Zmierzy prędkość samochodu na całym odcinku, wyliczy średnią, a za przekroczenie tej dozwolonej – będzie mandat. Także w naszym regionie wprowadzony będzie system odcinkowego pomiaru prędkości. Pojawią się też kolejne fotoradary. Gdzie?
W województwie łódzkim w trzech miejscach ma być wprowadzony odcinkowy pomiar prędkości (w tej chwili jest on testowany). W Tomaszowie Mazowieckim na drodze nr 48 kontrolowany będzie odcinek długości 2,15 km. W Klukach koło Bełchatowa na “8” pomiar będzie prowadzony na fragmencie o długości 1,6 km. Trzeci, najdłuższy odcinek (3,3 km) zaplanowano na drodze nr 72 w miejscowości Złota (powiat skierniewicki).
Dlaczego akurat te miejsca wybrano? - Podstawowymi kryteriami branymi pod uwagę w typowaniu odcinków, na których zainstalowane zostaną urządzenia rejestrujące, były: stan bezpieczeństwa (wybierano miejsca charakteryzujące się szczególnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, z uwzględnieniem zdarzeń spowodowanych niedostosowaniem prędkości przez kierujących pojazdami), warunki techniczne dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i ich umieszczania na drogach publicznych, a także jednolite limity prędkości na całej długości odcinka. Dodatkowo z uwagi na wymagania wynikające z projektu “Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” finansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jednym z kryteriów było zlokalizowanie odcinków i miejsc objętych nadzorem wyłącznie na drogach krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – informuje Wydział Analiz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. - W typowaniu lokalizacji pomocne było opracowanie przygotowane na zlecenie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) przez specjalistów z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Krakowskiej pod tytułem “Analiza wieloczynnikowa prowadzącą do wytypowania listy miejsc szczególnie niebezpiecznych, w których wskazana jest instalacja stacjonarnych urządzeń rejestrujących, urządzeń służących do kontroli wjazdu na czerwonym świetle oraz urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości”, które stanowiło doskonałą bazę metodologiczną służącą ostatecznemu ustaleniu miejsc i odcinków dróg, na których zostaną zainstalowane urządzenia rejestrujące.
Na terenie całego kraju, w ramach rozbudowy systemu automatycznego nadzoru, Inspekcja Transportu Drogowego planuje instalację 29 zestawów urządzeń do odcinkowej kontroli średniej prędkości oraz 20 rejestratorów wjazdu na czerwonym świetle. Będzie też 100 nowych stacjonarnych urządzeń rejestrujących. - Ze 100 fotoradarów 16 przewidywanych jest do zamontowania na terenie województwa łódzkiego. Ostateczna lista tychże lokalizacji zostanie opublikowana na stronie http://www.canard.gitd.gov.pl – informuje CANARD.
System – jak przekonuje CANARD - od dawna sprawdza się w krajach Unii Europejskiej.
We Włoszech, gdzie wprowadzono go w 2005 r., liczba wypadków spadła o 19%, o 27% zmalała liczba rannych, a o 51% obniżyły się statystyki zdarzeń ze skutkiem śmiertelnym na odcinkach objętych kontrolą.
W Austrii na odcinku 2150 m drogi A22 w wiedeńskim tunelu Kaisermühlen w czasie 10-letniego okresu stosowania Odcinkowego Pomiaru Prędkości nie wydarzył się ani jeden wypadek śmiertelny.
Odcinkowy Pomiar Prędkości stosowany jest na większości ruchliwych autostrad w okolicach Amsterdamu, Utrechtu, Hagi i Rotterdamu (Holandia). Na autostradzie A13 z Hagi do Rotterdamu po instalacji systemu w 2002 roku, jedynie 0,5% kierujących przekraczało dozwoloną prędkość, a liczba wypadków na monitorowanym odcinku spadła o 47%.
Or