Referendum w Piotrkowie. Za czy przeciw?

Strefa FM Poniedziałek, 20 lutego 2023234
Czy w Piotrkowie powinno dojść do odwołania prezydenta w drodze referendum? Odpowiedzi na to pytanie próbowali poszukać wraz ze słuchaczami prowadzący poniedziałkowy (20.02.2023) magazyn Magiel w radiu Strefa FM. Swoje stanowiska przedstawili także przedstawiciele grupy referendalnej oraz Urzędu Miasta w Piotrkowie Trybunalskim. Zdania w tej sprawie są podzielone.
Mieszkańcy Piotrkowa w styczniu protestowali przeciwko podwyżkom cen ciepła. Pokłosiem tego wydarzenia jest inicjatywa odwołania Krzysztofa Chojniaka z funkcji prezydenta Piotrkowa. Mieszkańcy Piotrkowa w styczniu protestowali przeciwko podwyżkom cen ciepła. Pokłosiem tego wydarzenia jest inicjatywa odwołania Krzysztofa Chojniaka z funkcji prezydenta Piotrkowa.

Dzwoniący do audycji słuchacze nie byli jednomyślni. Wśród wypowiedzi słuchaczy pojawiały się głosy za koniecznością zmiany prezydenta i przeprowadzeniem referendum.

Bardzo popieram tę akcję. W końcu, nareszcie. Jestem za odwołaniem pana Krzysztofa Chojniaka, bo w Piotrkowie dzieje się źle. Mamy wysokie czynsze, a miasto jest zadłużone - mówiła pani Julita. - Bardzo pochwalam całą akcję. Mieszkam w Piotrkowie od 47 lat i cieszę się, że ktoś po raz kolejny odważył się na ten krok. Mam nadzieję, że to się powiedzie - zdradził pan Jacek. - Rozumiemy w stu procentach pomysłodawców referendum. W naszym gronie panuje powszechne przekonanie, że to zły prezydent dla naszego miasta - stwierdził Maciej Zadumiński z piotrkowskiej Konfederacji.

 

Byli jednak i tacy, którzy powątpiewali w zasadność organizowania referendum.

Zastanawiam się, czy odwołanie samego prezydenta coś da. Myślę, że należałoby wymienić raczej osoby, które mu doradzają - sugerował pan Louis. - Organizowanie takiego referendum na rok przed wyborami samorządowymi jest nonsensem. To kosztuje, a te koszty ponoszą mieszkańcy - dodał pan Piotr. - Miasto ma zadłużenia, oczywiście, ale każde je ma. Czy kiedy zmienimy prezydenta, to jego następca je spłaci? Myślę, że najprędzej będzie się tłumaczył tym, że miasto zadłużył jego poprzednik. Uważam, że referendum jest grą polityczną - zastanawiał się pan Jacek.

W studiu Strefy FM gościli również Małgorzata Misiak-Żołnierowicz i Mariusz Maciołek - przedstawiciele grupy, która rozpoczęła zbieranie podpisów w sprawie odwołania prezydenta Krzysztofa Chojniaka. Nawiązali oni do niedawnego protestu przeciw podwyżkom cen ciepła i problemów dzieci i rodziców z SP nr 12.

Powodem naszych działań jest to, że prezydent nie słucha mieszkańców. Kilkukrotnie zwracaliśmy się do niego, a także z petycją w wielkim zgromadzeniu udaliśmy się pod urząd. Domagaliśmy się zwolnienia prezesa Marka Krawczyńskiego i rozwiązania rady nadzorczej Elektrociepłowni Piotrków. Prezydent na to pismo absolutnie nie zareagował. To była dla niego czerwona kartka. To samo było ze Szkołą Podstawową nr 12, gdzie prezydent także nie pojawił się osobiście. Mieszkańcy oczekują tej rozmowy. Chcielibyśmy usłyszeć jaki pomysł na rozwój miasta ma prezydent Chojniak - podkreślali organizatorzy referendum.

 

Działania związane z rozpoczęciem procedury referendalnej skomentował też przedstawiciel piotrkowskiego magistratu.

Tu nie chodzi o rosnące ceny ciepła, bo przecież na to samorząd nie ma żadnego wpływu. Zresztą lawinowo wzrosły one w całym kraju. Prezydent rozmawiał z mieszkańcami choćby podczas protestu przed urzędem. W sprawach podwyżek cen ciepła spotyka się zresztą z nimi od kilku tygodni. Mamy do czynienia z kampanią wyborczą, dzięki której ta grupa chce zaistnieć w przestrzeni publicznej. Szkoda, że ci państwo nie podnoszą kwestii tego, z jakich inwestycji należałoby zrezygnować, by w ogóle zorganizować to referendum - mówi Jarosław Bąkowicz, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Piotrkowie Trybunalskim.

 

W poniedziałkowym programie swoim doświadczeniem w organizacji referendum podzielił się też poseł Dariusz Joński, który przed laty był jednym z organizatorów skutecznej akcji, mającej na celu odwołanie Jerzego Kropiwnickiego z funkcji prezydenta Łodzi. Fragmentów porannego magazynu Magiel możecie wysłuchać pod zamieszczonym linkiem:

 

MAGIEL - Referendum?

 

 

Gościem audycji  "O tym się mówi" był socjolog, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego Jarosław Flis, którego zapytaliśmy czym jest w Polsce referendum - sprawdzianem dla władz czy próbą przewrotu? Całej rozmowy można posłuchać pod linkiem:

 

 

OTSM - prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego Jarosław Flis

 

 


Zainteresował temat?

19

12


Zobacz również

reklama

Komentarze (234)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

bert ~bert (Gość)20.02.2023 14:33

Facet bez honoru, zrobił z miasta pobojowisko, niestety przez układy nie do ruszenia, Źle dla miasta które wsią się robi i z którego wszyscy uciekają, dlaczego nie pozwoli wykazać się innym młodszym ,wykształconym. Dużo piotrkowian ma go dosyć. Jemu się chyba wydaje, że będzie wieczny, niech sobie jeszcze pomnik postawi.

3510


EdwardGierek ~EdwardGierek (Gość)20.02.2023 18:21

Zastanawiam się dlaczego referendum przeciwko Prezydentowi? Nigdy ne głosowałem na Pana K. CH., ale Prezydent jest tylko władzą WYKONAWCZĄ, czyli realizuje decyzje i uchwały Rady Miasta. I tu należy szukać winnych. Bez względu na reprezentacje partyjne - najbardziej miastu szkodzi Rada Miasta i zasiedziali tam radni od niejednej kadencji. To towarzystwo od 17 lat niewiele zrobiło, żeby miasto żyło i rozwijało się. Zgadzam się na referendum, ale za odwołaniem Rady Miasta.

97


Gustlik ~Gustlik (Gość)21.02.2023 09:22

Po komentarzach widać że ludzie popierają referendum wystarczy spojrzeć na łapki w górę i w dół, przy komentarzach o referendum mamy po 20 kilka łapek w górę a przy komentarzach żeby nie iść na referendum więcej jest łapek w dół o czymś to świadczy.

108


Norbert ~Norbert (Gość)20.02.2023 16:20

Janik przebiera nogami. Nigdy komisarza z PIS!

1114


Eduardo ~Eduardo (Gość)20.02.2023 14:23

Słuchałem uważnie audycji i można powiedzieć, że zwolennicy referendum nie mają żadnego pomysłu ani żadnego programu. Są bardzo agresywni w swoich wypowiedziach. W zasadzie można powiedzieć, że prezentują złe cechy naszego narodu czyli awanturnictwo i warcholstwo. Ich jedynym programem jest odwołanie władzy, bez patrzenia na to co takie coś może przynieść. A na pewno nie przyniesie obniżki kosztów życia a władzę przejmie w mieście PiS.

2527


Antypisowiec ~Antypisowiec (Gość)20.02.2023 19:44

Pisowczyki precz od miasta!!!! Obłudnicy, a nie referendum!!! Za pieniądze samorządu kampanie chcą sobie zrobić

99


Kiszony ogór ~Kiszony ogór (Gość)21.02.2023 10:26

tradycyjnie kto za łapka w górę

80


.... ~.... (Gość)21.02.2023 08:56

Zmiana prezydenta jak najbardziej tak.Nie tylko za to co teraz,rowniez za blokowanie inwestycji fabryk na korzyść wiadomo kogo.Ale po co na kilka miesiecy przed wyborami?Lepiej sie zmobilizujcie i dobrze zaglosujcie

55


arek ~arek (Gość)20.02.2023 20:53

Nareszcie, nie może być w Polsce warstwa nienaruszalnych .....sprawa jest ewidentna teraz czekamy na referendum.....Buta , bezczelność i arogancja pana Chojniaka nie jest najlepszą obroną. Jest to nauczka dla młodych wchodzących do polityki !!!!!!!!!

144


Kmicic za referendum ~Kmicic za referendum (Gość)20.02.2023 14:19

Tego Pana Bąkowicza to już nikt nie słucha. Panie Bąkowicz kończ waść wstydu oszczędź

356


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat