Właściwie jest się z czego cieszyć. Piotrków niemal we wszystkich kategoriach egzaminów uplasował się powyżej średniej wojewódzkiej (wyjątkiem jest część przyrodnicza egzaminu matematycznego). A gimnazjaliści mieli do przejścia trzy egzaminy.
Potrafią pisać, czytać ze zrozumieniem i interpretować
Pierwszy to tzw. część humanistyczna podzielona na tę sprawdzającą wiedzę z języka polskiego (GH-P) i drugą – z historii i wiedzy o społeczeństwie (GH-H). Uczniowie musieli tu udowodnić, że potrafią czytać ze zrozumieniem różne teksty kultury, interpretować je, a także redagować własne wypowiedzi w różnej formie. Z tym zadaniem w Piotrkowie najlepiej poradzili sobie uczniowie Gimnazjum Katolickiego w Zespole Szkół Świętego Jana Bosko (Al. Armii Krajowej 19), gdzie do egzaminu przystąpiło 20 uczniów. Znakomity wynik (GH-P – 80,3% i GH-H - 75,5%) plasuje ich znacznie powyżej średniej wojewódzkiej (GH-P – 65%, GH-H – 61%). W ścisłej czołówce wśród humanistów znajduje się także Gimnazjum nr 4 (ul. Próchnika 8/12), gdzie do egzaminu przystąpiło 172 uczniów. Tu wyniki także więcej niż dobre (GH-P – 72,7%, GH-H – 70,2%. Dalsza kolejność wśród gimnazjów wygląda następująco: Gimnazjum nr 5 (ul. Kostromska 50, GH-P - 69,8%, GH-H – 66,2%), Gimnazjum nr 3 (ul. Wysoka 28/38, GH-P – 68,4%, GH-H – 63,6%), Gimnazjum nr 1 (ul. Żwirki 7, GH-P – 65,1%, GH-H – 60,2%), Gimnazjum nr 2 (ul. Broniewskiego 5, GH-P – 51,1%, GH-H – 54,6%). Najsłabiej w części humanistycznej wypadło Katolickie Gimnazjum Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich (ul. Stronczyńskiego, GH-P – 41,5%, GH-H – 45%).
Matematyka i przyroda
Podczas drugiego egzaminu gimnazjaliści musieli wykazać się wiadomościami i umiejętnościami z matematyki (część matematyczna GM-M) oraz biologii, geografii, chemii, fizyki z astronomią (część przyrodnicza – GM-P). I tu wśród piotrkowskich gimnazjów kolejność była identyczna jak w przypadku części humanistycznej. Na pierwszym miejscu Gimnazjum Katolickie w Zespole Szkół Świętego Jana Bosko (GM-M – 74,8%, GM-P – 59,6%), a za nim Gimnazjum nr 4 (GM-M – 58,3%, GM-P – 54,8%), Gimnazjum nr 5 (GM-M – 52,4%, GM-P – 51,3%), Gimnazjum nr 3 (GM-M - 45,3%, GM-P – 50,6%), Gimnazjum nr 1 (GM-M – 47,3%, GM-P – 48%), Gimnazjum nr 2 (GM-M – 35%, GM-P – 41,9%). Stawkę zamyka Katolickie Gimnazjum Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich (GM-M – 25,6%, GM-P – 39,6%).
Na językach
Trzeci egzamin to sprawdzian wiedzy z języka obcego nowożytnego. Uczniowie musieli udowodnić, że rozumieją tekst wypowiadany w języku obcym, że potrafią czytać ze zrozumieniem tekst napisany, a także redagować własne wypowiedzi w obcym języku. W 2012 roku po raz pierwszy gimnazjaliści mogli przystępować do egzaminu z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym. Ten rozszerzony był obowiązkowy dla uczniów, którzy kontynuowali naukę języka rozpoczętą w szkole podstawowej. Dla pozostałych egzamin na poziomie rozszerzonym był dobrowolny. Większość trzecioklasistów postanowiła jednak sprawdzić swoje umiejętności również na poziomie rozszerzonym. Piotrkowscy uczniowie wybierali pomiędzy językiem angielskim (GA) i niemieckim (GN).
Po angielsku najlepiej mówią w “Czwórce”
Najlepszą znajomością języka angielskiego, zarówno na poziomie podstawowym (GA-PP), jak i na rozszerzonym (GA-PR), wykazali się uczniowie Gimnazjum nr 4 (GA-PP - 75,8%, GA-PR – 61%), a dalej z niewielkimi różnicami punktowymi: Gimnazjum nr 3 (GA-PP – 73,3%, GA-PR – 57,4%), Gimnazjum Katolickie w Zespole Szkół Świętego Jana Bosko (GA-PP – 73,4%, GA-PR – 55,8%), Gimnazjum nr 5 (GA-PP 65,5%, GA-PR – 56,4%), Gimnazjum nr 1 (GA-PP – 64,8%, GA-PR – 42,1%), Gimnazjum nr 2 (GA-PP – 50%, GA-PR – 35,2%), Katolickie Gimnazjum Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich (GA-PP – 39,2%, GA-PR – 1,1%).
“Trójka” najlepsza z niemieckiego
Jeśli chodzi o język niemiecki, to najlepszą jego znajomością, i to zarówno na poziomie podstawowym (GN-PP), jak i rozszerzonym (GN-PR), wykazali się uczniowie Gimnazjum nr 3 (GN-PP – 75,6%, GN-PR – 51,3%). Tuż za nimi znaleźli się uczniowie z Gimnazjum nr 5 (GN-PP – 70,1%, GN-PR – 41,3%), a dalej Gimnazjum nr 4 (GN-PP – 66,3%, GN-PR – 40%), Gimnazjum nr 1(GN-PP – 60,7%, GN-PR – 32%). Na dwóch ostatnich pozycjach z niewielkimi różnicami punktowymi znaleźli się uczniowie Gimnazjum nr 2 (GN-PP – 39,1%, GN-PR – 11%) i Katolickiego Gimnazjum Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich (GN-PP – 35,3%, GN-PR – 13%).
Płeć – robi różnicę
Kto lepiej zdaje egzaminy? – Dziewczęta. Tak wynika z podsumowania przygotowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Łodzi. Z części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego w zakresie historii i wiedzy o społeczeństwie wyniki chłopców i dziewcząt są wprawdzie porównywalne, natomiast dużą różnicę w wynikach chłopców i dziewcząt zaobserwować można w teście z języka polskiego: dziewczęta uzyskały ponad 8 punktów procentowych więcej niż chłopcy.
Średnie wyniki dziewcząt w części matematyczno-przyrodniczej są także wyższe od wyników chłopców, choć różnica jest tu niewielka.
Anna Wiktorowicz