Dziś mieszkaniec bloku za śmieci płaci 5,83 zł miesięcznie. Z kolei opłata w przypadku domków jednorodzinnych liczona jest od ilości śmieci – za 120-litrowy pojemnik opłata wynosi 8,10 zł, pojemnik taki opróżniany jest zazwyczaj 2 razy w miesiącu. - Jak wytłumaczyć ludziom, że teraz będą musieli płacić o 100% więcej? I to mają być zmiany na lepsze - pytał podczas sesji Sławomir Komidzierski, radny SLD.
- Koszty, które poniesiemy, w perspektywie czasu okażą się inwestycją, do której nie trzeba będzie dokładać. Wysokość opłaty, którą chcemy zaproponować, jest optymalna – odpowiadał Sylwester Paradecki, dyrektor kancelarii prezydenta.
Dziś do selektywnej zbiórki odpadów miasto dopłaca, i to sporo - w 2011 roku aż pół miliona. - Niezbędne jest rozszerzenie selektywnej zbiórki, aby spełnić restrykcyjne normy, które narzuca ustawa. A normy te z roku na rok będą coraz bardziej restrykcyjne - twierdzi miasto.
Rada miała do wyboru jedną z czterech metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość,
- od ilości zużytej wody z danej nieruchomości,
- od powierzchni lokalu mieszkalnego,
- od gospodarstwa domowego.
Wybrano metodę “od liczby mieszkańców”, bo - jak twierdzi miasto - ta wydaje się najbardziej optymalna dla Bełchatowa i sprawiedliwa społecznie. - Pozostałe proponowane metody naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi mogą okazać się niesprawiedliwe i krzywdzące dla mieszkańców, gdyż nie odzwierciedlają one w żaden sposób ilości wytwarzanych odpadów przez osoby zamieszkujące daną nieruchomość - twierdzą urzędnicy.
Przy wyliczaniu stawki brano pod uwagę:
- liczbę mieszkańców miasta,
- ilość wytwarzanych na terenie miasta odpadów komunalnych,
- koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty: odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych; tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych (188 tys.); obsługi administracyjnej systemu (588 tys.).
Roczny koszt obsługi systemu gospodarki odpadami ma wynieść 6,339 mln zł.
Kto, ile i za co?
W przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, wybrano metodę ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w oparciu o liczbę mieszkańców zamieszkujących nieruchomość. Ustalono stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 12 zł miesięcznie od 1 mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość. Niższa stawka opłaty będzie naliczana, jeżeli odpady zbierane będą w sposób selektywny, w wysokości 7 zł miesięcznie od 1 mieszkańca.
W przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, ustala się stawkę opłaty za pojemnik za odpady komunalne zmieszane o pojemności:
- 120 litrów – 15 zł
- 240 litrów – 29 zł
- 1100 litrów – 75 zł
- 5000 litrów – 360 zł
- 7000 litrów – 525 zł
W przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, które są zbierane i odbierane w sposób selektywny, ustala się niższą stawkę opłaty za pojemnik na odpady komunalne zmieszane o pojemności:
- 120 litrów – 10 zł
- 240 litrów – 19 zł
- 1100 litrów – 50 zł
- 5000 litrów – 240 zł
- 7000 litrów – 350 zł
Uchwała przewiduje, że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszczana będzie 4 razy w roku, co - jak twierdzi Urząd - stanowi optymalną częstotliwość uwzględniającą interesy mieszkańców, jak i miasta, a ustalone terminy są dogodne dla właścicieli nieruchomości, w szczególności z uwagi na zbliżone terminy płatności rat podatku od nieruchomości, które upływają 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada. - Zwiększenie częstotliwości opłat i ustalenie terminów ich uiszczania w każdym miesiącu spowodowałoby wzrost kosztów obsługi administracyjnej funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, a tym samym mogłoby doprowadzić do wzrostu stawek opłaty - uzasadniają urzędnicy.
W przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (zabudowa jednorodzinna) zmieszane odpady komunalne będą odbierane nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie. W przypadku zabudowy wielorodzinnej – nie rzadziej niż raz na tydzień. Z kolei z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, śmieci (zmieszane) odbierane będą nie rzadziej niż raz w miesiącu.
Uchwały dotyczące stawek za śmieci radni przegłosowali, choć niejednogłośnie - trzech radnych SLD wstrzymało się od głosu.
Punkty selektywnego zbierania odpadów prowadzone będą przez przedsiębiorcę wyłonionego w drodze przetargu. Będzie tam można przekazywać za darmo: przeterminowane leki, chemikalia (farby, rozpuszczalniki, środki ochrony roślin, oleje odpadowe), zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z remontów prowadzonych samodzielnie, odpady wielkogabarytowe, zużyte opony. Do punktów można również przekazywać zebrane w sposób selektywny odpady komunalne: papier, tekturę, tworzywa sztuczne, metal, opakowania wielomateriałowe, odpady zielone z pielęgnacji terenów zielonych i ogrodów.