Nie będzie „młodych emerytów” - co na to służby?

Tydzień Trybunalski Środa, 01 grudnia 201011
A to za sprawą projektu ustawy normującej wiek emerytalny. Według proponowanych zapisów, aby odejść na wcześniejszą emeryturę, mundurowi będą musieli przepracować nie 15, a 25 lat. Jak do tego pomysłu odnoszą się piotrkowskie służby? Informacji udzielili nam przedstawiciele straży pożarnej i policja z Piotrkowa.

- Wydaje mi się, że okres 25 lat służby, jeżeli chodzi o strażaków, jest to czas optymalnych możliwości. Biorąc pod uwagę, że strażakiem zostaje się w wieku ok. 20 lat, mając lat 45 można jeszcze wykonywać wszystkie czynności. U nas w piotrkowskiej jednostce strażacy odchodzą zazwyczaj ze stażem średnio 25 lat służby. Jak sami mówią, jest to już ich kres możliwości, a to za sprawą bardzo zaostrzonych wymagań zdrowotnych, które musimy spełniać - mówi Maciej Dobrakowski, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Piotrkowie Trybunalskim.

 

Okazuje się, że w większości przypadków odejścia podyktowane są tym, że strażacy zaczynają mieć problemy ze zdrowiem i już nie mogą sprostać wymogom, które są przed nimi stawiane. Jak podaje Maciej Dobrakowski, przepisy te są jak najbardziej uzasadnione w przypadku pracowników biurowych, którzy nie są zaangażowani bezpośrednio w działania ratowniczo-gaśnicze. Odsetek tych osób jest jednak niewielki i nie zawsze pełnią one dane funkcje z własnego wyboru. Po prostu zostają skierowane do takich zadań i trudno, aby ponosiły z tego powodu jakieś konsekwencje. Należy wziąć pod uwagę fakt, że taka osoba może w każdej chwili zostać strażakiem szeregowym, czyli może powrócić do wykonywania działań ratowniczych.

 

Wielu ludzi sądzi, że to “tylko” 15 lat pracy, a potem zapewniona emerytura i spokojne życie. Mało kto jednak wie, jaka po 15 latach jest to kwota. To około 40% wynagrodzenia, a od tego odlicza się podatek. Strażak przyjęty do służby, w służbie kandydackiej trwającej trzy lata, zarabia najniższą krajową. A wzrost płac na stanowiskach szeregowych nie jest na tyle wysoki, żeby później odchodził on z wysoką emeryturą. Trzeba wziąć pod uwagę także fakt, że ustalenia 15 lat służby do emerytury dokonano w momencie, kiedy tworzyła się Państwowa Straż Pożarna i brano pod uwagę przede wszystkim niskie zarobki.

 

- Myślę, że rząd utworzył właśnie taką ideę po to, aby strażacy mieli jakieś wyjście, jeśli sytuacja się nie poprawi. Teraz, po tych 20 latach nastąpiły zmiany, zarobki się zwiększyły, a decyzja rządu może być też podparta myśleniem, że skoro strażacy zarabiają więcej – będą pracować dłużej. Wcześniej było to również pewnym zabezpieczeniem przed ryzykiem, jakie niesie ze sobą praca w służbach. Wiadomo, że jest wiele zagrożeń, a każdy uszczerbek na zdrowiu dyskwalifikuje do pełnienia tej służby - wyjaśnia M. Dobrakowski. Dodaje również, że w przypadku jednostki straży pożarnej w Piotrkowie było trzech strażaków odchodzących na wcześniejsze emerytury właśnie z powodu problemów ze zdrowiem. Podkreślić jednak trzeba, że statystyka w pewien sposób oszukuje i przekłamuje, gdyż nie do końca dopowiada pewne rzeczy. Mówi się, że co szósty funkcjonariusz korzysta z prawa do odejścia na emeryturę po 15 latach służby, natomiast nie podaje, że osoby te odchodzą na emeryturę w wieku 60 lat i wcześniej pracowały na przykład 20 lat w innej sferze. - Takich sytuacji u nas jest dużo, bo strażacy pracowali w strażach zakładowych, przemyśle, czy innych zakładach. Przepracowali oni 16 lat, osiągnęli wiek około 65 lat, pojawiły się problemy z wykonywaniem zadań i odchodzili na emeryturę - informuje M. Dobrakowski, który osobiście nie chciałby odchodzić tak wcześnie na emeryturę. Ma już 21 lat pracy (3 lata poza strażą pożarną) i nie planuje odejść na emeryturę. Przede wszystkim z racji tego, że musiałby myśleć o drugiej pracy, gdyż za pieniądze z emerytury nie byłby w stanie utrzymać rodziny.

 

Pojawiają się sugestie, że niektórzy specjalnie odchodzą ze straży czy z policji tylko po to, aby brać wcześniej emeryturę i dorabiać. To nieprawda – legalnie zarabiać można dopiero po pełnym wymiarze, czyli po 30 latach służby.

 

Czy projekt ustawy będzie zmianą korzystną? - W świetle rozwoju jak najbardziej. Ponosimy duże nakłady na wyszkolenie pracowników, a są to naprawdę bardzo drogie kursy. Dlatego możliwość przytrzymania takiego pracownika dłużej stanie się w konsekwencji korzystniejsza ekonomicznie. Ale - jak mówią koledzy - już po 20 latach służby na pododdziale bojowym, gdzie dzwonki mogą zagrać o każdej porze – traci się chęci. Staje się to męczące zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Nie zawsze wiemy, do jakiego zdarzenia jedziemy - mówi M. Dobrakowski.

 

To, czy funkcjonariusz ma predyspozycje do wykonywania zawodu, jest sprawdzane raz do roku. Wykonywane są badania okresowe, także specjalistyczne, między innymi w zakresie neurologii i laryngologii. Odbywają się także badania związane z sercem oraz testy sprawności fizycznej. Jeżeli podczas nich stwierdzi się jakieś nieprawidłowości, to konieczna jest wizyta u specjalisty. Powołana komisja na podstawie wyników orzeka o przydatności do pracy.

 

25 lat pracy w takim zawodzie wiązać się może z mocnymi przeżyciami psychicznymi. To, co czasami widzi strażak podczas akcji ratunkowych, może mocno odbić się na jego psychice. Dlatego przed przyjęciem do służby, jak i w jej trakcie kandydaci przechodzą szereg badań psychologicznych. Piotrkowska straż współpracuje z psychologiem, który w przypadku zdarzeń tragicznych jest wzywany i udziela pomocy. Uczy on także pozbywania się stresu.

 

A co na temat projektu sądzi piotrkowska policja? - O pomyśle przedłużania czasu nie można się jednoznacznie wypowiedzieć. W tej chwili przedstawiane są jedynie projekty do zmiany w Ustawie emerytalnej służb mundurowych. Nie ma jeszcze zmiany żadnych przepisów w tej sprawie i nie możemy do tego się ustosunkować. Poza tym ilu jest policjantów, tyle będzie różnych opinii na ten temat - mówi rzecznik prasowy KMP w Piotrkowie, asp. sztab. Małgorzata Mastalerz.

 

Okazuje się, że w piotrkowskiej policji były tylko jednostkowe przypadki, kiedy policjant odszedł na emeryturę po 15 latach. Na emeryturę odchodzą funkcjonariusze, którzy za sobą mają zwykle 20 - 30 lat pracy. Jak dodaje Małgorzata Mastalerz, w każdej chwili przełożony z własnej inicjatywy bądź na wniosek lekarza profilaktyka może skierować policjanta na komisję lekarską celem orzeczenia dalszej zdolności do służby. Policjanci każdego roku mają przeprowadzane badania profilaktyczne i badania sprawności fizycznej. Gdy podczas badań okaże się, że u funkcjonariusza zostaną stwierdzone problemy zdrowotne, to również kierowany jest on na komisję lekarską, która orzeknie jego dalszą przydatność w służbie. Co do ekonomiki zmian w ustawie emerytalnej, policja w tej chwili nie może się wypowiedzieć.

 

- Sądzę, że zmiana ustawy nie spowoduje u nas jakichś rewolucji. Każdy liczy się z tym, że musi pracować do określonego kresu swoich możliwości. W przypadku strażaków wydłużony czas pracy spowoduje, że będą oni bardziej doświadczeni - podsumowuje Maciej Dobrakowski.

 

Pod względem ekonomicznym zmiana ta być może okaże się trafna - biorąc pod uwagę opinię straży pożarnej. Zapewne nie usatysfakcjonuje ona jednak osób, które z jednej strony mają pretensje, że mundurowi “po 15 latach idą na emeryturę, nic nie robią i mają pieniądze”, a z drugiej myślą: “jak 60-letni policjant może ścigać złodzieja?”

 

Magdalena Waga


Zainteresował temat?

0

0


Zobacz również

reklama

Komentarze (11)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

xxx ~xxx (Gość)01.12.2010 23:11

A co n/t lekarzy?..
A np.pielęgniarek(60-letnia przy łóżku chorego po ok.40latach pracy zmianowej?!

00


biiip ~biiip (Gość)01.12.2010 22:21

"klet" napisał(a):

No zgoda i pewnie masz rację. Nie znam portfeli strażaków. Ale tutaj jeszcze te 25 lat pracy był jakoś akceptował. Jednak dla milicji i pseudo górników oraz wojskowych to już praca tylko do 67r życia.


jasne...zwlaszcza wojskowi w wieku 67lat w jednostce typu GROM.Zeby o czyms pisac to trzeba miec o tym jakie takie pojecie.Na stolkach gdzie nic sie nie robi tylko siedzi to wojskowi siedza ile sie da. pozbywa sie za to zolnierzy ktorym do 15 lat sluzby zostaje np rok. I taki zolnierz ma g...do gadania.a to ze nadstawial karku w jakims Iraku czy Afganistanie to juz pikus.

00


swan ~swan (Gość)01.12.2010 20:36

Pracując zarabiasz (odpowiednio)odkładając na przyszłość.Jeżeli zdrowie nie pozwala Ci wykonywać Twoich obowiązków zmień pracę tak jak inne zawody.Dosyć emerytów wypasionych byczków w wieku40 lat.60-cio letni człowiek nieraz zchorowany pracuje na resztę obiboków.

00


klet ~klet (Gość)01.12.2010 17:21

"ono" napisał(a):
klet jest nizsza nietety trzeba pamietac ze strazacy maja najnizsze zarobki ze wszystkich sluzb mundurowych


No zgoda i pewnie masz rację. Nie znam portfeli strażaków. Ale tutaj jeszcze te 25 lat pracy był jakoś akceptował. Jednak dla milicji i pseudo górników oraz wojskowych to już praca tylko do 67r życia.

00


biiip ~biiip (Gość)01.12.2010 15:44

wielkie halo nie wiadomo o co. czy ktos ma swiadomosc ile procent pensji dostaje sie przy przejsciu na emeryture po 15 latach pracy? To uswiadomie 25% slownie dwadziescia pięc. Przy pensji 3000 zł to emerytura jak ta lala. Jak pojdzie sie dorobic bo wyzyc sie nie da to placi sie normalnie wszystkie skladki i podatki. Malo kto z tej opcji korzysta.

00


ono ~ono (Gość)01.12.2010 14:11

klet jest nizsza nietety trzeba pamietac ze strazacy maja najnizsze zarobki ze wszystkich sluzb mundurowych

00


klet ~klet (Gość)01.12.2010 13:45

Nie no macie rację ale takie Strażak ma trudniejszą pracę niż nic nie robiący i unikający ryzyka milicjant albo górnik w kopalni odkrywkowej co to w ogóle jest za górnik ?

00


wyborcaPT ~wyborcaPT (Gość)01.12.2010 13:01

E, tam! Zawracanie gitary. Jak ktoś ma ochotę na niezłą jazdę, to niech sobie zajrzy na fora policyjne albo klawiszy. Hardcore!

00


www ~www (Gość)01.12.2010 12:50

I tak mamy w Polsce najmłodszych emerytów na świecie. A np. kierowca tira po ilu latach pracy przechodzi na emeryturę? On ma lżejszą pracę?

10


OBYWATEL ~OBYWATEL (Gość)01.12.2010 12:46

Każdy doceni Strażaków jak chałupa się pali o oni ratują dobytek lub wyciągają ciebie z samochodu po wypadku. Wdzięczność ratowanych po takiej sytuacji jest nieopisana. Chciałbym aby strażacy godnie zarabiali. Sprawność fizyczna jest w tym zawodzie nieoceniona. Pamiętajmy też że każda akcja może być dla strażaka ostatnią jest to służba niebezpieczna, ale na pewno satysfakcjonująca. POZDROWIENIA DLA STRAŻAKÓW

10


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat