PGR to autorski projekt lidera wyrażający myśl o spotkaniu muzycznym kultur. W tej pojemnej koncepcji mieszczą się jazz, muzyka etniczna oraz poezja Brunona Szulca, motywy biblijne, czy hip-hopowy free style. Można się o tym przekonać, słuchając dwóch wydanych już płyt. Pierwsza z nich „Enthuzjazzm” wydana w 2011 roku to egzotyczny mix muzyki klezmerskiej, latynoskiej i jazzu, na której wystąpił m.in. raper Wujek samo Zło, to w pewnym sensie ukłon w stronę Johna Zorna – muzycznego postmodernisty, którego dwa utwory znajdują się na płycie. Kolejny, wydany w 2014 roku album „Poezjazz”, to przede wszystkim bardziej osobisty wymiar muzyki z tytułami odnoszącymi się do ukochanych osób („Song for Basia”), ale także poetyckie teksty „Pieśni nad Pieśniami” i Brunona Szulca. Obie płyty zostały nagrane z izraelską saksofonistką Sagit Zilberman, która jest nie tylko gościem na płytach, ale także ich współautorką. Z zespołem współpracowali także Maciej Sikała, Cezary Konrad, czy Regis Molina Reynaldo – kubański „brylant” saksofon.
PGR dwukrotnie otrzymał grant Berklee College of Music. Muzyka PGR gościła w UK Jazz Radio, a z ważniejszych scen, na których zespół wystąpił, można wymienić Festiwal Jazz w Ruinach, Festiwal Jazz od Nowa, Letnia Akademia Jazzu, Flugery Lwowa, B-flat – Berlin, Jazz Schmiede - Duesseldorf, Teatr Agnieszki Osieckiej, Festiwal Kolory Polski, Muzeum Historii Żydów Polskich i Parlament RP. Kolejna podróż zespołu przebiega w czasie.
- Cofając się 440 lat wstecz, odkrywamy renesansową muzykę złotego wieku – mówią o najnowszym projekcie PGR organizatorzy wydarzenia w Piotrkowie Trybunalskim. - Dwóch wspaniałych twórców łączy siły, aby stworzyć dzieło unikalne. Jest nim „Psałterz Polski”. Jan Kochanowski przekłada na język polski Księgę Psalmów i proponuje Mikołajowi Gomółce ich muzyczne opracowanie. Ten ledwie po kilku miesiącach przynosi 150 psalmów w układzie 4-głosowym. Muzyka, mimo braku schematyczności, zachowuje prostotę, zgodnie z podtytułem Psałterza: „Są łacniuchno uczynione Prostakom nie zatrudnione Nie dla Włochów, dla Polaków Dla naszych, prostych domaków”. Powstaje dzieło wyjątkowe na skalę europejską, łączy tekst i muzykę najwyższej próby. Dzięki rytmizacji zachowuje naturalną akcentację języka polskiego, w psalmach spotykamy elementy obcych tańców (pawany, czy gagliardy). Jest to więc kwintesencja polskiego renesansu, wiernego tradycji, ale czerpiącego też z dorobku kultury europejskiej. Taka też idea przyświeca projektowi PGR – Psałterz Polski. Teksty psalmów są podane przez sopran – Babarę Rogalę, a pozostałe linie realizują instrumentaliści: muzycy jazzowi z Europy (USA, Niemiec, Szwecji i Polski). Melodie i treści psalmów stają się dla członków zespołu tematami do improwizacji, przeradzając się we wspólne kulminacje.
(materiały: Muzeum w Piotrkowie)