W poniedziałek (7 lutego) funkcjonariusze ITD zatrzymali w Piotrkowie Trybunalskim samochody ciężarowe, które mogły być przeładowane. Przypuszczenia inspektorów okazały się słuszne.
Jednym z zespołów pojazdów przewożone było drewno brzozowe (dłużyce). Pojazd ważył 57,2 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Nacisk na podwójną oś ciągnika siodłowego (oś II i III) przekroczony był o 5,3 t (24,3 t zamiast 19 t). Pomiar wagowy naczepy wykazał wartość 11,85 t (oś IV) i 12,4 t (oś V) zamiast dopuszczalnych 10 t. Po całkowitym rozładunku przewożonego drewna, zespół pojazdów zważono, aby ustalić jego masę własną. Okazało się, że wpisy w dowodach rejestracyjnych znacznie odbiegają od stanu rzeczywistego. Niedoszacowanie wynosiło 3120 kg. Przez to ładowność „zwiększyła się” o 3,86 m3. Pomiar objętości drewna dokonany przez inspektorów wykazał przekroczenie możliwego ciężaru o ponad 17 ton. Inspektorzy ITD zatrzymali dowody rejestracyjne pojazdów.
Kolejną ciężarówką przewożono cztery betonowe zbiorniki na szambo. Ładunek był za ciężki o 4,5 tony. Nacisk na oś II ciągnika siodłowego, przekroczył dopuszczalną wartość o 1,7 tony (13,2 t zamiast 11,5 t).
Transporty zostały wstrzymane do czasu rozładowania nadmiaru ciężaru i w tym celu pojazdy zostały skierowane na parking strzeżony. Wobec przewoźników wszczęto postępowanie administracyjne.