W ramach ogólnopolskiej Olimpiady Zwolnieni z Teorii uczniowie sami wymyślają i realizują w całym kraju projekty społeczne, które mają poprawić ich najbliższe otoczenie. Inicjatywy są realizowane za pomocą nowoczesnych metod nauczania. Dzięki temu młodzież uczy się jak profesjonalnie zarządzać projektem oraz zyskuje kompetencje potrzebne w pracy i prawdziwym życiu.
- Projekty mają bardzo różną tematykę. Może to być ekologia, mogą być tematy społeczne, można zrobić bieg charytatywny czy tak jak my projekt historyczny – wyjaśnia Oliwia Kuleta, uczennica klasy II i lider projektu w III LO.
W ramach inicjatywy „Ukryci w ciemności – historie zapomniane” uczniowie wyszukują żywych świadków historii najnowszej, rozmawiają z nimi i utrwalają ich opowieści oraz wspomnienia. W sposób naturalny skupiają się na czasach II WŚ oraz PRL, bo niestety trudno już o osoby pamiętające dawniejsze dzieje.
Kilka filmików ze wspomnieniami młodzież już nagrała, zmontowała i udostępniła na portalu YouTube – możecie je znaleźć TUTAJ. Uczniowie promują inicjatywę także przy pomocy mediów społecznościowych, a dokładniej na Instagramie i Facebooku. Oprócz samej oceny formalnej, także popularność projektu ma znaczenie przy podsumowaniu Olimpiady Zwolnieni z Teorii.
- Jeden z materiałów przygotowaliśmy z pomocą innej koleżanki ze szkoły, która udostępniła materiały o swoim dziadku. Na tej podstawie powstały dwa odcinki. Kolejne nagranie zrealizowaliśmy z pasjonatem historii i ojcem ucznia naszego liceum. Rozmawiamy z nim o milicji oraz ZOMO i różnych aspektach służby w tych formacjach, kojarzonych przede wszystkim z pacyfikacją strajków – opowiadają twórcy projektu.
Uczniowie tłumaczą, że „Ukryci w ciemności” są odpowiedzią na braki w podręcznikach historii, które pokazują najważniejsze wydarzenia i najbardziej znane postacie, pomijając perspektywę przeciętnych osób. - Każdy żyjący w czasie II Wojny Światowej ma swoją wyjątkową i często ciekawą historię do opowiedzenia, np. matka kilkorga dzieci, która musiała je wychować w tak trudnych czasach to też niezwykle warta poznania osoba – mówi Oliwia Kuleta.
W tworzenie historycznego projektu zaangażowało się siedmioro uczniów. - Co ciekawe nie są to uczniowie klasy o profilu historycznym, a zupełnie innych specjalności. Bardzo cieszy, że także wśród nich nasze dzieje budzą zainteresowanie – podkreśla Damian Pyć, nauczyciel historii i WOS oraz opiekun projektu.
Twórcy projektu chcą zrealizować łącznie około 10 odcinków i mają nadzieję, że w kolejnych latach przydadzą się one w nauczaniu historii. Liczą także na kontynuowanie inicjatywy. - Chętnie oddamy projekt pod opiekę młodszych kolegów i koleżanek, aby te historie dalej były przekazywane i dołączały do nich kolejne – mówi Michał Kępski, członek zespołu projektowego.