Wicemarszałek województwa łódzkiego, były starosta piotrkowski Piotr Wojtysiak jeszcze niedawno mówił w rozmowie z nami: - Zabiegamy o linię kolejową Piotrków – Bełchatów – Wieluń dla transportu osobowego i towarowego.
Wygląda zatem na to, że projekt będzie realizowany. A jego celem jest, jak podaje samorząd, budowa nowej linii kolejowej łączącej linię kolejową nr 24 (z projektowanym jej wydłużeniem w kierunku Bogumiłowa), realizowanych w ramach Kolei +, z linią kolejową nr 131 i docelowe utworzenie korytarza transportowego Piotrków Trybunalski – Bełchatów – LK 131 – Wieluń/Wieruszów. Zadaniem wykonawcy będzie selekcja wariantów i wskazanie preferowanego przebiegu. W tym celu projektant będzie musiał zdefiniować co najmniej pięć wariantów inwestycyjnych, w tym trzech opierających się na wstępnych wariantach zamawiającego.
Termin składania ofert minął 27 czerwca. Wystartowało sześć podmiotów. Konsorcjum Biuro Realizacji Inwestycji Koltech Inwestor i Instytut Kolejnictwa wyceniło zlecenie na 1,464 mln zł brutto, IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo – 1,470 mln zł, Infra – Centrum Doradztwa – 1,654 mln zł, Schuessler-Plan Inżynierzy – 2,285 mln zł, Multiconsult Polska – 2,435 mln zł, TPF – 3,090 mln zł. Budżet wynosił 1,340 mln zł brutto.
O wyborze zdecydują cena (60%), doświadczenie personelu – kierownika zespołu (10%), eksperta ds. finansowo-ekonomicznych (15%) oraz ds. infrastruktury kolejowej (15%). Na wykonanie opracowania przeznaczono nieco ponad dziewięć miesięcy. Województwo zamierza realizować projekt z regionalnych środków unijnych.
Przypomnijmy – w lipcu zeszłego roku PKP PLK podpisały umowę na projekt modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Zarzecze z ok. 7-kilometrowym wydłużeniem do Bogumiłowa. Warte 15,5 mln zł prace projektowe finansowane są z programu Kolej Plus. Dokumentacja ma być gotowa w I kw. 2026 r., natomiast prace budowlane zaplanowano na lata 2027-2029.
Projekt ma zostać zrealizowany do 2028 roku. Jego szacunkowa wartość to 661,7 mln zł, natomiast samorządy naszego regionu wydadzą na ten cel to 99,2 mln. Urząd Marszałkowski w Łodzi ma to kosztować 38,1 mln, miasto Bełchatów - 30,6 mln, Kleszczów - 24,5 mln, gmina Bełchatów - 5 mln, gmina Wola Krzysztoporska - 1 mln.
O sprawie pisaliśmy TUTAJ
za rynek-kolejowy.pl