- Ostatnie w tym roku paczki żywnościowe rozdane
- Łódzkie. W okresie Wszystkich Świętych 14 wypadków. Bez ofiar
- Policja pamięta o swoim byłym komendancie
- Zabiła swojego ojca, trafiła na 3 miesiące do aresztu
- Nie ma zagrożenia dla budowy ekspresówki z Piotrkowa do Sulejowa
- Wypadł z drogi i uderzył w drzewo
- Rozpoczyna się budowa nowej świetlicy we Włodzimierzowie
- Turniej charytatywny dla Patryka Wysmyka
- Gmina Sulejów inwestuje w bezpieczeństwo strażaków – wymiana butli powietrznych w jednostkach OSP KSRG
Pierwszy dzień matur - tematy z jęz. polskiego
- Tylko niecałe 10 procent wszystkich piotrkowskich abiturientów zdawało maturę z polskiego na poziomie rozszerzonym - mówi Janina Skibicka p.o. dyrektora Okregowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi.
Maturom towarzyszyła giełda tematów. Jedni stawiali na "Dziady", inni na "Zbrodnię i Karę". Tuż przed rozpoczęciem egzaminu zapytaliśmy piotrkowskich maturzystów o samopoczucie i tzw. ...pewniaki.
Maturzyści na napisanie egzaminu mieli 170 minut, a jego efekty będą znane pod koniec czerwca.
Tematy na poziomie podstawowym :
1. Analiza fragmentu "Ody do młodości" Adama Mickiewicza i wiersza "Któż nam powróci" Kazimierza Przerwy - Tetmajera. Porównać przedstawione w utworach obrazy młodego pokolenia oraz stosunek młodych do pokolenia ojców. Podczas porównania należy wykorzystać konteksty historyczno - literackie.
2. Sen jako sposób przedstawienia postaci literackiej na podstawie "Lalki" Bolesława Prusa. Analizując i interpretując podany fragment wyjaśnić co marzenie senne mówi o bohaterce powieści i jej stosunku do ważnych w jej życiu osób: ojca i Wokulskiego.
Tematy na poziomie rozszerzonym:
1. Zanalizować i zinterpretować opowiadania Sławomira Mrożka "Lolo" zwracając uwagę na sposób kreowania bohaterów i paraboliczny charakter sytuacji przedstawionych w tekście.
2. Rola słów w relacjach międzyludzkich. Analiza i interpretacja powieści Wiesława Myśliwskiego "Kamień na kamieniu" oraz wiersza Tadeusza Różewicza "Słowa". Zwrócić uwagę na przedstawione sytuacje i sposoby kreowania podmiotu mówiącego.