Czy wariant od węzła Tomaszów Mazowiecki północ w kierunku Kozenina czy wariant przez Piotrków Trybunalski do Sulejowa?
Wariant „S” koło Tomaszowa Mazowieckiego będzie drogą płatną, a to oznacza, że wszystkie ciężarówki będą przejeżdżały przez nasze miasto. Zwracam uwagę, że aktualnie realizowany jest wariant Tomaszowski, co może mieć istotny wpływ na naszą społeczność w Piotrkowie Trybunalskim - Sulejowie. Dodatkowo, brak reakcji ze strony Prezydenta w tej kwestii jest niepokojący. W obliczu tych zmian, konieczne jest, aby władze lokalne aktywnie lobbowały a raczej posłowie lobbują za wariantem Tomaszowskim – pisze na swoim profilu FB Mariusz Maciołek, wiceprzewodniczący RM w Piotrkowie (pisownia oryginalna).
Tymczasem prezydent Juliusz Wiernicki mówił na antenie Radia Strefa FM, że zagrożenia dla wariantu piotrkowskiego nie ma. - Chciałbym wytłumaczyć wszystkim, którzy w przestrzeni publicznej dają się manipulować. S74 to jest droga, która w dawnej wizji i formie miałaby zastąpić S12. To jest tylko zmiana nazewnictwa. S74 będzie przebiegała pod Piotrkowem i ona na żadnym etapie nie jest kasowana.
Poseł Adrian Witczak podkreślił, że ekspresówka do Sulejowa będzie realizowana. - Łącznie z przebudową mostu, bo to jest tak naprawdę to wąskie gardło – dodał.
GDDKiA oraz Ministerstwo Infrastruktury również potwierdzają, że nie ma zagrożenia dla budowy ekspresówki z Piotrkowa do Sulejowa.
- Na etapie przygotowania jest odcinek S12 od Piotrkowa Trybunalskiego (A1) do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego, o długości 61,2 km. Jesteśmy w trakcie procedury związanej z uzyskaniem prawomocnej decyzji środowiskowej, która obejmuje zarówno drogę ekspresową S12 w wariancie W6+W6’, jak i S74 w wariancie W4 - W5 na terenie województwa łódzkiego. W 2022 roku podpisaliśmy umowę na uzupełnienie dokumentacji w raporcie środowiskowym, która ma być gotowa wiosną przyszłego roku.
Droga S12 będzie się łączyła na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A1 i pobiegnie przez Sulejów i Opoczno w kierunku Radomia. Obecnie trwa m.in. wykonywanie inwentaryzacji przyrodniczej. Na początku 2025 roku decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) powinna się stać prawomocna.
W przyszłości trasa S12 połączy autostradę A1 w woj. łódzkim, przez woj. mazowieckie i lubelskie, z przejściem granicznym z Ukrainą w Dorohusku. Tym samym zapewni najkrótsze połączenie centralnej i zachodniej Polski z Radomiem i Lublinem przejmując także międzynarodowy ruch tranzytowy w kierunku Kijowa.