Komunikacja: Miało się zmienić

Tydzień Trybunalski Piątek, 22 stycznia 201027
Rok 2010 miał być przełomowy dla rynku komunikacji w Piotrkowie. Jak kilkakrotnie zapewniał prezydent miasta Krzysztof Chojniak. „W roku 2010 mija okres przejściowy na dostosowanie taboru przewoźników do wymogów przewidzianych stosowną ustawą...
Komunikacja: Miało się zmienić

... (m.in. dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych) - jest to data, która z pewnością będzie miała wpływ na ilość jak i jakość przewoźników w mieście. Na razie tabor, jakim dysponują, musi być tolerowany" (wypowiedź z roku 2008).

 

Niecałe dwa lata temu, podczas debat na temat rozwiązania problemu z komunikacją, zapowiadano rewolucję. W sierpniu wprowadzono nowy rozkład jazdy piotrkowskich emzetek. Czy zmieni się coś jeszcze? Jednym z poruszanych w 2008 roku zagadnień był m.in. pozostawiający wiele do życzenia stan piotrkowskich minibusów. - Zgodnie z nowelą ustawy o transporcie drogowym z października 2005 r. rzeczywiście przewoźnicy, którzy dotąd prowadzą przewóz osób innymi pojazdami niż przewiduje ustawa, muszą je dostosować do określonych warunków.

 

Niemniej należy pamiętać, że w obowiązującym w tym zakresie prawie ustawodawca dopuszcza dokonywanie przeróbek technicznych w autobusach różnego typu. O spełnieniu określonych wymogów technicznych pojazdu decydują diagności, którzy kwalifikują pojazd, przeznaczając go do określonego rodzaju przewozu. Może zatem zaistnieć sytuacja, że część tzw. minibusów, będących tak naprawdę autobusami, spełnia, bądź po dokonaniu przez ich właścicieli przeróbek dostosowawczych, spełni wymagania autobusu dla komunikacji miejskiej i będzie możliwe dalsze prowadzenie takimi autobusami regularnego przewozu osób na terenie naszego miasta - informuje Jacek Marusiński, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Piotrkowie.

 

Co zaskakujące, dyrektor Marusiński informuje poza tym, że „WYMAGANIE DOSTOSOWANIA AUTOBUSU DO POTRZEB PRZEWOZU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH NIE JEST OBJĘTE WYMOGAMI USTAWOWYMI". Jak się ma to stwierdzenie do tego, o czym mówił prezydent w 2008 roku?
Dziś MZDiK twierdzi, że prezydent miał wówczas na myśli jak najszersze dostosowanie autobusów spółki komunalnej, która wykonuje zadanie gminy w zakresie transportu zbiorowego. - Takie działania zostały zrealizowane, ponieważ 90% taboru autobusowego, jaki posiada Miejski Zakład Komunikacyjny, spełnia wymagania do przewozu osób niepełnosprawnych (są to autobusy niskopodłogowe lub niskowejściowe z wydzielonym miejscem do przewozu osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim oraz posiadające specjalnie wydzielone i oznakowane siedzenia dla osób niepełnosprawnych) - mówi Marusiński.

 

Także w 2008 roku prezydent informował opinię publiczną, że kolejne dokapitalizowanie miejskiej spółki MZK jest „oczywiście działaniem doraźnym". Jak należy to rozumieć, tłumaczy dziś szef MZDiK: - Należy to rozumieć, jako zapewnienie przez gminę płynności finansowej firmy, która w imieniu gminy realizuje jedno z najważniejszych jej zadań własnych. W obecnej chwili spółka posiada niezagrożoną płynność finansową, nie generuje strat, a zmiany przebiegu linii i rozkładu jazdy, jakie zostały wprowadzone w sierpniu 2009 r., przyczyniają się do stopniowego zwiększania przychodów ze sprzedaży biletów. Tym samym spółka osiąga podstawowy cel, jaki został przez nią postawiony, tj. zwiększenie udziału w rynku transportowym w naszym mieście. Należy mieć świadomość, że jest to proces długofalowy, niemniej od 2008 r. nie zaistniała konieczność kolejnej ingerencji finansowej ze strony miasta w budżet spółki MZK.

 

Prezydent miasta w związku z dyrektywą UE w zakresie możliwości powierzenia podmiotowi wewnętrznemu wykonania zadania własnego zawarł ze spółka MZK umowę wykonawczą dotyczącą przewozu osób, która obowiązuje do 2012 r. Nie oznacza to jednak, że do tego czasu nie można wprowadzać innych rozwiązań w zakresie komunikacji miejskiej. Decydować o tym będą zmieniające się w tym zakresie przepisy oraz sytuacja na rynku usług przewozowych.

 

 

więcej w najnowszym numerze (3) „Tygodnia Trybunalskiego"
Aleksandra Stańczyk

 

 

POLECAMY


Zainteresował temat?

0

0


Komentarze (27)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Piotrkowianin Piotrkowianinranga28.09.2010 21:24

"Marcin-Majewski" napisał(a):
Nikt nie broni MZK podjeżdżać jeszcze wcześniej

Broni - rozkład jazdy, za nieprzestrzeganie którego mogą otrzymać karę. Dlaczego takich kar nie otrzymują busiarze pytać nie musisz.

00


Marcin Majewski ~Marcin Majewski (Gość)28.09.2010 20:19

"arti2811" napisał(a):
Może coś się zmieni kiedy nastapi nowy prezio bo przy obecnym widać jak jest!


Mało prawdopodobne, a problem MZK nie jest problemem stworzonym przez obecnego prezydenta. Kryzys przedsiębiorstwa trwa od wielu już lat. Obawiam się, że komunikacja miejska nie podniesie się jeżeli nie wejdzie jakaś firma z zewnątrz. Zarząd MZK od lat pokazuje swoją nieudolność i nieumiejętność funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej. Ciagle tylko słychać narzekania na złych busiarzy, którzy podjeżdżają na przystanki kilka minut wcześniej. Nikt nie broni MZK podjeżdżać jeszcze wcześniej i być konkurencyjnym - ja też wolę jechać autobusem niż brudnym rozwalającym się minibusem, ale jeżeli mam w perspektywie długi spacer przy paskudnej pogodzie, marznięcie na przystanku w oczekiwaniu na autobus, który będzie za godzinę a podróż obleśnym minibusem wybieram minibus.

Komentarz był edytowany przez autora: 28.09.2010 20:35

00


arti2811 ~arti2811 (Gość)28.09.2010 20:02

Może coś się zmieni kiedy nastapi nowy prezio bo przy obecnym widać jak jest!

00


Marcin Majewski ~Marcin Majewski (Gość)28.09.2010 18:56

"Piotrkowianin" napisał(a):
Jeden z 6 zakupionych w tym roku przez MZK Piła


W Siedlcach, czyli mieście porównywalnym do naszego Piotrkowa(ok 77 tys. mieszkańców) działa 35 linii dziennych.
Nasze MZK może w dalszym ciągu wydawać kolejne tysiące na tęgie głowy opracowujące nowe rozkłady i trasy linii, ale żadna zmiana się nie powiedzie, dopóki nie zwiększy się taboru.

00


Piotrkowianin Piotrkowianinranga28.09.2010 18:48

Jeden z 6 zakupionych w tym roku przez MZK Piła fabrycznie nowych autobusów Solaris Urbino 12:
http://phototrans.eu/14,424872,0,Solaris_Urbino_12_395.html
Od 2005 roku zakupiono tam 18 takich autobusów, a w 2004 - 3 mniejsze Solarisy Urbino 10: http://phototrans.eu/14,277315,0,Solaris_Urbino_10_372.html
A u nas co? Nasze MZK zakupiło w tym roku bodajże 7 MAN-ów NL202 wyprodukowanych w latach 1993-1994.
Piła ma 74,6 tys. mieszkańców. Ale tam nie ma Chojniaka, kolesi razem i minibusów.

00


Piotr Włostowic ~Piotr Włostowic (Gość)07.09.2010 20:39

"Piotrkowianin" napisał(a):
Oto zdjęcie jednego z 2 nowych nabytków MZK Piotrków Trybunalski: http://img259.imageshack.us/img259/8167/abi0449820100906.jpg .
Przemaluje się, wymieni albo i nie obicia tapicerskie i ciemny lud pomyśli, że to jeden z tych obiecywanych przez Pobożnego nowych autobusów. Tymczasem to 17-letnia, zajeżdżona padaka z byłego NRD. Po niedawnym zakupie dwóch 16-letnich autobusów średni wiek taboru MZK wzrósł z 15,86 do 16,02 lat.
Jakieś komentarze?


Ależ tak! Jakże można pozostawić to bez komentarza?!
To byłby grzech zaniechania!
Piękna ta padaka, nie ma co, naprawdę!
Zgrabna w talii, fajny tyłeczek, kolorki mniam-mniam. Odlotowa focia, słowem.
I powiadasz, że aż sztuk dwie tych padak?! (Padaków?)
Noo, to jak tak we dwie te padaki naraz na miasto wyruszą, to niezły Meksyk będzie!
Ale jeszcze garaż po byku, no śliczności, naprawdę!
I to wszystko - serio - można obejrzeć, dotknąć i powąchać w tym piotrkowskim MZKB (Miejskim Zakładzie Komunikacji Zabytkowej), tak?
Może by tam turystów zaprowadzać, w ramach szerszej dyskusji pod znanym już dobrze tytułem "Co w Piotrkowie widzą turyści?"
Strach pomyśleć w takim razie, czego nie widzą...
Kiedyś przecież turystów przewodnicy PTTK oprowadzali wraz z głównym technologiem po takich zakładach, które były atrakcją: Huta Szkła Gospodarczego "Hortensja", Huta Szkła Okiennego "Kara", Fabryka Maszyn Górniczych "Pioma" imienia Tadeusza Żarskiego i pewnie jeszcze coś tam, coś tam...

Komentarz był edytowany przez autora: 07.09.2010 20:41

00


Piotrkowianin Piotrkowianinranga07.09.2010 20:14

Oto zdjęcie jednego z 2 nowych nabytków MZK Piotrków Trybunalski: http://img259.imageshack.us/img259/8167/abi0449820100906.jpg .
Przemaluje się, wymieni albo i nie obicia tapicerskie i ciemny lud pomyśli, że to jeden z tych obiecywanych przez Pobożnego nowych autobusów. Tymczasem to 17-letnia, zajeżdżona padaka z byłego NRD. Po niedawnym zakupie dwóch 16-letnich autobusów średni wiek taboru MZK wzrósł z 15,86 do 16,02 lat.
Dla porównania nowy nabytek MZK Konin - zapewne z dofinansowania UE: http://img843.imageshack.us/img843/838/pict3591.jpg .
Jakieś komentarze?

Komentarz był edytowany przez autora: 07.09.2010 20:15

00


Marcin Majewski ~Marcin Majewski (Gość)04.09.2010 11:48

W sprawie MZK przestałem już liczyć na cokolwiek...spółka ta w ogóle nie jest przystosowana do obecnych potrzeb rynkowych, a jedyną radą MZK na to, że ludzie nie jeżdżą autobusami jest likwidowanie kolejnych linii. Tak daleko nie zajedziemy. Jedyna co ta firma potrafi to narzekanie na "busiarstwo", ale przecież nikt im nie broni być firmą konkurencyjną - ja stanowczo wolę jechać mzk-ą niż obleśnym busem, tylko, że jak patrzę na rozkład i widzę, że najbliższą mzk-ę mam za 50 min to chyba jasne, że albo wsiadam w to co podjeżdża, albo wybieram się na spacer.

00


Piotrkowianin Piotrkowianinranga04.09.2010 10:38

Mała zmiana w taborze MZK - w miejsce 2 Jelczy 120M z 1997 roku pojawiły się 2 niskopodłogowe Gräf&Stifty NL202 (czyli MAN-y montowane w Austrii) z ... 1994 roku. Jeden z nich wczoraj był już na mieście - m.in. na liniach 2 i 6:
http://img818.imageshack.us/img818/5090/ep50341t.jpg

00


Piotrkowianin Piotrkowianinranga04.06.2010 10:50

Ciekawe kiedy doczekamy się nowych autobusów w MZK?
Prezes chwali się, że kupił 3 17- i 18-letnie autobusy: http://piotrkowtrybunalski.naszemiasto.pl/artykul/425338,autobusy-mzk-w-piotrkowie-dosyc-stare-ale-wlasne,id,t.html?kategoria=768.
A tym czasem w Wielkopolsce, w miastach porównywalnych wielkością do Piotrkowa Trybunalskiego kupują z funduszy europejskich fabrycznie nowe autobusy:
Piła - 14 szt. Solaris Urbino 12 - koszt: 10,339 mln zł, dofinansowanie z UE: 8,297 mln zł
Leszno: 7 szt. Solaris Urbino 12 oraz 4 szt. Solaris Alpino 8,9 LE - koszt: 8,023 mln zł, dofinansowanie z UE: 7,910 mln zł
Ostrów Wlkp: 5 szt. Solaris Urbino 12 - koszt: 3,874 mln zł, dofinansowanie z UE: 3,118 mln zł
Nawet liczący 30 tys. mieszkańców Swarzędz: 4 szt. Solaris Urbino 12 oraz 1 szt. Solaris Urbino 18 - koszt: 5,971 mln zł, dofinansowanie z UE: 5,000 mln zł
A w Piotrkowie jak zwykle syf, kiła i mogiła! Gdzie te obiecywane przez Chojniaka nowe autobusy z klimatyzacją? Dobrze, że już tylko 161 dni do końca kadencji tego nieudacznika!

Komentarz był edytowany przez autora: 04.06.2010 10:58

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat