Ratowanie zdrowia nauczycieli kosztuje nas ponad milion rocznie

Tydzień Trybunalski Niedziela, 19 lutego 201273
Nauczycielom po ukończeniu 36 roku życia przysługuje płatny, roczny urlop zdrowotny. Mogą z niego skorzystać trzy razy w trakcie kariery. Dla samorządów, które ponoszą koszty tego przywileju, oznacza to 600 mln zł rocznie. Ile płaci Piotrków? Ponad 1 mln zł. Jak suma ta wygląda na tle tragicznej sytuacji finansowej piotrkowskiej oświaty?
archiwum archiwum "TT"

Z rocznego urlopu zdrowotnego korzysta w Polsce rocznie 15 tysięcy osób. Jak pod tym względem wygląda sytuacja w naszym mieście? Z danych Urzędu Miasta wynika, że z urlopu na poratowanie zdrowia skorzystało:
w 2010 r. - 50 osób,
w 2011 r. - 57 osób,
w 2011/12 r. - 37 osób - stan na (1 września).

 

- Stan ten może zmienić się z dnia na dzień, bowiem nauczyciel ma prawo wystąpić o urlop w każdym momencie. Nauczyciela, który korzysta z urlopu, zastępuje nauczyciel, z którym podpisana jest umowa na zastępstwo na czas określony - informuje Elżbieta Jarszak, koordynator Zespołu Rzecznika Prasowego Prezydenta Miasta.

 

Koszty zatrudniania nauczycieli na zastępstwo na czas określony to:
- w 2010 - ok. 1 mln zł,
- w 2011 - ok. 1.170 tys.
- 37 osób w tym roku szkolnym kosztuje ok. 1 mln zł. Koszty są coraz większe, bo wynikają ze wzrostu płac nauczycieli - dodaje koordynator.

 

Według “Dziennika Gazety Prawnej” urlopy to dla pedagogów sposób na przeczekanie trudnego czasu związanego z niżem demograficznym. Z informacji zebranych przez “DGP” od dyrektorów szkół wynika, że nauczyciele idą urlop, bo np. pozwala im to uniknąć zwolnienia. Inni w tym czasie wyjeżdżają dorobić za granicę lub przedłużają sobie w ten sposób urlop macierzyński.

 

- To specyficzny zawód, szalenie trudny, w którym kondycja zarówno fizyczna, jak i psychiczna jest bardzo ważna. Dlatego właśnie kiedyś ustawodawca zapisał taką możliwość, aby nauczyciel mógł skorzystać z urlopu dla poratowania zdrowia. Najczęściej powodem jest po prostu “zmęczenie materiału”. Nauczyciel pracuje sobą, to jego jedyne narzędzie pracy. Ten materiał się męczy i trzeba dać mu odpocząć - twierdzi Ewa Ziółkowska, szefowa Związku Nauczycielstwa Polskiego w Piotrkowie.

 

Radna i szefowa związkowców zdaje sobie sprawę z wydźwięku tego tematu - w oświacie bieda, a nauczyciele... żyją sobie jak pączki w maśle. Według Ziółkowskiej to jednak element nagonki na nauczycieli. - W kraju jest biednie, coraz mniej ludzi ma pracę, coraz więcej osób boryka się z trudami życia codziennego, więc łatwo szukać tych, co do których można mieć zarzuty. 46% budżetu Piotrkowa przeznaczamy na oświatę, ale lwia cześć tej sumy, to jednak subwencja, którą otrzymujemy od państwa. To nie jest tak, że my z budżetu miasta przeznaczamy ogromne środki na oświatę i znikąd ich nie bierzemy tylko z tego, co wypracowali mieszkańcy Piotrkowa. Z informacji, jakie otrzymaliśmy od pani skarbnik wynika, że do tej oświaty dopłacamy 4 mln. Prawdą również jest to, że subwencja to nie są pieniądze znaczone, a więc mogą być wykorzystane na inne cele. Rozumiem, że w kraju jest coraz ciężej, że pewne zmiany na poziomie samorządów powinno się w oświacie wprowadzać. To oczywiście nie podlega dyskusji. Jednak nie róbmy ludziom wody z mózgu! Mówmy, że w kraju jest ciężko! Mówmy, że nie ma pieniędzy w budżecie! Mówmy, że oświata kosztuje! Mówmy, że samorządy dostają subwencję na ucznia, a nie na liczbę szkół! Tymczasem w Piotrkowie w ciągu ostatnich 5 lat ubyło nam 2 tysiące uczniów, więc o tyle tę subwencję dostajemy mniejszą. Piotrków musi więc z tą oświatą coś zrobić, ale nie wińmy za wszystko nauczycieli! - twierdzi Ziółkowska.

 

Roczne urlopy zdrowotne to jedno, ale ciśnienie niektórym podniosła informacja o tym, że nauczycielom przysługuje również tzw. czternastka. - Plan wydatków na oświatę i edukację wynosi w Piotrkowie ok. 129,5 mln zł. Subwencji oświatowej jeszcze nie dostaliśmy, ale z informacji prasowych wynika, że ma być obniżona. Rząd planuje zmniejszenie budżetu na oświatę o 1 do 1,5 mld. My w projekcie mamy zabezpieczone środki w ramach subwencji w kwocie prawie 98 mln zł. Ale jaka naprawdę będzie ta subwencja, dowiemy się dopiero w marcu. Koszty, które już dziś ponosimy, np. jeśli chodzi o dodatki uzupełniające dla nauczycieli (“czternastki” – przyp. red.), wynoszą 550 tys. zł, czyli do końca stycznia (bo tak nakazuje ustawa) musimy dokonać tych wyrównań dla poszczególnych grup zawodowych. Tymczasem rezerwa oświatowa, jaka jest na dziś, to 515 tys. - mówił podczas jednego z ostatnich posiedzeń Komisji Oświaty Radosław Kaczmarek, kierownik Referatu Edukacji w Urzędzie Miasta.

 

- Ja, pracując 30 lat, nigdy nie dostałam “czternastki”. Podkreślam, że żaden nauczyciel tak naprawdę nigdy tej “czternastki” nie dostał. To jednak wpisuje się w myśl: “Patrzcie, wszystko przez tych nauczycieli! Urlopy, “trzynastki”, “czternastki”, ferie, wakacje!” - mówi Ewa Ziółkowska.

 

Radna wyjaśnia, że “czternastki”, o których mowa, tak naprawdę czternastą pensją nie są, a jedynie świadczeniem wyrównawczym. - Kiedyś rząd uznał, że nie będzie negocjował z ZNP wysokości płac nauczycieli, tylko uznał, że będzie podawał rokrocznie informację o tym, ile na poszczególnych stopniach zawodowych nauczyciel powinien otrzymywać pensji. To oznacza, że co rok ukazuje się informacja, ile średnio powinien zarobić stażysta, ile nauczyciel kontraktowy, ile dyplomowany. Jeśli na poziomie gminy średnio na jeden etat w poszczególnych kategoriach stopnia awansu nauczyciel nie zarobi takiej średniej kwoty, to trzeba mu wypłacić świadczenie wyrównawcze. Są gminy, w których te świadczenia nie są wypłacane, ponieważ nauczyciele te średnie osiągają. Są też gminy, w których średniej nie osiągają np. tylko nauczyciele stażyści - wtedy tylko oni otrzymują wyrównanie za cały poprzedni rok budżetowy. Te kwoty są bardzo różne: od 100, 200, 300 zł po 1000 czy 1200 zł. Z czego to wynika? Z tego, że w ciągu roku samorząd nie podnosił żadnych dodatków (za wychowawstwo, stażowego, funkcyjnego i wszelkich innych). Te wynagrodzenia były zamrażane na rok, dwa, trzy. Tymczasem na koniec roku okazuje się, że podana przez ministra informacją o kwocie, jaką nauczyciel powinien zarabiać, jest większa. Wtedy trzeba wypłacać wyrównania.

 

Według Ziółkowskiej nie byłoby konieczności wyrównywania pensji nauczycielom, gdyby samorządy negocjowały ze związkowcami nauczycielskie pensje, a tym samym choć trochę podniosły wszystkie składowe wynagrodzeń. - Niestety samorządy nie mają środków finansowych i na koniec roku ratują się tym, że biorą szybki kredyt, który potem oddają, kiedy otrzymają subwencję oświatową. U nas nauczyciel dyplomowany otrzymał wyrównanie w kwocie 430 zł. Więc to jest ta cała “czternastka”. Ja jako nauczyciel dyplomowany otrzymałam 430 zł za rok 2011 świadczenia wyrównawczego, czyli tego, co niektórzy nazywają “czternastką”. Nie róbmy nagonki! A urlopy są wpisane w Kartę nauczyciela. Pewnie są sytuacje, kiedy nauczyciele ratują się w ten sposób przed utratą pracy. Wydaje mi się, że nie jest to jednak nagminne - dodaje szefowa ZNP.

 

AS

POLECAMY


Zainteresował temat?

0

0


Komentarze (73)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

aaa ~aaa (Gość)20.02.2012 10:59

a ile miasto kosztują asystenci, którzy koordynują (czytaj: powielają) pracę urzędników? Czy p. Jarszak mogłaby podać te dane?
Zdaje się, że artykuł ma za zadanie odwrócić uwagę od bardziej bulwersujących spraw

00


luzik ~luzik (Gość)20.02.2012 10:05

W tym miejscu gorąco pozdrawiamy JE POSŁA Artura Ostrowskiego.
Walcz pan dalej o nauczycielską zgraję. My - reszta narodu - zapłacimy przecież za bumelanctwo nauczycieli i za pana diety poselskie !!!

00


Tartu Tarturanga20.02.2012 09:42

"Mieciu" napisał(a):
Najwięcej radości sprawia mi demaskowanie zadufanych w sobie tłumoków


To moje gratulacje, że się sam zdemaskowałeś i sprawiłeś sobie tym radość !!!

Komentarz był edytowany przez autora: 20.02.2012 09:43

00


Mieciu ~Mieciu (Gość)20.02.2012 09:33

Cytuję:
Człowieku nie bredź - cofnij się do podstawówki, żeby czytać ze zrozumieniem bo się błaźnisz. Aby mniej takich idiotów !!!


Najwięcej radości sprawia mi demaskowanie zadufanych w sobie tłumoków. Nie napinaj się tak bo pękniesz...

00


pankracy ~pankracy (Gość)20.02.2012 09:20

roczny płatny urlop ? 18h/tydzień ? Wakacje i przerwy świąteczne oraz ferie. I płacz że jest źle. To tylko w Polsce.

00


Tartu Tarturanga20.02.2012 09:16

"Mieciu" napisał(a):
Tak! zlikwidować szkoły, a subwencje przeznaczyć na nowe lakiernie i spawalnie


Człowieku nie bredź - cofnij się do podstawówki, żeby czytać ze zrozumieniem bo się błaźnisz. Aby mniej takich idiotów !!!

00


Mieciu ~Mieciu (Gość)20.02.2012 08:35

Tak! zlikwidować szkoły, a subwencje przeznaczyć na nowe lakiernie i spawalnie

00


Tartu Tarturanga20.02.2012 08:26

"spawacz" napisał(a):
A Spawacz


A pewnie ... i lakiernik samochodowy i wiele innych .
Te dałem dla przykładu.
Nauczyciel zawsze może przejść sobie na rok do biblioteki szkolnej, na świetlice - zresztą miałem nauczycielkę polskiego w szkole średniej - co kazała opracowywać temat na następne lekcje - tak, że uczniowie mówili ona tylko słuchała - jak mówiła 5 min to góra. Częstą formą są referaty, prezentacje, czy pytanie 20 min potem, krótka lekcja i byle do przodu.

00


komuszyjad ~komuszyjad (Gość)20.02.2012 06:53

Piękny tytuł artykułu. "Ratowanie krowich placków kosztuje nas ponad milion złotych".
Są oni i my. Oni nas rujnują, no, po prostu katastrofa.
Czy oni nie płacą podatków?

00


spawacz ~spawacz (Gość)20.02.2012 01:35

"Tartu" napisał(a):
Tarturanga
17 godzin temu, 08:44
A pod jakim względem ten zawód jest szalenie trudny ???
Lekarz - jaki stres na sali operacyjnej - dłuższy czas nauki, większe ryzyko.
Kasier/ka- 8 godz dziennie tłumy różnych ludzi(czasem nie umytych, czasem pijanych wulgarnych),praca w weekendy, często nadgodziny, przerwa jedna dziennie 15min. Przy pomyłce trzeba kasę zwracać.
Kierowca - praca ponad 10 godz dziennie - jazda 8-10 do tego załadunki, rozładunki - 100 % koncentracja w ciągu całej pracy bo jeden nie taki ruch i wypadek. Płatne szkolenia co jakiś czas, wielka odpowiedzialność. Czasem brak urlopu.
Takich przykładów jest wiele - gdzie praca stresująca, a mały błąd może kosztować kogoś nawet życie. I takim pracownikom się nie należy dlaczego ????
A jaka jest efektywność pracy. Że tyle uczniów ma problem, żeby zdać maturę z matematyki. Dzieci muszą chodzić na korepetycje.

Masz Rację!!! A Spawacz to nie??? Ja i moi koledzy z pracy spawamy mosty, dźwigi, urządzenia do wydobywania gazu i ropy i inne potężne konstrukcje stalowe i nikt nad nami się nie lituje że musimy się nawdychać tego świństwa i poddajemy się szkodliwemu promieniowaniu które SKRACA NAM ŻYCIE i marne grosze za to dostajemy!!!! I nawet krzesło na którym nauczyciel tyłek sadza przez spawacza ręce przeszło!!!

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat