W raporcie znajduje się m.in. historia lotu, opis uszkodzeń oraz informacje o szczątkach i zdarzeniu. Można także zobaczyć poklatkowy zapis ostatniej fazy tragicznego lotu skyvana.
Jak wskazują twórcy raportu nieszczęśliwy lot był dwunastym, który wykonywano tego dnia.
Po zrzuceniu skoczków samolot zaczął się zniżać do lądowania. Po wyjściu na prostą do lądowania pilot zgłosił, że pozostało mu półtorej minuty do progu pasa startowego 03. Kierujący lotami wydał zgodę na lądowanie, którą pilot potwierdził. Około godziny 14:16 (LMT) samolot przeszedł na wznoszenie, następnie wyhamował i zmieniając kierunek lotu, przeszedł do lotu nurkowego i zderzył się z ziemią w pobliżu lotniska - czytamy w raporcie.
W wyniku zdarzenia samolot został całkowicie zniszczony. Do wypadku doszło w odległości około 2 km na południe od progu drogi startowej lotniska. Samolot zderzył się z ziemią pochylony na nos i przechylony na prawe skrzydło.
Szczątki samolotu były rozrzucone na niewielkiej przestrzeni. Samolot leżał na lewym boku. Wszystkie elementy układu sterowania (ster wysokości, kierunku, lotki, klapy) znajdowały się w obrębie szczątków i w ich bezpośredniej bliskości. Prawe skrzydło zostało oderwane wraz z zastrzałem w miejscu odległym około 1 m od silnika. Prawy silnik w trakcie zderzenia oderwał się od skrzydła i znajdował się przy szczątkach przedniej części kadłuba. Część przykadłubowa lewego skrzydła wraz z silnikiem znajdowała się pod kadłubem. Pozostała część skrzydła wraz z zastrzałem znajdowała się obok kadłuba. W trakcie zderzenia nastąpiło rozszczelnienie instalacji paliwowej i wyciek paliwa - wskazuje PKBWL.
Komisja podkreśla, że pilot i pasażerka mieli prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa, a charakter zderzenia wykluczał szanse obydwojga na przeżycie.
Na koniec Komisja wskazuje, jakie działania zostały wykonane, a jakie jeszcze są zaplanowane.
DZIAŁANIA PKBWL
1. Działania zrealizowane
Komisja przyjęła telefoniczne zgłoszenie zdarzenia i wysłała grupę badawczą na miejsce zdarzenia. Na miejscu zdarzenia:
- przeprowadzono oględziny miejsca zdarzenia;
- wykonano dokumentację fotograficzną miejsca zdarzenia;
- przesłuchano świadków zdarzenia;
- skopiowano dostępną dokumentację samolotu;
- pozyskano część dokumentów pilota;
- pozyskano i wstępnie przeanalizowano zapisy radarowe;
- zapoznano się w kabinie bliźniaczego samolotu z czynnościami pilota na różnych etapach lotu samolotem SKYVAN.
2. Działania planowane
Zakres badania i podejmowane czynności będą zależały od wyników analizy zgromadzonych materiałów i dokonanych ustaleń. Przy obecnym stanie wiedzy planowane są następujące działania:
- analiza zgromadzonego materiału i weryfikacja planu badania;
- uzgodnienie z zainteresowanymi podmiotami planu dalszych działań;
- skierowanie do badań wytypowanych zespołów i części samolotu;
- analiza wpływu czynnika ludzkiego na zdarzenie;
- analiza trajektorii lotu samolotu i sytuacji ruchowej w rejonie lotniska na podstawie dostępnych materiałów;
- opracowanie Projektu Raportu Końcowego i przesłanie go do zainteresowanych podmiotów w celu uzyskania ich uwag;
- analiza uwag uzyskanych od zainteresowanych podmiotów i opracowanie Raportu Końcowego;
- publikacja Raportu Końcowego.
Wstępny raport można pobrać z załącznika.