Dwa dotykowe ekrany, klawiatura, dwie drukarki, skaner, system głosowy, telefon. “Zusomat” to wielofunkcyjne, samoobsługowe urządzenie. Jest dostępny dla klientów przez 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Urządzenie to umożliwia złożenie wniosku w ZUS zarówno w formie papierowej (format A4), jak i elektronicznej. Każdorazowo klient otrzyma potwierdzenie złożenia dokumentu.
- “Zusomat” umożliwia również dostęp, zarówno do portalu Platformy Usług Elektronicznych (czyli do indywidualnych profili), jak i do strony internetowej ZUS. W każdej chwili istnieje też możliwość połączenia z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej – umożliwia to wbudowana słuchawka telefoniczna. Z urządzenia mogą korzystać także osoby na wózkach inwalidzkich. Możliwość taką daje drugi z monitorów, który ulokowany jest na wysokości wózka. Monitor posiada wersję dla osób niedowidzących oraz komunikację głosową dla niedosłyszących. Urządzenie krok po kroku podpowie, co w danym momencie zrobić. Klient, który po raz pierwszy zetknie się z “zusomatem”, może liczyć na pomoc pracowników ZUS, którzy pokażą, jak z niego korzystać – informuje Aleksandra Musialik, rzecznik prasowy Oddziału ZUS w Tomaszowie Mazowieckim.
“Zusomaty” są, obok portalu internetowego, Centrum Obsługi Telefonicznej i nowoczesnego Systemu Kierowania Ruchem, częścią składową projektu Platformy Usług Elektronicznych współfinansowanego ze środków unijnych.