Zespół badawczy PKBWL nadal prowadzi badanie, które ma wyjaśnić przyczyny i dokładne okoliczności tej katastrofy lotniczej. 3 września 2022 roku, w miejscowości Glina pod Piotrkowem, rozbił się samolot przewożący skoczków spadochronowych. W momencie wypadku na pokładzie były dwie osoby, pilot oraz pasażerka, którzy zginęli na miejscu.
Jak dowiadujemy się z tymczasowego oświadczenia PKBWL, na aktualnym etapie badania wypadku lotniczego, komisja nie sformułowała zaleceń bezpieczeństwa.
Ponadto komisja poinformowała o dotychczasowych podjętych działaniach w sprawie katastrofy lotniczej w Glinie.
W związku z prowadzonym badaniem wypadku przeprowadzono liczne testy, analizy i ekspertyzy w zakresie:
a) dokumentacji operacyjnej samolotu;
b) dokumentacji technicznej i zagadnień technicznych;
c) zagadnień dotyczących pilota.
W ramach prowadzonych badań i ekspertyz PKBWL zwróciła się do:
a) Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Dowódcy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego o przekazanie zapisów radarowych lotu;
b) producenta śmigieł MT-Propeller Entwicklung GmbH o pomoc w ustaleniu kąta natarcia łopat śmigieł w chwili wypadku;
c) NTSB w celu odzyskania danych z urządzenia GARMIN GND530;
d) producenta silników firmy Honeywell Engines o ekspertyzę silników.
W trakcie badania zdarzenia zespół badawczy PKBWL wykonał następujące czynności badawcze:
a) oględziny miejsca wypadku wraz z wykonaniem dokumentacji fotograficznej;
b) przesłuchanie świadków wypadku, w tym właściciela samolotu;
c) analizę zapisów lotu zarejestrowanych przez monitoring lotniskowy, oraz monitoring domów w pobliżu miejsca wypadku;
d) analizę danych radarowych;
e) analizę sytuacji ruchowej na lotnisku w Piotrkowie Trybunalskim;
f) analizę dźwięku;
g) analizę dokumentacji technicznej;
h) analizę dokumentów pilota;
i) analizę Instrukcji Użytkowania w Locie w zakresie procedur podejścia do lądowania;
j) zapoznanie się z własnościami pilotażowymi samolotu SKYVAN SC-7, w tym próbę powtórzenia trasy lotu;
k) oględziny silników samolotu z wykorzystaniem boroskopii.
Szczegółowe informacje zostaną zawarte w raporcie końcowym, który zostanie opublikowany po zakończeniu czynności badawczych.
Uprzejmie informuję, że badanie przedmiotowego wypadku wciąż trwa, dlatego też nie jest możliwe podanie do publicznej wiadomości raportu końcowego. Obecnie nie jesteśmy w stanie oszacować konkretnego terminu publikacji ww. raportu - mówi Bartłomiej Czerkowski, członek komisji, pełniący obowiązki sekretarza PKBWL.