Dwie spółdzielnie zdecydowane na tanie ciepło

Tydzień Trybunalski Poniedziałek, 22 sierpnia 201130
Karusia i Barbórka już się zdecydowały. Spółdzielnie mieszkaniowe z Piotrkowa zamierzają podpisać umowy przedwstępne ze spółką ETC Tanie Ciepło na dostawy ciepła do mieszkań.
foto  J. Mizerafoto J. Mizera

Podchodzimy do tego biznesowo. Skoro jest oferta zakupu ciepła dla naszych lokatorów za niższą cenę, to z tej oferty trzeba skorzystać - powiedział prezes Karusi.

Przed tygodniem odbyło się spotkanie z udziałem członków rad nadzorczych i przedstawicieli zarządów wszystkich piotrkowskich spółdzielni mieszkaniowych. Spotkanie zorganizowała spółka ETC Tanie Ciepło, która przygotowuje budowę nowoczesnej, wysokowydajnej elektrociepłowni kogeneracyjnej. Do Piotrkowa na spotkanie ze spółdzielniami przyjechali także partnerzy spółki ETC, przedstawiciele koncernu energetycznego ENEA, który odbierze wyprodukowaną energię elektryczną od nowo powstałej elektrociepłowni, oraz przedstawiciele firmy H. Cegielski - Poznań S.A. należącej do światowej czołówki producentów maszyn i urządzeń dla przemysłu energetycznego.

Na pytania prezesów spółdzielni i członków rad nadzorczych odpowiadał także przedstawiciel Europejskiego Funduszu ds. Energii, Zmian Klimatu i Infrastruktury MARGUERITE. Fundusz został powołany w celu wspomożenia małych i średnich miast w dostosowaniu się do wymogów pakietu klimatycznego, czyli zmniejszenia do 2020 roku emisji gazów cieplarnianych i pyłów o 20% oraz do zmniejszenia zużycia energii również o 20%.

- Spółka ETC uwiarygodniła się - powiedział prezes jednej z piotrkowskich spółdzielni mieszkaniowych.
Przypomnijmy, że pierwsze spotkania z zarządami spółdzielni spółka ETC Tanie Ciepło odbyła jeszcze w październiku ubiegłego roku. W marcu rozpoczęły się bezpośrednie kontakty z radami nadzorczymi czterech piotrkowskich spółdzielni mieszkaniowych. - Dlaczego budujemy elektrociepłownie? Projekt Tanie Ciepło polega na wybudowaniu elektrociepłowni w 20 polskich miastach - mówił podczas spotkania Waldemar Matusewicz, przedstawiciel spółki ETC Tanie Ciepło. - Przypomnijmy, że w 2009 r. UE przyjęła pakiet klimatyczno-energetyczny. Skutek dla Polski jest taki, że musimy w drastyczny sposób ograniczyć emisję tzw. gazów cieplarnianych. Polski dotyczy to szczególnie, bo wiadomo, że polska energetyka stoi na węglu kamiennym. My przychodzimy z rozwiązaniem, które z jednej strony daje najnowocześniejszą technologię, jaka w tej chwili jest dostępna na rynku energetycznym, która przez nawet 40 lat zabezpieczy dostawy ciepła dla każdego miasta. Nasza technologia na min. 25 lat, a max. na 40 lat, daje gwarancję produkcji dobrego, taniego ciepła. A co najważniejsze, spełnia wszystkie wymogi dyrektywy unijnej z 2009 roku. Druga sprawa - oprócz kapitału własnego (i inicjatorów tego przedsięwzięcia) przynosimy pieniądze unijne.

- W trakcie ostatnich 4 kadencji samorządu w Piotrkowie, praktycznie żaden samorząd nie przeznaczył żadnych pieniędzy na modernizację ciepłownictwa. Urządzenia owszem, są remontowane, natomiast modernizacje, unowocześnienia, dostosowywanie się do stale wzrastających wymogów unijnych - tego nie było. W 2004 roku na zlecenie prezydenta miasta zostały opracowane założenia do zaopatrzenia miasta w energię elektryczną i gaz, natomiast w 2008 roku został opracowany plan zaopatrzenia miasta w ciepło. Dosłownie kilka dni temu prezydent zlecił opracowanie kolejnego dokumentu. To, co zostało napisane w 2004 roku, niewiele się różni od tego z roku 2008. Na czym polega problem w Piotrkowie? Po zmianie ustawy o finansach publicznych miasta są zobowiązane do przyjmowania wieloletnich prognoz finansowych i wieloletnich planów przedsięwzięć inwestycyjnych.

Piotrków w styczniu tego roku przyjął Wieloletnią Prognozę Finansową na lata 2011 - 2029 oraz - jako załącznik do tego dokumentu - wykaz przedsięwzięć realizowanych w Piotrkowie w latach 2011 - 2020. Oczywiście nie ma tam mowy o inwestycjach w zakresie ciepłownictwa. Nie ma żadnych pieniędzy przeznaczonych na ciepłownictwo. Władze Piotrkowa nie uruchomiły dotychczas żadnego postępowania, które upoważniałoby przedstawicieli samorządu piotrkowskiego do wypowiadania się o rzekomych ofertach, które są składane dla miasta. Miasto nie ma żadnych ofert i nie może mieć żadnych ofert, bo nie uruchomiło żadnej procedury, która umożliwiłaby składanie takich ofert. W lipcu ubiegłego roku złożyliśmy wiceprezydentowi miasta propozycję, aby Piotrków rozważył wspólne działanie w zakresie wybudowania nowoczesnej elektrociepłowni. Były prezentacje, pokazywaliśmy, jak mogłoby to być zrealizowane. Najpierw była prezentacja, rozmowy, później propozycja na piśmie. Miasto Piotrków ustnie odpowiedziało nam, że nie jest zainteresowane wspólnym działaniem w zakresie wybudowania nowej elektrociepłowni. Dlatego właśnie, kiedy we wrześniu uzyskaliśmy taką jednoznaczną odpowiedź od wiceprezydenta miasta, zwróciliśmy się do zarządów spółdzielni mieszkaniowych z propozycją dostaw taniego ciepła - wyjaśniał uczestnikom spotkania W. Matusewicz.

Co na to spółdzielnie? Dwie z czterech są gotowe podpisać umowę przedwstępną na dostawy taniego ciepła. Żadnych wątpliwości nie miał prezes Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej Karusia, Jan Mokrowiecki. - Podchodzimy do tego biznesowo. Skoro jest oferta zakupu ciepła dla naszych lokatorów za niższą cenę, to z tej oferty trzeba skorzystać. Ona otwiera nasz lokalny rynek i dzięki temu zaistnieje możliwość wyboru pomiędzy dwoma odbiorcami ciepła: już istniejącym MZGK i w przyszłości (jeżeli te przedwstępne umowy podpiszemy) damy szansę powstania inicjatywy taniego ciepła. Ta oferta jest bardzo korzystna, została pozytywnie zaopiniowana przez radcę prawnego i jesteśmy gotowi tę umowę podpisać po to, aby nasi członkowie mogli z tych tańszych mediów korzystać. Aby swego rodzaju marazm, który jest w tym temacie, czy też brak zdecydowanych działań ze strony włodarzy miasta ożywić, aby zaistniały w końcu fakty. Wierzymy, że dla dobra naszych mieszkańców ta inicjatywa zostanie przeprowadzona. Przekonały nas fakty. Należy ocenić tę inicjatywę z punktu widzenia dobra naszych mieszkańców i właśnie z tego powodu nie powinniśmy jej odrzucić, bo byłoby to działanie na szkodę spółdzielców. Tak to postrzegamy. Wynegocjowana umowa przedwstępna jest umową tak bezpieczną, że powinniśmy ją podpisać. Jesteśmy małą spółdzielnią w porównaniu do pozostałych, mamy ponad 500 mieszkań i ponad 150 garaży. Nie sądzę, aby nasz głos przeważył. Jeśli chodzi o zarządy pozostałych spółdzielni, to te są przekonane. Gorzej z radami nadzorczymi. Jesteśmy jednak dobrej myśli - mówił prezes SM Karusia.

Podczas spotkania za podpisaniem umowy przedwstępnej opowiedzieli się także przedstawiciele Rady Nadzorczej SM Karusia, pytając: czym ryzykujemy, podpisując przedwstępne umowy z ETC Tanie Ciepło? Rada Nadzorcza Karusi informowała też o pozytywnej opinii przedstawicieli członków Spółdzielni przyjętej na zebraniu w czerwcu tego roku.

Zdecydowana wydaje się również Barbórka. Na pytanie, czy Spółdzielnia wejdzie w projekt Tanie Ciepło, prezes Barbórki, Stanisław Pietrucha odpowiada: - Jak najbardziej tak. Organizując spotkanie z partnerami, z którymi współpracuje ETC Tanie Ciepło, spółka ta się uwiarygodniła. Wszystko wskazuje na to, że podpiszemy umowę przedwstępną. Ostateczna decyzja zostanie podjęta podczas posiedzenia Rady Nadzorczej 23 sierpnia.

Dwie największe piotrkowskie spółdzielnie nie podjęły jeszcze decyzji. - U nas decydującą rolę ma Rada Nadzorcza. Dopóki nie mamy pozytywnej opinii Rady, trudno mówić nawet o terminie ewentualnej decyzji - poinformował nas Władysław Michalak, prezes Spółdzielni Mieszkaniowej im. Juliusza Słowackiego. Podobnie sytuacja wygląda w Piotrkowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. - Zarząd Spółdzielni jest za podpisaniem umowy przedwstępnej. Potwierdzam, że oferta spółki ETC oznaczałaby dla nas oszczędności ok. 1 mln zł rocznie. Z pewnością nasi spółdzielcy byliby zadowoleni z takiego rozwiązania. Jednak decyzja ta zależy od Rady Nadzorczej, a kiedy zostanie podjęta, tego nie wiem - mówi Włodzimierz Rochala, prezes Zarządu PSM.

Czy deklaracja dwóch (dodajmy, że tych mniejszych) spółdzielni mieszkaniowych wystarczy, aby ETC postawiło w Piotrkowie elektrociepłownię?

Aleksandra Stańczyk

ankieta Ankieta

Czy zdecydowałbyś/-łabyś się na tanie ciepło?


Zainteresował temat?

0

0


Zobacz również

reklama

Komentarze (30)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Piotr Piotrranga22.08.2011 17:29

Nie wiem czy spółka tanie ciepło ma doświadczenie w energetyce ale jej partner ma. Elektrownie dostarczone przez Cegielskiego z Poznania zasilają Kretę, Chios, Kos, Samos i o ile dobrze się orientuje również Rodos.
Matusewicz o ile dobrze się orientuję to zanim poszedł do polityki pracował w energetyce i to na stanowisku technicznym więc pojęcie ma.
Idea kogeneracji polega na tym, że wykorzystuje się to co w przetwarzaniu energii uważano za odpad czyli ciepło. Dlatego to ma sens, jeżeli dołożymy do tego możliwość spalania gazów z fermentacji osadów z oczyszczalni ścieków to korzyść może być jeszcze większa.

00


URE ~URE (Gość)22.08.2011 15:49

Urząd Regulacji Energetyki zatwierdza taryfy na ciepło ale raczej pilnuje aby nie były one za wysokie, nie słyszałem, żeby URE martwiło się, że jakiś podmiot biznesowy daje niższą cenę ciepła dla odbiorcy -mieszkańca. To jest problem podmiotu, aby do tego interesu nie dokładać i aby zarabiać, widać tej nowej firmie biznes się zamyka skoro dostała dofinansowanie z UE.

00


obserwator polityczny ~obserwator polityczny (Gość)22.08.2011 15:45

Ja zgadzam się z faktem by w mieście była konkurencja w dostawie ciepła do mieszkań, dostawie wody, prądu i odbioru ścieków. Powyższe w penym stopniu mogło by obniżyć ich ceny o ile nie dogadali by się między sobą.Ale to " o ile by się nie dogadali', tu trzeba zaznaczyć niufność do pana , który stoi i referuje z praktyki wiem , że nigdy nie dotrzymuje słowa i dla układów potrafi różnie działać by osiągnąć swój cel.

00


lucek ~lucek (Gość)22.08.2011 15:40

Spółka, która ma pomysł na biznes nie musi mieć doświadczenia, w tym przypadku w energetyce. Doświadczenie to muszą mieć inżynierowie w niej zatrudnieni. Idąc tropem rozumowania - taniego drania, jak wytłumaczyć, że właścicielem elektrowni Pątnów-Adamów-Koninjest Z. Solorz-Żak ten od Polsatu przecież on nic nie wie o energetyce, ma za to ludzi, którzy się na tym znają. Chodzi o to by dana spółka miała pomysł na cały biznes i spięła go do kupy. Widać ta spółka ETC ma skoro jej partnerami technologicznymi są koncern ENEA i zakłady H. Cegielskiego. Życzę powodzenia, tym bardziej, że spółdzielnie nie ponoszą żadnego ryzyka a mają możliwość wyboru tańszego ciepła czy to od ETC czy od MZGK. Konkurencja tylko wychodzi na dobre. Co do pana Matusewicza to został uniewinniony.

00


jaga ~jaga (Gość)22.08.2011 14:47

A co na to zarząd TBS ,nie zainteresowany jest tańszym ciepłem? czytam i nie widzę,aby ktoś z TBS był na takim spotkaniu,prezes Sapińska do roboty!

00


tani drań ~tani drań (Gość)22.08.2011 14:41

Ciekawe jest to, że spółka Tanie Ciepło nie ma jakiegokolwiek doświadczenia w energetyce. Chłopcy mają doświadczenie w nieruchomościach i w pralniach i w tym być może są nawet nieźli, ale jak czytam publikacje na temat ich planów to się śmieję...Boję się, że bez wiedzy i doświadczenia nie uda się osiągnąć sukcesu. Poza wszystkim - jak ktoś ma w nazwie "Tani" to brzmi to podejrzanie. Ceny ciepła pilnuje organ nadzoru - w tym wypadku Urząd Nadzoru Energetyki ale pomimo tego nie da się zejść z ceną ciepła poniżej pewnych wartości. Inwestycja musi się zwrócić w określonym czasie - inaczej nikt nie udzieli na nią kredytu.
Zastanawiam się też dlaczego "Tanie Ciepło" posiłkuje się "tanim lobbingiem" w wykonaniu człowieka skazanego prawomocnym wyrokiem sądu? Ja bym nie chciał aby wspierał mnie taki człowiek...

00


pkp ~pkp (Gość)22.08.2011 11:18

masz rację maddox, podejrzewam, że miasto jest w lekkiej panice, stąd takie nerwowe ruchy i wydawanie naprędce kasy na jakiekolwiek opracowanie majace związek z gospodarką cieplną

00


maddox ~maddox (Gość)22.08.2011 11:14

A niby po co miasto miałoby być zainteresowane budową nowej elektrociepłownie, która będzie niezależna od władz miasta? Gdzie będą wtedy upychać swoich ludzi? Popieram inicjatywę, konkurencja zawsze pozytywnie wpływa na cenę oraz jakość usług dla klienta końcowego!

00


pkp ~pkp (Gość)22.08.2011 11:06

facet, któremu nie dorastasz do pięt

00


ramaja ~ramaja (Gość)22.08.2011 11:01

A ten łysy w okularach to kto?

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat