Była kolejka wąskotorowa, będzie ścieżka rowerowa

Tydzień Trybunalski Poniedziałek, 28 sierpnia 201755
Kiedyś kolejka, wkrótce być może ścieżka rowerowa – plany, by w śladzie wąskotorówki prowadzącej z Piotrkowa do Sulejowa wybudować drogę dla rowerów, ma samorząd Sulejowa. W realizacji planów chce pomóc województwo.
fot. archiwum, J. Gnyp fot. archiwum, J. Gnyp

Takie plany pojawiły się już w 2015 roku. Co stanęło na przeszkodzie przed dwoma laty? - Pomysł pojawił się, kiedy zaczęliśmy projektować sieć ścieżek rowerowych w ramach porozumienia pomiędzy siedmioma gminami – mówi nam zastępca burmistrza Sulejowa Dorota Jankowska. - Z przyczyn związanych z własnością gruntów, projekt nie doczekał się realizacji.

 

Jakiś czas temu zawiązał się jednak ruch obywatelski, którego członkowie chcieli, by budowa ścieżki została zrealizowana w ramach budżetu obywatelskiego województwa łódzkiego. Projekt został złożony. Niestety nie zostanie zrealizowany, ponieważ teren wąskotorówki nie jest majątkiem województwa łódzkiego, a Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Póki co podjęliśmy rozmowy z samorządem województwa, rozmawialiśmy z przewodniczącym Sejmiku Województwa Łódzkiego Markiem Mazurem o wprowadzeniu do budżetu województwa na rok 2018 pozycji pod nazwą „Budowa ścieżki rowerowej pomiędzy Piotrkowem a Sulejowem w śladzie dawnej kolejki wąskotorowej”.

 

Dorota Jankowska jest pełna optymizmu, bo już teraz udało się pozyskać przychylność nie tylko przewodniczącego Marka Mazura, ale także kilku radnych województwa. - Jest duża szansa, że złożony przez gminę Sulejów do budżetu województwa łódzkiego projekt rzeczywiście się w nim znajdzie – dodaje.

 

Teoretycznie koszty budowy można byłoby podzielić pomiędzy kilka podmiotów: samorząd Sulejowa, Piotrkowa, województwa, GDDKiA, Zarząd Dróg Powiatowych czy Lasy Państwowe, bo dawna kolejka przebiegała w śladzie dziś użytkowanym również przez Lasy. - Musimy mieć świadomość, że profesjonalna trasa rowerowa służyłaby nie tylko mieszkańcom gminy Sulejów, ale łączyłaby w naturalny sposób ścieżki Piotrkowa z atrakcjami turystycznymi gminy Sulejów – mówi D. Jankowska.

 

- Teraz, kiedy z rządowych planów wypadły przebudowy dróg DK12 i 74, projekt ścieżki tym bardziej powinien zostać zrealizowany, choćby dla bezpieczeństwa rowerzystów – twierdzi przewodniczący Sejmiku Województwa Łódzkiego, który z wielkim entuzjazmem podchodzi do pomysłu. - Poza tym taka ścieżka jest niezbędna również dla celów turystycznych. Dziś rowerzystów jest nieporównywalnie więcej niż kiedyś, szczególnie w okresie wakacyjnym. Ścieżka, która połączyłaby Piotrków Trybunalski z Sulejowem byłaby niewątpliwą atrakcją. Takich ścieżek buduje się w Polsce bardzo dużo, na przykład na wybrzeżu, Sopot połączony jest z Gdańskiem ścieżką. Mamy też ścieżkę wybudowaną pomiędzy Tomaszowem a Spałą. Samorząd województwa łódzkiego partycypował wówczas w kosztach.

 

A propos kosztów… Padła już suma 300 tys., jednak wg M. Mazura nie wystarczyć może nawet pół miliona. Przewodniczący zapewnia jednak, że samorząd województwa na pewno zaangażuje się finansowo. - Będzie to realny ciężar do udźwignięcia – mówi. - Oczywiście teren nie jest własnością Piotrkowa, ale województwa też nie. Pas wzdłuż śladu kolejki jest własnością Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Na pewno będę lobbował za tym pomysłem, wystąpię też z propozycją, aby w tę inwestycję zaangażował się również samorząd Piotrkowa.

 

- Oficjalnie nic nam na ten temat nie wiadomo. Podobno władze Sulejowa aplikowały w ramach projektu obywatelskiego do Urzędu Marszałkowskiego. Ale czy tak było, nic nie wiemy – komentuje przedstawiciel piotrkowskiego magistratu.

- To będą znaczne koszty, dziś jeszcze trudno określić, jakie konkretnie. Jednak jeżeli będziemy chcieli zrealizować inwestycję na miarę oczekiwań mieszkańców i turystów, będzie to kosztowne, dlatego gmina Sulejów sama nie podoła finansowo – dodaje z kolei D. Jankowska.

 

Zarówno zastępca burmistrza, jak i przewodniczący Sejmiku podkreślają turystyczną wartość planowanej ścieżki. - To oczywiście jedno z narzędzi do celu, jakim jest strategia związana z odbudowaniem pozycji Sulejowa na mapie turystycznej Polski centralnej. Sulejów zawsze był miejscem wypoczynku dla Łodzi, Śląska, Piotrkowa. Nadal mamy tych samych turystów, którzy wiernie przyjeżdżają do naszych ośrodków, dlatego inwestycje w infrastrukturę są jak najbardziej na miejscu – mówi Dorota Jankowska.

 

Z pewnością wszyscy cykliści z regionu będą trzymać kciuki, by projekt samorządu Sulejowa znalazł się w przyszłorocznym budżecie województwa. Najmocniej kciuki trzymać będą zapewne rowerzyści z Piotrkowa. Dziś w mieście mamy bowiem ok. 22 km ścieżek rowerowych, ale jak się okazało powodów do narzekań nie brakuje. - To takie minimum, uważam, że powinno być zdecydowanie więcej - mówił nam u progu wakacji Michał Rosiak z Piotrkowskiej Grupy Rowerowej. - Przydałaby się ścieżka w ścisłym centrum miasta, brakuje wyjściowych ścieżek w stronę Zalewu Sulejowskiego, Bełchatowa, Czarnocina czy Tuszyna. To częste kierunki wybierane przez wielbicieli jazdy na rowerze, niestety teraz jest tam dla nas niebezpiecznie. Oczywiście cieszymy się z drogi na Koło (którą wybudowało Nadleśnictwo – przyp red.), ale to jednak trochę za mało. Chyba, że jak słyszałem, będzie wybudowana nowa, łącząca tę z samym Zalewem.

- Jeśli tylko są ku temu możliwości, w miejscu nowych inwestycji budujemy także ścieżki rowerowe - zapewniał kilka tygodni temu Krzysztof Rudzki z Urzędu Miasta. - Ostatnia powstała przy rondzie Sulejowskim, przy 800-lecia, a w tym roku kilkaset metrów specjalnie dla rowerzystów powstało przy ul. Spacerowej.

Piotrkowskie trasy dla rowerzystów krytykował Maciej Kuszneruk z Bełchatowskiej Grupy Rowerowej Zgrzyt. - Byłem kilka razy u was i mam kilka uwag, co do ścieżek. Przede wszystkim przy niektórych z nich wstawiono zbyt wysokie krawężniki, asfalt to też nie jest najlepszy pomysł, poza tym brakuje tras w ścisłym centrum miasta, nie ma trasy wyprowadzającej np. nad wodę: Zalew Sulejowski czy Cieszanowicki. Ale przede wszystkim w Piotrkowie macie tych ścieżek zdecydowanie za mało. W porównaniu z Bełchatowem na pewno. Tam rowerzyści mają do dyspozycji ponad 60 kilometrów ścieżek rowerowych.

 

Aleksandra Stańczyk

współpraca Marcin Cecotka

 

 

 

 

Kolej dojazdowa Piotrków-Sulejów, nazywana przez piotrkowian także kolejką sulejowską, ciuchcią sulejowską oraz Sulejką. Istniała w latach 1904-2006. Do roku 1914 z kolejki typowo przemysłowej, przewożącej wapno, drzewo i węgiel, stała się ogólnodostępnym środkiem transportu dla pasażerów. Jej pierwszym właścicielem było Towarzystwo Drogi Żelaznej Podjazdowej Piotrkowsko-Sulejowskiej, ostatnim Starostwo Powiatowe w Piotrkowie, operatorem Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Wąskotorowej Piotrków-Sulejów. W okresie świetności przystanki kolejki znajdowały się przy Krakowskim Przedmieściu-Milejówka, Sulejowska-Starostwo, Bugaj, Poniatów-Uszczyn, Przygłów, Polanka, i w Sulejowie przy ulicy Nadpilickiej. Łącznie trasa liczyła 19,5 km. Eksploatacji kolejki zaprzestano stopniowo, w roku 1986 zaprzestano przewozu wapna i węgla, w roku 1989 pasażerów. Ostatecznie przestała istnieć w latach 2005-2006. Tory na odcinku Starostwo-Bugaj Piotrkowski rozebrano we wrześniu 2005. Odcinek Bugaj Piotrkowski-Sulejów Pilica przestał istnieć w 2006.

(Encyklopedia, epiotrkow.pl)


Zainteresował temat?

12

4


Zobacz również

reklama

Komentarze (55)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

wilcze doły ~wilcze doły (Gość)28.08.2017 20:06

Zapewne z myślą o tej ścieżce wykopano w tym roku w śladzie kolejki głębokie rowy odwadniające wzdłuż DK 12 :)

180


,gość ~,gość (Gość)28.08.2017 18:59

Obwodnica jest potrzebna nowy most. Błąd popełniłem głosowałem na Wojtka teraz już nie zagłosuje na niego. Kiedy znowu imprezka w Sulejowie na to kasę potrafi wydawać.

141


lupo ~lupo (Gość)28.08.2017 17:10

laurkę radni i wo dostaną na głosowaniu

110


Gość poranny ~Gość poranny (Gość)28.08.2017 08:07

300 tyś😀 jak 350tyś wydał WO na samą kostkę na placu targowym bez planów i pozwoleń. 300tyś miała kosztować rewitalizacja placu straży a tyle pewnie już wydano na koncepcje i plany efekty "widać". Dzisiaj mówi się że rewitalizacja placu straży to kilkanaście mln. Więc WO to idealny gość. Za "parę" groszy nam obieca, zrobi wizualizację i oskarży cały świat że mu przeszkadza w realizacji.

215


jacek ~jacek (Gość)28.08.2017 15:50

Cytuję:
odremontować drogę do Kłudzic i pomyśleć nad nowym mostem


Pan burmistrz buduje drogę Łęczno-Kłudzice. Tak jest napisane w piątkowym numerze Tygodnika "7 dni". Nie czytasz gazet. Inaczej byś o tym wiedział.
Dodam, że w budżecie gminy na lata 2015-2019 pan burmistrz przeznaczył kwotę ... 23.000,00 zł. Powiem więcej, na ten cel pan burmistrz już wydał zawrotną sumę ... jednego tysiąca złotych. Nie wstyd ci, że siejesz defetyzm, szanowny apollo???

60


ares1 ~ares1 (Gość)28.08.2017 15:49

Nie ma kolejki nie będzie żadnej ścieżki :)))

161


ciupaciups ~ciupaciups (Gość)28.08.2017 14:55

bardzo dobry pomysł wybudować ścieżkę
rowerową nawet nad sam zalew przez koło by było dobrze zrobić ścieżkę

63


gość ~gość (Gość)28.08.2017 14:04

Totalne bzdury.P.Mazur,P.Jankowska przy takim natężeniu samochodów ścieżka rowerowa .Samo zdrowie i bezpieczeństwo.Na szczęście już blisko wybory.

185


Radek 97-330 ~Radek 97-330 (Gość)28.08.2017 13:48

W okresie świetności przystanki kolejki znajdowały się przy Krakowskim Przedmieściu-Milejówka, Sulejowska-Starostwo, Bugaj, Poniatów-Uszczyn, Przygłów, Polanka, i w Sulejowie przy ulicy Nadpilickiej.
Adres: https://www.epiotrkow.pl/news/Byla-kolejka-waskotorowa-bedzie-sciezka-rowerowa-,29552
Gdzie jest ulica Nadpilicka w Sulejowie?

44


Witek ~Witek (Gość)28.08.2017 08:39

To raczej smutna wiadomość bo kolejkę powinno się przywrócić do użytku jako atrakcja turystyczna i na tym zarabiać. U nas od 27 lat jest moda na niszczenie wszystkiego a w zamian nic. To działania destrukcyjne kolejnych rządów i pora to zmienić bo zamiast Polski będzie Polin bo do tego się dąży

166


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat