Lekarze wykonują fikcyjne zabiegi? Media grzmią o przekręcie dekady w NFZ

Tydzień Trybunalski Piątek, 15 sierpnia 201426
Lekarze wykonują fikcyjne zabiegi? Media grzmią o przekręcie dekady w NFZ

Jedna z pacjentek dowiedziała się, że stosowała lek na chemioterapię, który kosztuje 9 tys. zł. Inny pacjent dowiedział się, że był leczony na oddziale uzależnienia od alkoholu, co miało kosztować 4 tys. Co jeszcze? Np. sfałszowanie zlecenia na gorset czy wykorzystanie danych osobowych pacjenta leczonego w prywatnym gabinecie stomatologicznym do sprawozdania do NFZ. Z naszego konta w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta możemy dowiedzieć się o zabiegach, których nigdy nie przebyliśmy i o lekach, których nie przyjmowaliśmy. Okazuje się, że do nieprawidłowości dochodzi również w Piotrkowie.

Wziernikowanie pochwy u... mężczyzny. USG moszny u... kobiety. Takie rzeczy tylko w NFZ-cie. Jaka jest skala sfałszowanych i fikcyjnych zabiegów, które lekarze wpisywali w dokumentacji pacjentów, a których nigdy nie wykonali?


- Ginekologiczne badania przypisane mężczyznom i poważne operacje zamiast drobnych zabiegów - to tylko niektóre odkrycia po lekturze Zintegrowanego Informatora Pacjenta. Kto nad tym zapanuje? - pytali dziennikarze TVN24, skąd dowiedzieliśmy się o niezwykłym przypadku pana Marcina Lorenza, który po zalogowaniu się do systemu informatycznego NFZ dowiedział się, że w 2008 roku przeszedł w gabinecie ginekologiczno-położniczym wziernikowanie pochwy. Okazuje się, że podobnych przypadków oszustw i nieprawidłowości było znacznie więcej.


- Konto w ZIP umożliwia zgłoszenie nieprawidłowości zauważonych na własnym koncie. Obok każdego sfinansowanego pacjentowi przez NFZ świadczenia jest informacja “zgłoś nieprawidłowość”. Formularz trzeba wydrukować i przesłać do NFZ pocztą (nie można na razie zgłaszać nieprawidłowości online), opisując krótko, na czym polega zauważona przez pacjenta nieprawidłowość. Spośród zgłoszeń pacjentów większość dotyczy świadczeń udzielonych w zakresie: stomatologii (40 spraw), leczenia w poradniach specjalistycznych (okulistyka - 30 spraw). Pojedyncze zgłoszenia dotyczą recept, hospitalizacji – informuje Anna Leder, rzecznik prasowy Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.


W zakończonych przez łódzki NFZ postępowaniach wyjaśniających świadczeniodawcy dokonali korekt finansowych. W przypadku 4 świadczeniodawców zgłoszenia pacjentów powtórzyły się. W przypadku 5 zgłoszeń ZIP ŁOW NFZ skierował sprawy do prokuratury (sfałszowanie zlecenia na gorset; wykorzystanie danych osobowych pacjenta leczonego w prywatnym gabinecie stomatologicznym do sprawozdania do NFZ; wykazanie porad stomatologicznych u dziecka, które wówczas było za granicą, rozliczanie badań okulistycznych wykonanych pacjentom w ramach badań pracowniczych i opłaconych przez jeden z urzędów). U jednego ze świadczeniodawców (gabinet okulistycznych) kilkunastu pacjentów zgłosiło, że nie korzystało z porad lekarskich i kosztownych badań okulistycznych. W sumie kwota zakwestionowanych świadczeń w tym gabinecie wynosi niemal 10 tys. zł. Placówka jest kontrolowana przez NFZ. Ponadto jedna z pacjentek zauważyła na swoim koncie, że w poradni podano jej lek używany w chemioterapii (koszt podania 9 tys. zł). Po wyjaśnieniu okazało się, że pomylono nazwiska pacjentek. Inny pacjent zauważył, że był leczony na oddziale uzależnienia od alkoholu (koszt 4 tys. zł). Tutaj także doszło do pomyłki. Pacjentka zgłosiła, że na jej koncie widnieją recepty na leki, których nigdy nie używała, a które zrealizowano w innym mieście - na kwotę 11 tys. zł. Pacjent zgłosił, że na koncie rozliczono jego wizytę w poradni leczenia uzależnień. Po wyjaśnieniu okazało się, że pacjent podczas pierwszej wizyty w poradni został umówiony na kolejną wizytę u terapeutki, ale po 1 wizycie na kolejną już nie przyszedł. Wizytę jednak rozliczono. Poradnia zwróciła pieniądze. Pacjent, zauważył na koncie, że korzysta z leczenia w poradni zdrowia psychicznego, poprosił o pilne wyjaśnienie sprawy. Okazało się, że sprawozdanie świadczenia było błędne. Konto w ZIP to także eWUś (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorcy) online, wielu pacjentów właśnie na koncie w ZIP zauważa, że NFZ nie potwierdza ich prawa do świadczeń i że muszą wyjaśnić status ubezpieczenia swój lub dziecka z pracodawcą, ZUS lub w NFZ.

as/jk


ZIP w liczbach

60 000 - liczba założonych kont
5 - miejsce w Polsce zajmuje ŁOW NFZ pod względem liczby założonych kont
158 - liczba zgłoszonych nieprawidłowości
5 - sprawy zgłoszone do prokuratury
78253,64 zł - kwota świadczeń zakwestionowanych przez pacjentów
39195,85 zł - kwota korekt finansowych, których dokonali świadczeniodawcy



Zgłoszenia, które dotyczą mieszkańców Piotrkowa i okolic lub placówek, z tego regionu

Pani xxx, kwestionuje realizację recepty. Pacjentka nie przyjmowała nigdy leków NEDAL i PRENESSA. Recepta została zrealizowana w Aptece xxx w Tomaszowie Mazowieckim (pacjentka nigdy nie była w tym mieście, mieszka w Koszalinie). W toku postępowania potwierdzono zasadność zgłoszenia, apteka zrealizowała receptę z nieprawidłowym nr PESEL pacjenta.

Pani xxx zamieszkała w Piotrkowie Trybunalskim, kwestionuje świadczenie sprawozdane przez pracownię fizjoterapii xxxx (Piotrków Trybunalski). To samo świadczenie udzielone pacjentce poradnia rozliczyła dwukrotnie na kwotę 202,40 zł. W toku postępowania potwierdzono zasadność
zgłoszenia, poradnia dokonała korekty finansowej świadczenia i wycofała je ze sprawozdania.

Pani xxxx, kwestionuje realizację recepty. Pacjenta nie przyjmowała nigdy leków: Nebilenin, Lozap, Apo-doxan, Simvastatin. Recepta została zrealizowana w Aptece xxx w Piotrkowie Trybunalskim (pacjentka zamieszkuje w Piotrkowie). W toku postępowania potwierdzono zasadność zgłoszenia, apteka zrealizowała receptę z nieprawidłowym nr PESEL pacjenta.

Pan xxxx kwestionuje świadczenie sprawozdane na rzecz jego syna xxx w poradni w Piotrkowie Trybunalskim. Ojciec informuje że jego synowi nie udzielono świadczenia rozliczonego na kwotę 32 zł. W toku postępowania potwierdzono zasadność zgłoszenia, szpital zrealizował świadczenie na rzecz innego pacjenta (pomyłka nr PESEL).

Pan xxxx (zamieszkały w Tomaszowie Mazowieckim) kwestionuje świadczenie sprawozdane przez poradnię stomatologiczną w Łaznowskiej Woli na kwotę 122,40 zł. Pacjent informuje że nie udzielono mu tego świadczenia (badanie stomatologiczne lekarskie, całkowite opracowanie i odbudowa ubytku zęba na 1 powierzchni, opatrunek leczniczy w zębie stałym). W toku postępowania potwierdzono zasadność zgłoszenia, poradnia zrealizowała świadczenie na rzecz innego pacjenta (pomyłka nr PESEL). Świadczeniodawca dokonał korekty finansowej świadczenia.


Zainteresował temat?

7

0


Zobacz również

Komentarze (26)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

P51 ~P51 (Gość)17.08.2014 18:48

"Lesina23" napisał(a):
Czy kogoś to dziwi??? Skoro lekarze biorą łapówki od pacjentów żeby ich leczyli, to czemu mają nie robić wałków w NFZ


No pewnie!
"bo to pijacy...i złodzieje! Bo każdy pijak to złodziej!..."
;->

30


ubezpieczony ~ubezpieczony (Gość)17.08.2014 16:55

Szkoda,ze nie "grzmia" ile przeznaczyli na pacjenta na rok na leczenie stomatologiczne....cale 45zl.

40


97-300 97-300ranga17.08.2014 08:36

"tutaj" napisał(a):
Chciałbyś. już raz proponowałeś mi umycie stajni dla swojego little pony.

He,he,he,potrafisz mnie rozśmieszyć,jesteś przezabawna,ale do rzeczy.Jakakolwiek próba oceny kształtu góry lodowej z odległości kilometrów nad wodą nie ma sensu - ale to robisz.

23


tutaj tutajranga16.08.2014 22:07

Chciałbyś. już raz proponowałeś mi umycie stajni dla swojego little pony. Nie dla psa.

41


97-300 97-300ranga16.08.2014 22:05

"tutaj" napisał(a):
Bardzom ciekawa, kto był Twoim Wychowawcą

He,he,he,wyślij mi nr.tel. to oddzwonię i powiem,ale jutro,nie dziś wieczorem. Pozdro.

14


tutaj tutajranga16.08.2014 21:52

Bardzom ciekawa, kto był Twoim Wychowawcą. Epiotrków nie jest moją klasą. Twoją też nie.

40


97-300 97-300ranga16.08.2014 21:47

"tutaj" napisał(a):
Słuchaj

SP 8 ,tam zaczęła się moja edukacja.....

"tutaj" napisał(a):
Słuchaj, a dlaczego Ty mi odpowiadasz, skoro o nic Cię nie pytam?

Nie zapominaj że już nie jesteś "ciałem pedagogicznym",a epiotrkow to nie Twoja klasa.Pozdrawiam serdecznie.

23


tutaj tutajranga16.08.2014 20:49

Słuchaj, a dlaczego Ty mi odpowiadasz, skoro o nic Cię nie pytam?

41


tutaj tutajranga16.08.2014 20:33

"Al-Bundy" napisał(a):
jakbym do telewizora gadał


Nie gadaj do telewizora, porozmawiaj z tymi ludźmi:
http://www.bloomberg.com/billionaires/2014-08-06/aaa
I napisz, co osiągnąłeś.

21


Al Bundy ~Al Bundy (Gość)16.08.2014 15:16

"broda" napisał(a):
Z jednej strony biadolisz i narzekasz, ale z drugiej nie zamierzasz nic robić. To w chwili obecnej jest 100% polak. Ja chociaż próbuje sprawdzić i wytknąć błędy. A co ty robisz po za papierowym biadoleniem?


Staram się palcem pokazywać patologię ludziom, którzy sami nie są w stanie jej dostrzec, i próbuję zmienić sposób ich myślenia. Można to nazwać "nicnierobieniem" - kwestia terminologii...
Ten ZIP to proteza, która ma dać złudzenie, że wszystko działa jak należy, a każdy obywatel ma wszystko pod kontrolą. I jak widać jest to proteza najnowszej generacji - tak dobra, że ciemny lud już nie widzi, że system jest obciążony ciężkim kalectwem...
Opiewajcie sobie dalej system, który wygląda jakby był wzorowany na maszynach Rube Goldberga. Ja jestem zdania, że najlepsze są najprostsze rozwiązania, a nie najbardziej skomplikowane. Zwłaszcza, gdy każda komplikacja przekłada się na dodatkowe koszty...
Szkoda chyba tego mojego pisania. Efekt osiągnąłem taki, jakbym do telewizora gadał.

33


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat