Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas i niemal nikt nie wyobraża sobie tego czasu bez prezentów. Coraz częściej jednak zwracamy uwagę na trafność upominku i na to, czy obdarowywany z niego skorzysta. Jak pokazuje badanie, ekologiczność i użyteczność świątecznych prezentów będą w tym roku dla Polaków szczególnie ważne. Planując tegoroczne upominki świąteczne blisko 3 na 10 Polek i Polaków rozważa opcję ekologicznego prezentu (9% - zdecydowanie, 20% - raczej), a prawie 33% nie myślała o tym do tej pory.
Ekologiczny prezent, czyli jaki?
Mówiąc o prezencie ekologicznym, najczęściej wskazujemy na przyjazność środowisku (42%). Rzadziej wybieramy opcje takie jak: możliwość recyklingu (34%), wykonanie z naturalnych materiałów lub składników (32%), możliwość wielokrotnego użytku (27%) i wykonanie z biodegradowalnych surowców (25%). 18,6% z nas jako ekologiczny wskazuje prezent wykonany własnoręcznie. Produkty lokalne jako opcję eko prezentu wymienia jedynie 11,7% badanych, rzadziej niż prezenty vintage czy second hand (12%). Jeszcze mniej, bo 8% osób zwraca uwagę na produkty handmade. Respondenci z województwa łódzkiego z kolei najczęściej łączą ekologiczność upominku z przyjaznością środowisku (41%), możliwością recyclingu (32%), dobrą jakością i trwałością produktu (27%) oraz własnoręcznym wykonaniem (25%).
Weryfikacja ekologiczności
Celem weryfikacji, czy dany produkt faktycznie jest ekologiczny, najczęściej sprawdzamy jego skład (54%), a nieco rzadziej rodzaj opakowania (38%) i certyfikaty (35%). Do mniej popularnych metod zaliczamy sprawdzanie pochodzenia lub miejsca produkcji (31%) oraz tego, czy marka jest ekologiczna (28%). Co dziesiąty z nas wierzy w deklaracje producenta bez samodzielnych weryfikacji (11%).
Planując ekologicznie prezenty, przeważnie bierzemy pod uwagę kosmetyki (34%) i książki (30%). Rzadziej wskazujemy produkty takie jak: karty podarunkowe (27%), odzież (24%) oraz zabawki (21%). Tak też jest w woj. łódzkim, gdzie najczęściej myślimy o kosmetykach (37%), książkach (33%) oraz kartach podarunkowych (28%).
Pakowanie prezentów
Większość z nas uważa, że prezent ekologiczny powinien być opakowany, przy czym częściej niż co trzecia osoba uzależnia opakowanie od możliwości recyklingu (36%). Wciąż jednak dla wiele Polek i wielu Polaków ważne jest pakowanie prezentów bez względu na ekologiczny charakter (24%). Dla trzech osób na dziesięć dodatkowe opakowanie jest zbędne, zaś co dziesiąta wskazuje, że i tak trafi ono do śmieci. Podobny głos mają w tej sprawie respondenci z woj. łódzkiego, gdzie aż w 38% stawiamy na możliwość recyclingu.
Do pakowania prezentów najczęściej w naszym regionie wykorzystujemy powtórnie materiały lub torby, które przechowujemy w domu z innych okazji (55%). Rzadziej korzystamy z nowo kupionego kolorowego papieru dekoracyjnego (24%) lub nowo kupionych wstążek (18%).
„Obdarowywanie prezentami to ważny rytuał świąteczny. Cieszę się, że myśląc o upominkach coraz częściej zwracamy uwagę na ekologię. Biorąc jednak pod uwagę, że co trzecia osoba nie myślała jeszcze o planowaniu tegorocznych prezentów świątecznych warto, aby zastanowiła się nad taką opcją. Wszystkich zachęcamy też do akcji EKO pakowania w Focus Mall” - mówi Olga Wiernicka, Area Marketing Manager z NEPI Rockcastle.
W Focus Mall w Piotrkowie w dniach 17-23 grudnia w godz. 13:00 – 19:00 wszyscy użytkownicy aplikacji SEZAM 2.0 będą mogli wziąć udział w akcji EKO pakowania w Punkcie Pakowania Prezentów zlokalizowanym na placu obok H&M. Aplikacja SEZAM 2.0 jest dostępna bezpłatnie w systemach Android (w sklepie Google Play) i iOS (w sklepie AppStore). Każdy użytkownik skanując paragon za min. 30 zł, uzyska możliwość odbioru Nagrody Specjalnej (zapakowanie prezentu) za 0 punktów z katalogu nagród widocznego w aplikacji. Jeden użytkownik będzie mógł odebrać do dwóch Nagród Specjalnych – czyli może zapakować maksymalnie dwa prezenty. Będzie można zapakować prezenty za zakupy zrobione w Focus Mall w Piotrkowie w danym dniu i dniu poprzednim (z wyłączeniem ostatniego dnia akcji). Przy stoisku będzie obecny zespół pakujący prezenty oraz hostessy, które pomogą w założeniu aplikacji i przejściu przez proces rejestracji.
W grupie NEPI Rockcastle, do której należy Focus Mall w Piotrkowie, od kilku lat podejmowane są ekologiczne inicjatywy, by wspierać środowisko naturalne. Jedną z nich jest kampania "Nie bądź plastik", której celem jest edukacja konsumentów, jak odpowiedzialnie podchodzić do opakowań plastikowych, dlaczego warto postawić na opakowania wielorazowe, a także dostarczająca inspiracji, jak żyć bardziej eko na co dzień.
Badanie „Ekologia a dawanie prezentów” przeprowadzone przez SW Research na reprezentatywnej próbie 1016 Polek i Polaków w wieku 18+ metodą wywiadów on-line (CAWI) w okresie 6-8 grudnia 2022 r.