Komunikacja: Miało się zmienić

Tydzień Trybunalski Piątek, 22 stycznia 201027
Rok 2010 miał być przełomowy dla rynku komunikacji w Piotrkowie. Jak kilkakrotnie zapewniał prezydent miasta Krzysztof Chojniak. „W roku 2010 mija okres przejściowy na dostosowanie taboru przewoźników do wymogów przewidzianych stosowną ustawą...
Komunikacja: Miało się zmienić

... (m.in. dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych) - jest to data, która z pewnością będzie miała wpływ na ilość jak i jakość przewoźników w mieście. Na razie tabor, jakim dysponują, musi być tolerowany" (wypowiedź z roku 2008).

 

Niecałe dwa lata temu, podczas debat na temat rozwiązania problemu z komunikacją, zapowiadano rewolucję. W sierpniu wprowadzono nowy rozkład jazdy piotrkowskich emzetek. Czy zmieni się coś jeszcze? Jednym z poruszanych w 2008 roku zagadnień był m.in. pozostawiający wiele do życzenia stan piotrkowskich minibusów. - Zgodnie z nowelą ustawy o transporcie drogowym z października 2005 r. rzeczywiście przewoźnicy, którzy dotąd prowadzą przewóz osób innymi pojazdami niż przewiduje ustawa, muszą je dostosować do określonych warunków.

 

Niemniej należy pamiętać, że w obowiązującym w tym zakresie prawie ustawodawca dopuszcza dokonywanie przeróbek technicznych w autobusach różnego typu. O spełnieniu określonych wymogów technicznych pojazdu decydują diagności, którzy kwalifikują pojazd, przeznaczając go do określonego rodzaju przewozu. Może zatem zaistnieć sytuacja, że część tzw. minibusów, będących tak naprawdę autobusami, spełnia, bądź po dokonaniu przez ich właścicieli przeróbek dostosowawczych, spełni wymagania autobusu dla komunikacji miejskiej i będzie możliwe dalsze prowadzenie takimi autobusami regularnego przewozu osób na terenie naszego miasta - informuje Jacek Marusiński, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Piotrkowie.

 

Co zaskakujące, dyrektor Marusiński informuje poza tym, że „WYMAGANIE DOSTOSOWANIA AUTOBUSU DO POTRZEB PRZEWOZU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH NIE JEST OBJĘTE WYMOGAMI USTAWOWYMI". Jak się ma to stwierdzenie do tego, o czym mówił prezydent w 2008 roku?
Dziś MZDiK twierdzi, że prezydent miał wówczas na myśli jak najszersze dostosowanie autobusów spółki komunalnej, która wykonuje zadanie gminy w zakresie transportu zbiorowego. - Takie działania zostały zrealizowane, ponieważ 90% taboru autobusowego, jaki posiada Miejski Zakład Komunikacyjny, spełnia wymagania do przewozu osób niepełnosprawnych (są to autobusy niskopodłogowe lub niskowejściowe z wydzielonym miejscem do przewozu osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim oraz posiadające specjalnie wydzielone i oznakowane siedzenia dla osób niepełnosprawnych) - mówi Marusiński.

 

Także w 2008 roku prezydent informował opinię publiczną, że kolejne dokapitalizowanie miejskiej spółki MZK jest „oczywiście działaniem doraźnym". Jak należy to rozumieć, tłumaczy dziś szef MZDiK: - Należy to rozumieć, jako zapewnienie przez gminę płynności finansowej firmy, która w imieniu gminy realizuje jedno z najważniejszych jej zadań własnych. W obecnej chwili spółka posiada niezagrożoną płynność finansową, nie generuje strat, a zmiany przebiegu linii i rozkładu jazdy, jakie zostały wprowadzone w sierpniu 2009 r., przyczyniają się do stopniowego zwiększania przychodów ze sprzedaży biletów. Tym samym spółka osiąga podstawowy cel, jaki został przez nią postawiony, tj. zwiększenie udziału w rynku transportowym w naszym mieście. Należy mieć świadomość, że jest to proces długofalowy, niemniej od 2008 r. nie zaistniała konieczność kolejnej ingerencji finansowej ze strony miasta w budżet spółki MZK.

 

Prezydent miasta w związku z dyrektywą UE w zakresie możliwości powierzenia podmiotowi wewnętrznemu wykonania zadania własnego zawarł ze spółka MZK umowę wykonawczą dotyczącą przewozu osób, która obowiązuje do 2012 r. Nie oznacza to jednak, że do tego czasu nie można wprowadzać innych rozwiązań w zakresie komunikacji miejskiej. Decydować o tym będą zmieniające się w tym zakresie przepisy oraz sytuacja na rynku usług przewozowych.

 

 

więcej w najnowszym numerze (3) „Tygodnia Trybunalskiego"
Aleksandra Stańczyk

 

 

POLECAMY


Zainteresował temat?

0

0


Komentarze (27)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

pasażer ~pasażer (Gość)03.06.2010 17:47

...no i doczekałem się :)

00


ktos ~ktos (Gość)25.01.2010 04:23

szkoda gadac

00


broda ~broda (Gość)23.01.2010 12:44

"pasazer" napisał(a):
Ul.Topolowa linia nr 4 godz. 15.04 Ja się pytam gdzie ten autobus, bo czekam i czekam a nic nie jedzie???


No to długo będziesz czekał, bo w chwili obecnej 4 i 9 jeżdżą Łódzką nie Topolową.

00


Piotrkowianin Piotrkowianinranga22.01.2010 19:29

Cytuję:
Prezydent miasta w związku z dyrektywą UE w zakresie możliwości powierzenia podmiotowi wewnętrznemu wykonania zadania własnego zawarł ze spółka MZK umowę wykonawczą dotyczącą przewozu osób, która obowiązuje do 2012 r.


Na pewno do 2012 r.? Niecały rok temu podawano zupełnie co innego:
http://www.epiotrkow.pl/news/Piotrkowska-komunikacja-bez-rewolucji-,1754

Cytuję:
Rada Miasta upoważniła prezydenta do powierzenia od 1 marca 2009 roku do 28 lutego 2019 roku Miejskiemu Zakładowi Komunikacyjnemu w Piotrkowie świadczenia na terytorium miasta usług w zakresie obsługi przewozowej linii autobusowych i sprzedaży biletów komunikacji miejskiej na przejazdy taborem MZK.


A miało być tak pięknie - wspólny bilet dla wszystkich przewoźników wyłonionych w przetargach na poszczególne linie, czy też pakiety linii. Niestety, jest tak jak było, a nawet gorzej - MZK zamiast otwierać się na nowy rynek i wozić ludzi do powstających wokół miasta centrów logistycznych, cofa się w rozwoju i od 22.08.2009 zlikwidowało kursy linii 4 przez Logistic City. A co z Kauflandem w Rokszycach czy Poland Central w Woli Bykowskiej? Tam też pracują setki mieszkańców miasta i okolic, którzy, z braku zorganizowanego dojazdu, muszą korzystać z własnych samochodów i różnej maści minibusów. Odnoszę wrażenie, że powołany na stanowisko przez Chojniaka, obecny prezes MZK nie ma żadnej wizji rozwoju komunikacji.
Co z nowymi rodzajami biletów, o które pytał MZK na swojej stronie w wakacje? W Tomaszowie Mazowieckim już od roku funkcjonuje bilet dobowy, po którego skasowaniu przez 24 godziny można jeździć dowolną ilość razy wszystkimi autobusami MZK. Czyżby w Piotrkowie nie można go wprowadzić ze względu na straty, jakie poniósłby kolega prezydenta - ten od transportu owiec?
I jeszcze jedno - skoro MZK nadal zajmuje się sprzedażą biletów, co jest niezgodne z ww. dyrektywą UE, to po co jest właściwie MZDiK i kilkadziesiąt pracujących tam osób? Do zatwierdzania rozkładów i wydawania zezwoleń spokojnie wystarczyłaby kilkuosobowa komórka przy Urzędzie Miasta, jak to było do 2004 r.

Komentarz był edytowany przez autora: 22.01.2010 19:46

00


monika ~monika (Gość)22.01.2010 18:53

Ul.Topolowa linia nr 4 godz. 15.04 Ja się pytam gdzie ten autobus, bo czekam i czekam a nic nie jedzie???
linia nr.4 powinna być o 14.

"pasazer" napisał(a):
Ul.Topolowa linia nr 4 godz. 15.04 Ja się pytam gdzie ten autobus, bo czekam i czekam a nic nie jedzie???


linia nr.4 powinna być o godz.14.53 a nigdy nie jest punktualnie.kiedyś odjechała z przystanku na łódzkiej razem z nr.9 która jest o godz.15.20. Linia 4 zawsze się spóżnia była o 14.48 przyjeżdzała o 14.53 teraz zrobili 14.53 a przyjeżdża o godz.15.00 a nawet jeszcze póżniej.Zróbcie coś z tym

00


pasażer ~pasażer (Gość)22.01.2010 15:59

Ul.Topolowa linia nr 4 godz. 15.04 Ja się pytam gdzie ten autobus, bo czekam i czekam a nic nie jedzie???

00


mieszkaniec ~mieszkaniec (Gość)22.01.2010 15:20

Prezydent raz mówi to a raz co innego.
Idą wybory więc teraz będzie mówił to co wszyscy chcą usłyszeć.

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat