85 procent oblało teorię - prawo jazdy na nowych zasadach

Tydzień Trybunalski Wtorek, 05 lutego 201315
W piotrkowskim WORD-zie rozegrały się dantejskie sceny. Przez Ośrodek przewinęły się prawdziwe tłumy, które pacyfikować musiała dyrekcja. Tylko w ciągu 3 dni do egzaminu przystąpiło 1175 osób. Każda miała jeden cel - zdać teorię, zanim zmienią się przepisy. 19 stycznia w życie weszła bowiem nowa Ustawa o kierujących pojazdami.
fot. Jarek Mizerafot. Jarek Mizera

- Nie tylko ostatnie dni, ale ostatnie tygodnie były dla nas bardzo ciężkie, bo w listopadzie czy grudniu pracowaliśmy w soboty i niedziele, aby pomóc kandydatom na kierowców. Dotarła do nas prawdziwa lawina chętnych – mówi Bronisław Brylski, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Piotrkowie.

W ciągu ostatnich 3 dni, kiedy można było zdać egzamin według starych zasad, czyli 16 - 18 stycznia (środa, czwartek, piątek) do egzaminu przystąpiło 1175 osób. Później Ośrodek został zamknięty na 3 dni. - Główny powód to sprawdzenie, czy systemy komputerowe zadziałają. Zależało nam na tym, aby sprawdzić sprawność sprzętu (czyli systemów i urządzeń), na którym kandydaci na kierowców mieli zdawać egzamin teoretyczny. W tym właśnie celu egzaminatorzy wcielili się w rolę osób egzaminowanych. Sprawdzali, czy pytania właściwie się wyświetlają, czy film pokazywany jest w odpowiednim tempie - chodzi o wszystkie techniczne rozwiązania, które kursant po raz pierwszy zobaczył w czwartek na egzaminie. Druga sprawa to sprawdzenie systemu połączeń informatycznych pomiędzy starostwami, wydziałami komunikacji a naszym WORD-em. Wiemy wszyscy, że wydziały komunikacji działają na programie przygotowanym przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych. Z kolei 36 WORD-ów w Polsce działa na programach komputerowych Instytutu Transportu Samochodowego. Wszystko się udało, wszystko zadziałało. A przy okazji egzaminatorzy mogli sprawdzić, czy dziś sami zdaliby egzamin teoretyczny. Pytania nie są trudne, po prostu zmienił się schemat. 24 stycznia, w czwartek mogliśmy przyjąć pierwszych kandydatów na kierowców - mówi Brylski.

Co zmieniło się dla przyszłych kierowców? Na przykład to, że nowe testy egzaminacyjne zawierają filmy i mają lepiej sprawdzać, czy kandydaci na kierowców poradzą sobie w ruchu drogowym. Przed 19 stycznia na każde egzaminacyjne pytanie mieliśmy do wyboru 3 odpowiedzi, z których prawidłowa mogła być jedna, dwie lub wszystkie. Pytań było 18. Od 19 stycznia 2013 roku są 32 pytania podzielone na podgrupy: z zakresu wiedzy podstawowej (20) i specjalistycznej (12). Ułatwieniem jest z pewnością to, że prawidłowa może być tylko i wyłącznie jedna z odpowiedzi. W zależności od stopnia trudności pytania są różnie punktowane - od 1 do 3 punktów. Suma możliwych punktów do uzyskania wynosi 74, a aby zdać egzamin teoretyczny, należy uzyskać co najmniej 68 punktów.

***

Kiedyś 18 pytań, teraz 32. Kiedyś na każde egzaminacyjne pytanie mieliśmy do wyboru 3 odpowiedzi, z których prawidłowa mogła być jedna, dwie lub wszystkie. Teraz pytania podzielone są na podgrupy z zakresu wiedzy podstawowej (20) i specjalistycznej (12). Ułatwieniem jest z pewnością to, że prawidłowa może być tylko i wyłącznie jedna z odpowiedzi.

***

24 stycznia kandydaci na kierowców zdawali teorię po raz pierwszy według nowych zasad. Tego dnia w piotrkowskim Ośrodku w grafiku zaplanowanych było tylko 37 egzaminów. 3 osoby nie przyszły, zdało... 5. Z kolei w piątek do egzaminu przystąpiło tylko 9 osób. - Byliśmy na to przygotowani. W innych WORD-ach w Polsce jest podobnie. Zdajemy sobie sprawę, że tak będzie wyglądał styczeń i luty, bo wszyscy, którzy teraz przystępują do egzaminu teoretycznego, rozpoczęli szkolenie przynajmniej 2 - 3 miesiące wcześniej. Po prostu byli inaczej szkoleni, jeśli chodzi o sposób zdawania egzaminu, bo przecież przepisy ruchu drogowego są takie same. Przed zmianami wiele osób uczyło się testów na pamięć, mogło zdawać z zamkniętymi oczami. W tej chwili nie ma możliwości nauczyć się tego na pamięć. Trzeba znać przepisy. Zakładając, że kandydaci na kierowców uczyli się troszkę inaczej, w związku z tym zmiana techniki egzaminowania, do tego większa liczba pytań, spowodowała, że ludzie na teorii się “wykładali” - mówi B. Brylski.

Na szczęście egzamin praktyczny na kategorię B pozostał prawie taki sam, zmieniły się jedynie arkusze egzaminacyjne.

Przypomnimy, co jeszcze zmieniło się 19 stycznia. Dotąd zdobycie karty motorowerowej nie wiązało się ze zdawaniem egzaminu państwowego. Nowa Ustawa o kierujących pojazdami w miejsce karty motorowerowej wprowadza prawo jazdy kategorii AM, jednocześnie podwyższając wiek kandydatów z 13 do 14 lat. Przyszły kierowca musi odbyć szkolenie zakończone zaświadczeniem o ukończeniu kursu. Dopiero wówczas (za zgodą rodziców) będzie mógł przystąpić do egzaminu państwowego. Będzie to egzamin płatny. Kolejne novum to podwyższenie wieku kierowców w kategoriach C i D. O kategorię C może starać się osoba, która ukończyła 21 lat (było 18), o kat. D - 24 lata (było 21).

as


Zainteresował temat?

5

0


Zobacz również

reklama

Komentarze (15)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

zzz ~zzz (Gość)09.02.2013 12:28

a czemu nie napisano jak poszło egzaminatorom?? przypuszczam ze wszyscy oblali.

00


obserwator ruchu ~obserwator ruchu (Gość)06.02.2013 16:53

"kierowca" napisał(a):
nie znaja przepisów to nie zdawaja proste, uczcie sie kodeksu a nie jak wczesniej a,b, i c i zero myslenia

Daje głowę że siadasz do testu i nie zdajesz go na 90% i mimo wielu lat za kółkiem jazdę też byś zawalił! Przerabialiśmy już takich Asiorów i niemal każdy się wyłożył za bele co właśnie...

00


byłem ~byłem (Gość)06.02.2013 12:58

w związku z tym że oblani nie moga przystępować do egzaminów praktycznych i przez to WORD ma mniej pieniędzy uwalani sa nagminnie za pierdoły zdający praktyczne aby następnie wpłącać pieniądze na następne egzaminy

00


kierowca ~kierowca (Gość)06.02.2013 12:44

nie znaja przepisów to nie zdawaja proste, uczcie sie kodeksu a nie jak wczesniej a,b, i c i zero myslenia

00


Ja Abbccc Ja Abbcccranga06.02.2013 12:10

"sklave" napisał(a):
Jedyny mankament podczas egzaminu teoretycznego to to że nie można wrócić do poprzedniego pytania.


a na drodze to też wracasz i zastanawiasz się ponownie, czy prawidłowo zinterpretowałeś znak ???
tu można na demo "po nowemu" sprawdzić swoje zdolności http://regiomoto.pl/portal/nowe-testy-egzaminacyjne-na-prawo-jazdy-2013

00


sklave sklaveranga06.02.2013 10:32

Rozumiem mam nie krytykować władz.
Należy spokojnie przeczekać ten okres.
Zarówno ci co zdają jak i ci co egzaminują bardzo się stresują. Kilka miesięcy i wszystko się unormuje.
W szkołach uczą na pamięć a nie myślenia i to się mści.
Jedyny mankament podczas egzaminu teoretycznego to to że nie można wrócić do poprzedniego pytania.
Piotrków w moim obiektywie.
Najważniejsze wydarzenia, inwestycje.........


http://sklave.manifo.com/foto-szopka

00


rozsadek ~rozsadek (Gość)06.02.2013 10:19

zastanawiam sie jak nasi ustawodawcy napisali by te testy; szkoda że nie da sie tego sprawdzić

00


martens ~martens (Gość)06.02.2013 10:10

"jhkjhkhkjh" napisał(a):
moze dzieki temu mniej ELEK na ulice wyjezdzac bedzie


to nie auta egzaminacyjne blokują ruch na mieście tylko te pseudo szkoły z ościennych powiatów i niekiedy województw.

00


jhkjhkhkjh ~jhkjhkhkjh (Gość)06.02.2013 09:30

moze dzieki temu mniej ELEK na ulice wyjezdzac bedzie

00


livrayson ~livrayson (Gość)06.02.2013 08:27

Ruszył kolejny sposób na łatanie budżetu bo na pewno nie ma to żadnego związku ze zwiększeniem bezpieczeństwa na drogach. Wystarczy zobaczyć sobie statystyki.

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat