W systemie CallPay nie potrzeba instalować dodatkowych aplikacji czy łączyć się z Internetem. Zakup i płatność za bilety odbywa się poprzez krótkie połączenie głosowe, czyli najbardziej uniwersalną i standardową funkcję w każdym telefonie komórkowym. Połączenie jest znacznie szybsze niż pisanie SMS-a lub wczytywanie stron internetowych.
Zasady korzystania z nowej usługi zostały przedstawione dziś podczas konferencji prasowej zorganizowanej w siedzibie MZK przy Krakowskim Przedmieściu w Piotrkowie. Nową usługę prezentował przedstawiciel CallPay Robert Pietras – dyrektor ds. rozwoju biznesu.
W systemie CallPay mogą być wykorzystywane wszystkie rodzaje telefonów komórkowych, niezależnie od ich wieku czy zainstalowanego systemu operacyjnego. Ponadto CallPay pozwala na przypisanie dodatkowych (innych) numerów telefonów – oznacza to, że np. do jednego konta można przypisać numery telefonów wszystkich domowników. System umożliwia także zakup biletów jednorazowych dla osób towarzyszących w podróży poprzez wykonanie kolejnych połączeń.
Aby móc skorzystać z zakupu biletów przez telefon komórkowy, należy zarejestrować się w systemie CallPay. Można to zrobić za pomocą: telefonu (dzwoniąc pod nr 22 100 1600, podczas połączenia zostanie zdefiniowany kod PIN, którym będzie można zatwierdzić transakcje; czas rejestracji trwa ok. 30 sekund; ustalonym kodem PIN można potwierdzać wszystkie transakcje lub tylko te powyżej 50 zł), Internetu (na stronie www.CallPay.pl).
Po dokonaniu rejestracji należy doładować konto w systemie CallPay lub wskazać rachunek bankowy, z którego będą rozliczane transakcje. Doładowanie konta odbywa się poprzez Panel Zarządzania na stronie www.CallPay.pl. Możliwe jest także zasilenie konta w standardowy sposób, dokonując przedpłaty na rachunek CallPay poprzez przelew z rachunku bankowego.
System CallPay umożliwia także realizację płatności za pojedynczy bilet bezpośrednio z rachunku dowolnego banku, do którego wydana jest karta płatnicza MasterCard/Maestro lub Visa. Rozwiązanie to nie wymaga dokonywania wcześniejszej przedpłaty środków na konto w systemie CallPay. Aby uruchomić tego typu płatność, należy dokonać aktywacji swojej karty poprzez Panel Zarządzania.
Zakup biletu musi odbyć się natychmiast po wejściu do pojazdu. W tym celu należy nawiązać połączenie telefoniczne, z jednym z numerów:
bilet w granicach miasta:
jednorazowy normalny – 44 74 41 160
jednorazowy ulgowy – 44 74 41 161
jednorazowy socjalny – 44 74 41 162
poza granicami miasta:
jednorazowy normalny – 44 74 41 163
jednorazowy ulgowy – 44 74 41 164
Po nawiązaniu połączenia, w przypadku kasowania biletu, pasażer wpisuje tonowo numer linii. Wpisany nr linii powinien być potwierdzony znakiem specjalnym # (krzyżyk).
Podczas kontroli pasażer zostanie poproszony o nawiązanie połączenia z nr podanym przez kontrolera. System CallPay na próbę nawiązania połączenia może zareagować następująco:
w przypadku pasażera, który ma zakupiony bilet, połączenie jest bezpłatne i system dokona automatycznego rozłączenia w taki sposób, aby nie doszło do jego nawiązania. Po ok. 3 sekundach na telefon pasażera przychodzi SMS potwierdzający zakup biletu zawierający wszystkie niezbędne dane – rodzaj biletu, czas zakupu, ulga.
W przypadku pasażera, który nie ma wykupionego biletu, połączenie jest płatne i system odbierze połączenie, informując pasażera, że nie dokonano zakupu usługi.
SMS z potwierdzeniem zakupionego biletu może być wysłany przez system (dla jednego biletu) dwukrotnie. W przypadku, gdy pasażer kupił więcej niż 1 bilet, zobowiązany jest wykonać kolejne połączenia, dla których przyjdą kolejne potwierdzenia SMS.
Co z biletami miesięcznymi? - To jest początek, dopiero zaczynamy, chcemy to rozwijać – mówił podczas konferencji prezes MZK Zbigniew Stankowski. - Niewykluczone, że za miesiąc lub kilka miesięcy oferta będzie rozszerzona. Sprzedaż biletów jednorazowych to na razie początek, a właśnie sprzedaż tych biletów stanowi 70 - 80% całej sprzedaży. Bilety miesięczne to niewielki procent.
Dziś wszyscy kierowcy, którzy sprzedają bilety, dostają prowizję od sprzedaży. Czy nowy system, przynajmniej częściowo, zwolni ich z tego obowiązku? - Kierowca jest po to, aby prowadzić autobus, a nie po to, aby prowadzić sprzedaż biletów. Będą zadowoleni, że nie będą musieli tego robić. Chcemy, aby wszyscy pasażerowie korzystali z nowego systemu zakupu biletów.
Innego zdania był jeden z kierowców, którego spotkaliśmy w bazie MZK. - Stracimy na tym... Trzeba dać z 500 zł podwyżki i możemy zrezygnować ze sprzedaży biletów - powiedział. - Przeciętnie ze sprzedaży biletów mam 400 zł z groszami miesięcznie - mówi kierowca, którego sprzedaż biletów ani nie denerwuje, ani nadmiernie nie obciąża.
Dziś z systemu CallPay korzysta ok. 50 miast w Polsce. Procent pasażerów kupujących bilety za pomocą telefonu jest jednak niewielki – 2 - 3%.
as