Według wnioskodawcy gmina, wprowadzając obowiązki względem właścicieli utrzymujących psy, naruszyła zapisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a co gorsza naruszyła też przepis Konstytucji RP, który stanowi, że “władze publiczne nie mogą pozyskiwać, gromadzić i udostępniać innych informacji o obywatelach niż niezbędne w demokratycznym państwie prawnym”. - Stąd nałożenie obowiązku udostępniania danych osobowych posiadaczy psów jest sprzeczne z art. 51 ust. 1 i 2 Konstytucji RP - twierdzi wnioskodawca.
Zgłaszając swój wniosek, piotrkowianin powołuje się na prawomocne orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu w podobnej sprawie. Służby prawne wojewody potwierdziły, że wniosek taki do nich trafił. - Podobny wniosek był rozpatrywany w przypadku Łodzi. Wówczas uchwała została uznana za zgodną z prawem, jednak na tę sprawę mogą być różne spojrzenia - informuje Zygmunt Chabowski z biura prasowego Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego.
Na rozpatrzenie wniosku służby wojewody mają 30 dni.
AS
Zaskarżona część Regulaminu Rady Miasta Piotrkowa Trybunalskiego:
§ 31. 1. Do obowiązków właścicieli utrzymujących psy należy:
1) dokonanie oznakowania i rejestracji psa w terminie 30 dni od daty jego nabycia. W przypadku szczeniąt obowiązek oznakowania i rejestracji powstaje po ukończeniu przez nie 12 tygodnia życia;
2) dokonanie w Urzędzie Miasta Piotrkowa Trybunalskiego zgłoszenia psa oznakowanego przed przystąpieniem Piotrkowa Trybunalskiego do programu rejestracji i identyfikacji psów, tj. przed 1 czerwca 2007 roku;
3) zgłoszenie w Urzędzie Miasta Piotrkowa Trybunalskiego zmiany danych o psie lub właścicielu (np. śmierć zwierzęcia, zaginięcie, zmiana właściciela) w terminie 30 dni od daty ich zaistnienia celem aktualizacji w bazie danych.