Mija rok odkąd premier Mateusz Morawiecki ogłosił program 100 obwodnic. W województwie łódzkim żadna budowa praktycznie jeszcze nie ruszyła. Na liście znalazła się m.in. obwodnica Srocka. W związku z tym przedstawiciele Polskiego Stronnictwa Ludowego przekazali łódzkiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 5 łopat, aby w końcu ruszyły prace. - Często przejeżdżam przez Srock i nie widzę, aby cokolwiek się działo. Nie słyszałem także nic od samorządowców czy mieszkańców, że jakiekolwiek prace tam mają się zacząć. Postanowiliśmy zmobilizować GDDKiA, bo obietnice przed wyborami rzuca się łatwo, a drogi buduje się zdecydowanie trudniej. To samo dotyczy obwodnicy Brzezin, Błaszek, Łowicza itd. Będziemy monitorować te działania, a teraz była ku temu znakomita okazja, ponieważ mija rok od obietnicy premiera Morawieckiego. Przykład budowy S12 i kłopoty z rozpoczęciem tej inwestycji to znakomity przykład, że musimy pilnować tych obietnic i monitorować prace GDDKiA. Mało tego, wręczyliśmy dyrekcji pięć symbolicznych łopat. Może to im pomoże rozpocząć prace, bo na razie idzie im słabo - mówi poseł Dariusz Klimczak, wiceprezes PSL. Każda z przekazanych łopat symbolizuje jedną z pięciu obwodnic, które miały powstać w województwie łódzkim w ramach programu 100 obwodnic.
Na poniedziałkową konferencję odpowiedziała łódzka GDDKiA. Maciej Zalewski, rzecznik prasowy tej instytucji, wystosował list otwarty do posła Dariusza Klimczaka, które przesłał także mediom. Poniżej jego pełna treść:
Szanowny Panie Pośle,
nawiązując do Pana wczorajszej „konferencji prasowej” zorganizowanej pod siedzibą Oddziału GDDKiA w Łodzi, uprzejmie informujemy, że przygotowania do budowy pięciu obwodnic w województwie łódzkim, które zostały ujęte w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030, przebiegają zgodnie z planem. We wrześniu br. ogłosiliśmy przetargi na opracowanie studium korytarzowego dla obwodnic Błaszek i Brzezin. W najbliższych dniach takie przetargi zostaną ogłoszone dla obwodnic Łowicza i Wielunia. Odnosząc się natomiast do obwodnicy Srocka, uprzejmie informujemy, że 13 marca br. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wydał decyzję środowiskową, a 2 czerwca br. nadał jej rygor natychmiastowej wykonalności. W związku z odwołaniami, które wpłynęły od tej decyzji, czekamy na rozstrzygnięcie Głównego Dyrektora Ochrony Środowiska. W zależności od wyniku postępowania odwoławczego, podejmiemy dalsze, niezbędne działania. Uprzejmie wyjaśniamy, że w przyjętej formule realizacji inwestycji - „Projektuj i buduj” - czas na przejście od koncepcji budowy drogi do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) zajmuje nie krócej niż 6-7 lat (o ile nie mamy do czynienia z licznymi odwołaniami na różnych etapach przygotowania inwestycji). Oczekiwanie, aby w tej chwili na łódzkich obwodnicach ujętych w Programie ruszyły prace budowlane, świadczy niestety o nieznajomości elementarnych procedur związanych z realizacją inwestycji drogowych. Najkrótszy czas od chwili podjęcia inicjatywy o powstaniu drogi, do momentu jej otwarcia, to ok. 8-9 lat, z czego zaledwie 2,5-3 lata zajmuje sama budowa. W przejrzysty sposób ilustruje to załączona grafika.
Zachęcamy Pana Posła do śledzenia postępów w pracach przygotowawczych dla ww. inwestycji, które na bieżąco komunikujemy na naszej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych.