Pomysł na biznes – jak go dopracować?
Prowadzenie własnej firmy wiąże się z wieloma czynnościami, o które należy samodzielnie zadbać. O niektórych takich aspektach zupełnie nie myśli się, będąc zatrudnionym na podstawie umowy o pracę. Warto pamiętać, że w prawie gospodarczym obowiązuje zasada ignorantia iuris nocet, czyli nic innego, jak nieznajomość prawa szkodzi. Przedsiębiorca musi więc być obeznany we wszystkich przepisach. Dlatego tak ważna jest wcześniejsza analiza, a także dowiedzenie się, ile kosztuje działalność gospodarcza. Na samym początku jednak należy zadać sobie pytanie, po co zakłada się firmę.
Najważniejszy jest pomysł. Wobec tego może to być innowacyjny produkt, który wypełni lukę na rynku lub usługa. Nie musi to być działalność ogólnokrajowa. Być może na danym obszarze brakuje firmy transportowej dla osób starszych lub wykwalifikowanej firmy remontowej. Niezależnie od tego, co chce się sprzedawać lub oferować, należy dokładnie przemyśleć, jak się do tego zabrać.
W tym celu powinno się opracować biznesplan. Oczywiście nie jest to wymóg konieczny, ale może znacznie ułatwić początki prowadzenia działalności. Opiera się on przede wszystkim na wyliczeniu kosztów, a także analizie konkurencji i konkretnej niszy rynkowej, w której zamierza się działać. Warto opracować również strategię marketingową dostosowaną do grupy docelowej.
Jakie są koszty prowadzenia własnej firmy?
Na liście kosztów prowadzenia działalności znajdują się wszystkie aspekty, o które nie musi się martwić pracownik zatrudniony na umowę o pracę. To o czym w takim razie powinien myśleć przedsiębiorca?
- Opłaty administracyjne, związane z wynajmem lokalu, media (elektryczność, internet, woda),
- Wynagrodzenia dla pracowników, w tym również budżet premiowy lub socjalny.
- Koszty księgowości, czyli prowadzenia dokumentacji, ksiąg głównych i pomocniczych, rozliczanie faktur czy sporządzanie sprawozdań finansowych,
- Marketing, czyli wszelkie działania związane z promowaniem produktów lub usług, takie jak np. prowadzenie kampanii internetowych, własnego bloga firmowego i strony internetowej oraz kont na mediach społecznościowych,
- Składki ZUS na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz zaliczka na podatek dochodowy.
- Szkolenia w firmie, które nie są stałymi, miesięcznymi wydatkami, a jedynie inwestycjami w rozwój pracowników i firmy. Dlatego nie należy ich pomijać, jeśli chce się z sukcesem prowadzić biznes.
Co kluczowe, koszty prowadzenia firmy to stałe opłaty, a nie te, które właściciel ponosi na samym początku przy zakładaniu działalności i rozkręcaniu biznesu. Do nich z kolei zalicza się, m.in. wyposażenie biura, kupno pieczątki (mimo że nie jest wymagane prawnie, to wciąż wiąże się z pozytywnym wizerunkiem firmy) oraz założenie konta bankowego.
Rejestracja działalności – na co zwrócić uwagę?
Proces rejestracyjny wymaga od przyszłego przedsiębiorcy przejścia kilku etapów. Będą się one różniły w zależności od tego, na jaki rodzaj działalności się zdecyduje. Można prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą lub założyć jedną ze spółek osobowych (np. cywilną, komandytową czy jawną) lub handlowych (np. akcyjną czy sp. z o.o.).
Podczas zakładania firmy konieczne będzie podanie istotnych informacji, takich jak np. nazwa przedsiębiorstwa, adres siedziby, rodzaj wykonywanej działalności czy numer PESEL właściciela. Jest to niezbędne do uzyskania numeru REGON. Na tym etapie należy również wybrać konkretną formę opodatkowania. Przedsiębiorca może zdecydować się na podatek liniowy, rozliczenie na zasadach ogólnych lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Warto mieć na uwadze, że rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej będzie różniła się nieco od rejestracji spółek. Przede wszystkim jest ona darmowa i wymaga jedynie wpisu do CEIDG. Z kolei zakładanie spółki, w zależności od jej rodzaju, będzie wiązało się już z konkretnymi kosztami – na wniesienie wkładu własnego, wpis do KRS, opłaty notarialne itp.
Co ważne, niektóre formy działalności będą wymagały konkretnych zezwoleń, koncesji lub wpisu do rejestru działalności uregulowanej. Dotyczy to m.in. handlu napojami alkoholowymi, transportu drogowego bądź lotniczego, działalności leczniczej lub usług detektywistycznych.
Jak rozwinąć biznes?
Samo założenie firmy nie zagwarantuje sukcesu, nawet przy najbardziej innowacyjnym pomyśle na biznes. Każdy przedsiębiorca powinien zdawać sobie sprawę, że prowadzenie własnej działalności wiąże się z ciągłą koniecznością rozwoju, nie tylko danej firmy, ale także i własnych kompetencji. Opłaca się więc pozyskiwać różne umiejętności, szczególnie te dotyczące nowych technik sprzedażowych i organizacji pracy, jak i stawiać na determinację oraz konsekwentne działanie.
Na co warto więc postawić? Przede wszystkim na rozwój kompetencji własnych i pracowników. Zdolny zespół profesjonalistów będzie w stanie poprowadzić skuteczną sprzedaż i nawiązać relacje z klientami. Poza tym ważne jest stworzenie wiarygodnego wizerunku marki. Nie należy więc pomijać w tym zakresie działań marketingowych. Obecnie każda firma, nawet jeśli nie działa w sieci, powinna mieć swoją stronę internetową i publikować treści w mediach społecznościowych. Dzięki temu ma szansę zbudować autorytet i pozyskać lojalności swoich klientów.
Założenie własnego biznesu to sposób na realizację swoich pomysłów i pracę na własny rachunek. Należy jednak dokładnie zapoznać się z kosztami prowadzenia działalności gospodarczej oraz dokładnymi zasadami rejestracji. Nie można również zapominać o promowaniu produktów lub usług i stałym rozwijaniu kompetencji własnych oraz pracowników.