt nie spodziewał się, że wiele lat później przyjdzie ITD i założy kamery - mówi Karol Szokalski, dyrektor Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. - Gdybyśmy dziś mieli zamontować sekundniki, musielibyśmy wrócić do systemu stałoczasowego. Wtedy należałoby zmienić oprogramowanie oraz cały system funkcjonowania na tych skrzyżowaniach. Mówiąc krótko, wiązałoby się to z kosztami na poziomie między 200 a 300 tys. zł. Natomiast roczny budżet miasta na utrzymanie sygnalizacji wynosi 180 tys. zł - dodaje Karol Szokalski.

Jak podkreśla dyrektor ZDiUM, obecnie przy systemie akomodacyjnym nie ma możliwości zamontowania tzw. sekundników.

 

O opinię w tej sprawie poprosiliśmy Piotr Wisznickiego z firmy APKO zajmującej się projektowaniem i produkcją urządzeń elektronicznych m.in. bezpieczeństwa ruchu drogowego, czy serwisowaniem sterowników sygnalizacji świetlnych. 

Systemy sterowania ruchem drogowym dzielimy na dwa rodzaje: stałoczasowe oraz akomodacyjne. Stałoczasowy jest to system, który za każdym razem ma takie same czasy. One są niezależne od ruchu, a przedział czasowy jest z góry ustalony. W tym systemie można zastosować tzw. sekundniki, ponieważ wiadomo, jakie te czasy konkretnie będą - mówi Piotr Wisznicki. - Natomiast nowocześniejszy system akomodacyjny dostosowuje pracę sygnalizacji świetlnej do aktualnych warunków panujących na drodze, czyli liczba pojazdów. I tu sprawa się komplikuje, ponieważ taka sygnalizacja wyposażona jest w pewien rodzaj detektorów, które mają za zadanie sprawdzić, jak ruch się układa, ile tych pojazdów jest. To mogą być kamery, pętle indukcyjne, czy detektory mikrofalowe. Te czasy przy takim sterowaniu na sygnalizacji są zależne od aktualnego natężenia ruchu. W takich systemach jest bardzo ciężko zastosować sekundniki, ponieważ czas oczekiwania na zmianę świateł, często się zmienia. Sterownik sygnalizacji świetlnej w zasadzie nie wie, w którym momencie ten ruch się zmieni, żeby te czasy natychmiast skorygować - dodaje ekspert.

Piotr Wisznicki zaznacza także, że wprowadzenie tego systemu komplikuje także sytuacja, kiedy przy przejściu pojawia się pieszy i naciska przycisk, który umożliwi mu przejście na drugą stronę. To  powoduje rozciągnięcie się cyklu. 

 

Kierowcy przedstawiają kolejny pomysł, jakim miałoby być "wydłużenie" żółtego światła. Wtedy poruszającym się po drodze łatwiej byłoby uniknąć przejazdu na czerwonym świetle. Jednak taka zmiana byłaby niezgodna z obowiązującymi przepisami. 

Pod względem prawnym sekwencja, jak i czasy tych świateł, czyli żółtego, czerwono-żółtego są określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na ten moment nie można sobie tych czasów zmieniać. Światło żółte trwa trzy sekundy. Póki przepisy nie ulegną zmianie, to ono będzie musiało tyle trwać. Skorelowane jest to także z limitem czasowym obowiązującym w całej Unii Europejskiej - mówi Piotr Wisznicki.

 


Zainteresował temat?

4

1


Zobacz również

reklama

Komentarze (66)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Gość 123456 ~Gość 123456 (Gość)05.03.2024 21:39

Sekundniki to wspałania sprawa i przyczyniłyby się do poprawy bezpieczeństwa. Ale tu nie o bezpieczeństwo chodzi tylko o pieniądze. Trzeba namontować wszędzie kamer i karać ile się da. Efekt jest taki, że zbliając się do takich skrzyżowań samochody wleką się 30 km/h ponieważ kierowcy boją się, że nie zdąrzą wyhamować gdy zmieni się światło.

30


emeryt ~emeryt (Gość)11.01.2024 12:42

Pytam publicznie kto inkasuje pieniądze z mandatów wystawionych dla kierowców którzy zostali ukarani za nieprawidłowy przejazd przez te skrzyżowania??? Udzielona odpowiedź pozwoli nam użytkownikom dróg wnosić swoje uwagi do właściwej instytucji. Czekamy na informacje.

33


Sandra ~Sandra (Gość)10.01.2024 14:22

Dlatego ja omijam to skrzyżowanie i jeżdżę na około może nadrabiam kilometrów za to nie płacę codziennie mandatu bo jeżdżę codziennie do pracy tamtędy właśnie 20 dni roboczych po 500zl każdy to jest już spora suma i obawiam się że wypłaty by mi brakło

46


Andrzej1 ~Andrzej1 (Gość)10.01.2024 14:22

system akomodacyjny (zmiennoczasowy) to jakieś jaja. Wystarczy postać z 10 minut i sprawdzić jak działają. System nie jest uruchomiony, a raczej powrócono do sytuacji z przed wyrzucenia kasy na modernizację. Jadąc w nocy postoisz na czerwonym przez cały cykl zmian, pomimo pustych ulic. Na wszystkich krzyżówkach!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Może ten specjalista nie jeździ przez te skrzyżowania, a może jak za czasów minionych to jakaś tajna sprawa.

100


B.S ~B.S (Gość)12.01.2024 12:03

Zrobić jak w Austrii jak się kończy zielone do miga

22


Kiki ~Kiki (Gość)11.01.2024 22:27

Dlaczego na każdym skrzyżowaniu żółte światło świeci Ok 5 do 6 sekund a na tych 2 czy 3 sekundy???? Zeby naciągnąć ludzi na mandat?

41


EP97300 ~EP97300 (Gość)10.01.2024 10:37

A po jaką cholerę zmieniali na akomodacyjna skoro na wszystkich wlotach jest mniej więcej tyle samo pojazdów? Taka sygnalizacja ma sens np. w Poniatowej na DK12, gdzie jest kilkanaście razy więcej pojazdów niż na drodze poprzecznej. I jeszcze te zielone strzałki bezkolizyjne. To jest niezgodne z przepisami w tym temacie.

131


Radi ~Radi (Gość)11.01.2024 16:57

Ja miałem taką sytuację z tym system w Łodzi, założyli na Jana Pawła i Obywatelskiej ,będąc w Łodzi na zakupach na początku grudnia jechałem przez to skrzyżowanie nie będąc świadomym że jest ten system tam zainstalowany ,facet przede mną z pasa do jazdy na wprost zwolnił ja za nim też po chwili namysłu skręcił w prawo , ja w tym momencie też w pedał zapaliło się żółte i w sumie razem przeechaliśmy na tym żółtym.Zastanawiam czy coś przyjdzie czy nie, na razie cisza.

41


Blake Blakeranga11.01.2024 16:12

Normalnie poligon doswiadczalny sobie z Piotrkowa zrobili. Prohibicja - jedni z pierwszych w kraju. Sekundniki - podobnie. Teraz kamerki - w calej Polsce jest chyba ok 30-pare takich skrzyzowan, z czego 2 w Piotrkowie! We Wroclawiu czy Warszawie takie rozwiazania mozna policzyc na palcach jednej reki, a tutaj okamerowane sa praktycznie dwa skrzyzowania obok siebie i to na glownej nitce W-Z laczacej dwa krance Piotrkowa intensywnie uzywanej przez wielu lokalnych kierowcow!
Co to znaczy ze nie ma pieniedzy na przeprogramowanie systemu? To prosze sciagnac te pieniadze z GDDKIA, przeciez tam teraz gotowki nie brakuje. Albo dbamy o plynnosc jazdy, albo zbieramy pieniadze. I tak kazdy wie, ze chodzi tu tylko o pieniadze, bo normalny kierowca na czerwonym swietle nie przejezdza bez wzgledu na to czy kamery sa, czy nie. Drobne bledy natomiast czasem sie zdarzaja, a poza tym trzeba dostosowac jazde do warunkow i czasem lepiej jest uniknac mocnego hamowania i przejechac na zoltym niz spowodowac kolizje.
Prosze wladze by zrobily z tym poligonem doswiadczalnym porzadek.

32


go?ć_mieszkaniec ~go?ć_mieszkaniec (Gość)11.01.2024 11:52

To zamontujcie sekundniki ile juz dane światło się świeci... bede juz mniej wiecej wiedział.

31


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat