Katastrofa w Glinie. Jest wstępny raport komisji badań wypadków lotniczych

Poniedziałek, 03 października 202237
W poniedziałek ukazał się wstępny raport Państwowej Komisji Badań Wypadków Lotniczych. Znamy szczegóły dokumentów.
Fot. Iwos Fot. Iwos

W raporcie znajduje się m.in. historia lotu, opis uszkodzeń oraz informacje o szczątkach i zdarzeniu. Można także zobaczyć poklatkowy zapis ostatniej fazy tragicznego lotu skyvana. 

 

Jak wskazują twórcy raportu nieszczęśliwy lot był dwunastym, który wykonywano tego dnia.

Po zrzuceniu skoczków samolot zaczął się zniżać do lądowania. Po wyjściu na prostą do lądowania pilot zgłosił, że pozostało mu półtorej minuty do progu pasa startowego 03. Kierujący lotami wydał zgodę na lądowanie, którą pilot potwierdził. Około godziny 14:16 (LMT) samolot przeszedł na wznoszenie, następnie wyhamował i zmieniając kierunek lotu, przeszedł do lotu nurkowego i zderzył się z ziemią w pobliżu lotniska - czytamy w raporcie. 

 

Fot. PKWBL

W wyniku zdarzenia samolot został całkowicie zniszczony. Do wypadku doszło w odległości około 2 km na południe od progu drogi startowej lotniska. Samolot zderzył się z ziemią pochylony na nos i przechylony na prawe skrzydło.

 

Fot. PKWBL

Szczątki samolotu były rozrzucone na niewielkiej przestrzeni. Samolot leżał na lewym boku. Wszystkie elementy układu sterowania (ster wysokości, kierunku, lotki, klapy) znajdowały się w obrębie szczątków i w ich bezpośredniej bliskości. Prawe skrzydło zostało oderwane wraz z zastrzałem w miejscu odległym około 1 m od silnika. Prawy silnik w trakcie zderzenia oderwał się od skrzydła i znajdował się przy szczątkach przedniej części kadłuba. Część przykadłubowa lewego skrzydła wraz z silnikiem znajdowała się pod kadłubem. Pozostała część skrzydła wraz z zastrzałem znajdowała się obok kadłuba. W trakcie zderzenia nastąpiło rozszczelnienie instalacji paliwowej i wyciek paliwa - wskazuje PKBWL.

 

Komisja podkreśla, że pilot i pasażerka mieli prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa, a charakter zderzenia wykluczał szanse obydwojga na przeżycie.

 

Na koniec Komisja wskazuje, jakie działania zostały wykonane, a jakie jeszcze są zaplanowane. 

 

DZIAŁANIA PKBWL
1. Działania zrealizowane
Komisja przyjęła telefoniczne zgłoszenie zdarzenia i wysłała grupę badawczą na miejsce zdarzenia. Na miejscu zdarzenia:
- przeprowadzono oględziny miejsca zdarzenia;
- wykonano dokumentację fotograficzną miejsca zdarzenia;
- przesłuchano świadków zdarzenia;
- skopiowano dostępną dokumentację samolotu;
- pozyskano część dokumentów pilota;
- pozyskano i wstępnie przeanalizowano zapisy radarowe;
- zapoznano się w kabinie bliźniaczego samolotu z czynnościami pilota na różnych etapach lotu samolotem SKYVAN.
2. Działania planowane
Zakres badania i podejmowane czynności będą zależały od wyników analizy zgromadzonych materiałów i dokonanych ustaleń. Przy obecnym stanie wiedzy planowane są następujące działania:
- analiza zgromadzonego materiału i weryfikacja planu badania;
- uzgodnienie z zainteresowanymi podmiotami planu dalszych działań;
- skierowanie do badań wytypowanych zespołów i części samolotu;
- analiza wpływu czynnika ludzkiego na zdarzenie;
- analiza trajektorii lotu samolotu i sytuacji ruchowej w rejonie lotniska na podstawie dostępnych materiałów;
- opracowanie Projektu Raportu Końcowego i przesłanie go do zainteresowanych podmiotów w celu uzyskania ich uwag;
- analiza uwag uzyskanych od zainteresowanych podmiotów i opracowanie Raportu Końcowego;
- publikacja Raportu Końcowego.

 

Wstępny raport można pobrać z załącznika. 

 

pobierz plik Raport.pdf


Zainteresował temat?

8

1


Zobacz również

Komentarze (37)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Moszczenicanin ~Moszczenicanin (Gość)04.10.2022 08:15

Czyli ci wyszło tyle że nadal nic nie wiadomo. To że samolot się rozbił 2km od pasa startowego/miejsca lądowania wiedziałem 30 minut po wypadku- to była i jest ogólnodostępna informacja.

70


go?ć_piotrkowianin ~go?ć_piotrkowianin (Gość)04.10.2022 05:56

Czyli Komisja opisała to, co zastała na miejscu: co leżało i gdzie leżało. Teraz kolej na wnioski: co było przyczyną tej tragedii? No i uważam, że najwyższy czas zająć się drugim buczydłem zanim i ono spadnie na ziemię: jaki jest jego stan techniczny, czy aby nie jest latającym złomem nad głowami mieszkańców Piotrkowa i okolic.

172


A74 ~A74 (Gość)04.10.2022 05:12

Czyli na razie nie wiedzą nic oprócz tego że samolot się rozbił.Do tego komisja jest niepotrzebna.

181


wiceprezes ~wiceprezes (Gość)03.10.2022 23:03

to nie żaden raport nawet wstępny tylko zwykła informacja NT. pracy komisji

100


97-300 97-300ranga03.10.2022 20:04

A z włodarzy aeroklubu nikt do winy się nie poczuwa , nikt ?

113


Olo ~Olo (Gość)03.10.2022 20:18

Kwestią czasu jak drugi osiągnie ten sam pułap
Już to kiedyś pisałem,i się niestety sprawdziloto są to mocno wyeksploatowane buczydla ??????

111


nnn. ~nnn. (Gość)03.10.2022 18:32

Co z tego wynika? Jak jest przyczyna? Czy samolot był sprawny technicznie? Przeglądy ,konserwacja. Póki co to "Opatrzność" tak chciała a winnego nie ma.

183


specjalista ~specjalista (Gość)03.10.2022 19:08

Powołajcie komisje Antoniego, On to wyjaśni szczegółowo.

147


tak mialo byc ~tak mialo byc (Gość)03.10.2022 19:05

ament

29


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat