Piotrkowianie mogą korzystać już z elektrycznych autobusów. Do tej pory mieszkańcy Piotrkowa mogli dostrzec m.in. hybrydowe autobusy.
Od dziś 7 autobusów elektrycznych rozpoczęło swoją pracę. Mam nadzieję, że nowe pojazdy sprostają oczekiwaniom mieszkańców naszego miasta, jak i również tych, którzy do nas przyjeżdżają i korzystają z tej komunikacji. Są one absolutnie bezemisyjne, nowoczesne oraz komfortowe - mówi Krzysztof Chojniak, prezydent Piotrkowa. - Czekamy również na sfinalizowanie produkcji jeszcze 5 takich autobusów elektrycznych, które pojawią się w 2024 roku. Wtedy będziemy mieli tabor składający się z 18 ekologicznych autobusów - dodaje prezydent.
W trakcie porannego briefingu Krzysztof Chojniak poinformował o możliwym zakupie jeszcze 10 dodatkowych autobusów elektrycznych. Jednak finalizacja tego projektu zależna będzie od tego, czy Urząd Miasta otrzyma dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, tak jak to miało miejsce przy zakupie elektryków, które już wyjechały na ulice Piotrkowa.
Dzięki zainstalowaniu szybkich ładowarek na pętli na Słowackiego oraz na Dmowskiego możliwe jest to, aby nowe autobusy mogły jeździć cały dzień na linii bez konieczności powrotu na ładowanie do zajezdni.
Są to autobusy 12-metrowe, posiadają baterię o pojemności ponad 350 kWh. To pozwala na przejazd ponad 230 km na jednym ładowaniu. Dzięki temu, że w mieście mamy na pętlach ładowarki, to w trakcie dnia kierowcy nie muszą wracać do zajezdni. Oczywiście takie ładowanie na zajezdni będzie potrzebne np. w nocy po to, aby sformatować baterie oraz przygotować autobusy do jazdy na kolejny dzień - mówi Rafał Zajas z firmy Solaris, która wyprodukowała nowe autobusy. - Zasada korzystania z pantografu jest taka, żeby co drugi kurs doładowywać te pojazdy. Aby nowe autobusy były zdolne do jazdy w ciągu całego dnia, wystarczy ładować je średnio około 20 minut - dodaje Rafał Zajas.
Nowe pojazdy posiadają nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz monitoring do obserwacji całego toru jazdy. Dodatkowo oprócz bojlera elektrycznego, zamontowano pompę ciepła, która zapewnia ekologiczne ogrzewanie.
Wcześniej staraliśmy się odnowić tabor, ale używanymi autobusami. Dzisiaj pozostaje tylko rozsądnie korzystać z dostępnych pojazdów. Wystąpiliśmy o dofinansowanie fotowoltaiki wraz z urządzeniami magazynującymi energię, żeby zmniejszyć koszty eksploatacji tych autobusów - mówi Zbigniew Stankowski, prezes MZK.
Obecnie tabor MZK liczy 40 autobusów.