W wypracowanym stanowisku czytamy m.in.: Przebudowa drogi DK-1 jest niezbędna z uwagi na konieczność zapewnienia użytkownik tej drogi bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Jednak budowa płatnej autostrady na tym odcinku odizoluje niektóre gminy od ważnego dla rozwoju gospodarczego ciągu komunikacyjnego, co spowoduje degradację gospodarczą terenów przyległych i ubożenie lokalnych społeczności. Tych wszystkim niedogodności nie ma między Piotrkowem Trybunalskim a Warszawą (Mszczonowem), gdzie drogę krajową przebudowano na drogę krajową przebudowano na drogę ekspresową: jedzie się tam płynnie i bezpiecznie. Stoimy na stanowisku, że jeśli wykonano nowy przebieg autostrady A1 na odcinkach granica państwa – Pyrzowice (docelowo Częstochowa) i Piotrków Trybunalski – Gdańsk, powinien powstać także nowy przebieg autostrady A1 na brakującym odcinku, Częstochowa – Piotrków Trybunalski. (… ) W związku z faktem, iż 70 kilometrowy odcinek planowanej autostrady A1 od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego, jako jedyny na całej jej długości, przebiega po istniejącym śladzie DK-1, domagamy się aby w planach inwestycyjnych na najbliższe lata uwzględnić przebudowę tej drogi na drogę ekspresową. Takie rozwiązanie pozwoli również na korzystanie przez mieszkańców gmin, przez które przebiega przedmiotowy odcinek DK-1, z nabytego prawa do bezpłatnego i nieograniczonego dostępu do tej drogi.
Zdaniem samorządowców Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 pomija interesy społeczności zamieszkujących tereny przyległe do dotychczasowej drogi DK-1 od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego. Zapowiadają, że będą kontynuować starania o przebudowę tego odcinka. (aw)