W Polsce ginie najwięcej pieszych. Przodujemy w niechlubnych statystykach UE

Kraj Czwartek, 01 października 202015
Jak wynika z oficjalnych policyjnych statystyk, w 2019 roku na polskich drogach zginęło 793 pieszych, a 6 361 osób zostało rannych. Do większości wypadków doszło w miesiącach jesienno-zimowych, kiedy w związku z coraz krótszym dniem piesi są zdecydowanie mniej widoczni na drodze. Dlatego od 2016 roku, wzorem Skandynawii, w całym kraju organizowany jest Dzień Odblasków.
fot. pixabay fot. pixabay

Na pierwszy rzut oka bezpieczeństwo na drogach w naszym kraju poprawia się. 30 288 wypadków, do których doszło w 2019 roku, to znacznie mniej niż w 2010 (38 832 wypadki) czy rok później (40 065 wypadków). Niestety jest to w dużej mierze pozorna poprawa sytuacji, bo średnio ginie na drogach coraz więcej osób – liczba wypadków spada, a liczba ofiar od lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie - około 3 tysięcy zgonów rocznie. We wszystkich statystykach dotyczących bezpieczeństwa w ruchu drogowym nasz kraj radzi sobie gorzej niż wynosi średnia w Unii Europejskiej. Wzorem są państwa skandynawskie. Jak wynika z danych Eurostatu, w Norwegii i Szwecji na milion mieszkańców przypada około 20 ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W Polsce ta statystyka wygląda blisko czterokrotnie gorzej – na każdy milion mieszkańców mamy ok. 75 śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Bardzo źle na tle państw UE radzimy sobie też z zabezpieczaniem najsłabiej chronionych uczestników ruchu drogowego, czyli pieszych.


Odkąd wstąpiliśmy do Unii Europejskiej, nie było ani jednego roku, w którym nie bylibyśmy liderem niechlubnego zestawienia państw, w których ginie najwięcej pieszych. Sytuacja zmienia się na korzyść, ale jest to zmiana z fatalnej (1951 pieszych ofiar w 2007 roku) na bardzo złą (793 ofiary w 2019 roku). W tym samym czasie Norwegowie ograniczyli liczbę zgonów wśród pieszych z 23 do 15.


– W Polsce od wielu lat poważnym problemem bezpieczeństwa ruchu drogowego jest wysoka liczba potrąceń i poszkodowanych pieszych. Udział zabitych pieszych wśród wszystkich zabitych na drogach jest również wysoki. Istotnym jest jednak systematyczna poprawa stanu bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego w ostatnich latach – podkreśla komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. – Wielu poszkodowanych to nie pijani lub niewidoczni piesi czy rowerzyści. Ofiarami są często dzieci i osoby starsze.


Organizowany w Polsce od 2016 roku 1 października Dzień Odblasków to idea zapoczątkowana przez Norwegów - naród, który może być wzorem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo w ruchu drogowym. W naszym kraju za inicjatywą stoi Komenda Główna Policji. Początek października to symboliczne rozpoczęcie okresu jesienno-zimowego na naszych drogach, okresu najgorszego pod względem liczby wypadków z udziałem pieszych, kiedy dochodzi do ponad 60% wszystkich zdarzeń. Większość z nich jest spowodowana przez kierowców, którzy nie dostosowują prędkości do warunków panujących na drodze i ograniczonej widoczności. Pieszy odpowiednio wyposażony w widoczne elementy odblaskowe daje kierowcy dodatkowe sekundy na reakcję. To czas, który niejednokrotnie ratuje życie.

 

 


(materiały: Budimex)


Zainteresował temat?

2

2


Zobacz również

reklama

Komentarze (15)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

gość_jojo ~gość_jojo (Gość)02.10.2020 19:19

Koniec roku to znowu nagonka,a pieszy to to co święta krowa że potrafią metra przed autem wejść pod niego

10


epe ~epe (Gość)01.10.2020 07:31

O super artykuł, bo nie wiem czy 20 minut temu, jadąc do pracy, na pasy wszedł mi młody ninja (zakapturzony, na czarno). Przypominam, że jest jesienna szarówka, deszcz i co za tym idzie rozkojarzenie. Praktycznie go nie widziałem, zahamowałem tuż przed pasami. Kierowcy - uważajcie. Ale i piesi, szczególnie najmłodsi = włączcie myślenie, bo źle to się skończy. Uważam, że powinna być lepsza edukacja w tym zakresie właśnie NAJMŁODSZYCH.

81


Kukizowiec ~Kukizowiec (Gość)01.10.2020 12:37

Zdecydowana większość wypadków z udziałem pieszych jest z winy kierowców, ale to nic dziwnego - wystarczy poczytać sobie komentarze kierowców, którzy prawo jazdy znaleźli w paczce chipsów pod artykułami, które informują o takich zdarzeniach.

51


Kazik ~Kazik (Gość)01.10.2020 09:28

Piesi sami sobie są winni chodzą jak kury wypuszczone z kurnika

73


gość_gość ~gość_gość (Gość)01.10.2020 07:23

Wcale się nie dziwię popatrzeć tylko w naszym mieście latarnie nie zapalane na ulicach i chodnikach ciemno jak w d...e

110


gość_gość serwisu ~gość_gość serwisu (Gość)01.10.2020 07:36

Akurat w Norwegii byłem kilka lat i tam pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo już w momencie, gdy zbliża się do przejścia. U nas też tak jest zgodnie z przepisami ale kierowcy są tym oburzeni a wg mnie to dobry przepis. Pozostaje tylko nauczyć tego kierowców ale łatwo nie będzie widząc co się działo w internecie w momencie wejścia tego przepisu

57


gość_tu ~gość_tu (Gość)01.10.2020 08:50

Latarnie wyłączone.

60


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat