Autostradę A1 budują wszędzie, tylko nie u nas

Dziennik Łódzki Czwartek, 28 sierpnia 20086
Minister Cezary Grabarczyk z hukiem wbił łopatę pod budowę II etapu odcinka autostrady A1 Nowe Marzy - Toruń. Na południu Polski trwa budowa odcinka Pyrzowice - Sośnica, a niebawem roboty zaczną się na kolejnym odcinku: Bełk - Świerklany. Tylko na centralnym, czyli łódzkim, fragmencie A1 koparek nie widać...
Minister Cezary Grabarczyk z hukiem wbił łopatę pod budowę II etapu odcinka autostrady A1 Nowe Marzy - Toruń. Na południu Polski trwa budowa odcinka Pyrzowice - Sośnica, a niebawem roboty zaczną się na kolejnym odcinku: Bełk - Świerklany. Tylko na centralnym, czyli łódzkim, fragmencie A1 koparek nie widać...
Na początku roku minister Grabarczyk, poseł wybrany w Łodzi, zapowiadał w "Pulsie Biznesu", że najpóźniej w marcu 2008 r. zostanie rozstrzygnięty przetarg koncesyjny nie tylko na odcinek A1 Stryków - Pyrzowice, ale i łódzki odcinek autostrady A2 ze Strykowa do Konotopy pod Warszawą. Tymczasem mamy koniec sierpnia, a przetargi nadal w toku. Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury, tłumaczy, że ministrowi wcale nie chodziło o rozstrzygnięcia przetargów, a rozpoczęcie negocjacji z konsorcjami, które wyłożą na budowy obu nitek pieniądze.

Zarówno A1 i A2 będzie budowane w systemie koncesyjnym, co oznacza, że Skarb Państwa wniesie grunt, a wybrane spółki trasę zaprojektują, sfinansują, wybudują, a potem będą od kierowców pobierać opłaty za przejazd. Wyjątkiem jest osiemdziesięciokilometrowy odcinek A1 ze Strykowa do granicy z województwem kujawsko - pomorskim, który ma zostać sfinansowany przez budżet państwa. Dlaczego wszędzie A1 budują, tylko nie w Łódzkiem?
Bo w Łódzkiem budowa wciąż jest na etapie papierowym. Maciej Zalewski z łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad tłumaczy, że na dniach powinien zakończyć się wykup gruntów i teren budowy będzie gotowy do oddania koncesjonariuszowi. - W przypadku A1 od Strykowa do granicy z województwem śląskim wykupiliśmy ponad 80 proc. gruntów - tłumaczy Zalewski. - Na odcinku między Strykowem a granicą województwa kujawsko-pomorskiego zostało już tylko 3 proc.

Ale koncesjonariuszy wybiera Ministerstwo Infrastruktury. Jak wynika z informacji, którą Mikołaj Karpiński przesłał do "Polski Dziennika Łódzkiego", wybrano już spółkę, która wybuduje odcinek Stryków - Pyrzowice - to Autostrada Południe SA. Ale resort nie może przejść do ostatniego etapu przetargu, bo od decyzji komisji odwołała się utrącona w przetargu druga spółka, czyli Autostrada Centralna SA. O wiele lepiej jest na autostradzie A2. Najpóźniej do końca roku mają się zakończyć roboty przy budowie łącznika do krajowej 14 i węźle Stryków I i II (4,6 km). To jedyny odcinek autostrad w Łódzkiem, na którym trwają jakiekolwiek roboty budowlane. GDDKiA na A2 wykupiła też więcej niż pod przyszłą A1, bo ma już ponad 90 proc. gruntów od Strykowa w stronę Warszawy. Według zapowiedzi resortu infrastruktury, umowa na budowę A2 między Strykowem a Konotopą może zostać podpisana w połowie listopada, gdy ministerstwo rozstrzygnie, komu powierzyć koncesję - Autostradzie Południe SA czy Autostradzie Mazowsze SA. Na razie obu spółkom przedstawiono projekty umów, a te do połowy września mają czas na swoje uwagi. Potem kolejna runda negocjacji, które mogą potrwać dwa miesiące i podpisanie umowy z wybraną spółką.

Mimo iż Grabarczyk otwarcie obu nitek zapowiadał w "PB" na 2010 r., Mikołaj Karpiński informuje, że "planowany termin oddania do ruchu obu odcinków to 2011 roku". W Łódzkiem jak dotąd oddano do użytku 71 km autostrad: 58 km A2 w 2006 r. i 13 km A1 jeszcze w latach 70. ubiegłego stulecia. Do 2011 roku ten "kilometraż" ma być znacznie korzystniejszy, bo łącznie w Łódzkiem ma być dobudowane 219 km autostrad - 47 km A2 oraz 172 km A1.

Marcin Darda POLSKA Dziennik Łódzki

Zainteresował temat?

0

0


Zobacz również

Komentarze (6)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

szczepan ~szczepan (Gość)29.08.2008 22:44

"k." napisał(a):
Możecie zrobić że ten największy strumień pieniędzy trafi do regionu. A ten kto będzie miał w budżecie miliard dolarów będzie już sam sobie budował to co chce :-)).


a do kogo konkretnie kierujesz swe słowa?

Moderator: Prosimy pisać wyrażniej!

00


k. ~k. (Gość)29.08.2008 07:31

Ale po co wam minister, zaróbcie na tym. Ten co wybuduje kawałek płatnej autostrady (18 km koszt jakieś 450 milionów) po której za darmo będą jeździli ci z S-8 zarobi miliardy. (Oficjalnie 7 miliardów odszkodowanie od państwa nie licząc oczywiście normalnych opłat). Możecie zrobić że ten największy strumień pieniędzy trafi do regionu. A ten kto będzie miał w budżecie miliard dolarów będzie już sam sobie budował to co chce :-)).

00


gulu ~gulu (Gość)29.08.2008 00:37

Cytuję:
I pomyśleć, że minister Grabarczyk jest z Piotrkowa. Wstyd - sprzedał się Łodzi!!!

Nie myl pojęć!!! Grabarczyk jest i był łodzianinem od zawsze, a fakt że mieszka w Piotrkowie, to tylko dlatego że "stara żona" mu się chyba znudziła i mieszka teraz z inną panią. Ma gdzieś Piotrków.

00


~b ~~b (Gość)28.08.2008 19:53

I pomyśleć, że minister Grabarczyk jest z Piotrkowa. Wstyd - sprzedał się Łodzi!!!

00


k. ~k. (Gość)28.08.2008 19:23

Po co wam A1, zróbcie zrzutkę z Bełchatowem i Wieluniem i wybudujcie odcinek S-8 między Rzgowem a Głuchowem zarobicie miliardy i postawicie sobie każdą autostradę za swoje i jeszcze starczy na dwie oczyszczalnie :-)).

00


Piotrkowianin ~Piotrkowianin (Gość)28.08.2008 18:31

Mały błąd w artykule - piotrkowski odcinek A1 ma 18, a nie 13 km i oddano go w 1989 roku, a nie w latach 70.

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat