- Nie tylko ostatnie dni, ale ostatnie tygodnie były dla nas bardzo ciężkie, bo w listopadzie czy grudniu pracowaliśmy w soboty i niedziele, aby pomóc kandydatom na kierowców. Dotarła do nas prawdziwa lawina chętnych – mówi Bronisław Brylski, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Piotrkowie.
W ciągu ostatnich 3 dni, kiedy można było zdać egzamin według starych zasad, czyli 16 - 18 stycznia (środa, czwartek, piątek) do egzaminu przystąpiło 1175 osób. Później Ośrodek został zamknięty na 3 dni. - Główny powód to sprawdzenie, czy systemy komputerowe zadziałają. Zależało nam na tym, aby sprawdzić sprawność sprzętu (czyli systemów i urządzeń), na którym kandydaci na kierowców mieli zdawać egzamin teoretyczny. W tym właśnie celu egzaminatorzy wcielili się w rolę osób egzaminowanych. Sprawdzali, czy pytania właściwie się wyświetlają, czy film pokazywany jest w odpowiednim tempie - chodzi o wszystkie techniczne rozwiązania, które kursant po raz pierwszy zobaczył w czwartek na egzaminie. Druga sprawa to sprawdzenie systemu połączeń informatycznych pomiędzy starostwami, wydziałami komunikacji a naszym WORD-em. Wiemy wszyscy, że wydziały komunikacji działają na programie przygotowanym przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych. Z kolei 36 WORD-ów w Polsce działa na programach komputerowych Instytutu Transportu Samochodowego. Wszystko się udało, wszystko zadziałało. A przy okazji egzaminatorzy mogli sprawdzić, czy dziś sami zdaliby egzamin teoretyczny. Pytania nie są trudne, po prostu zmienił się schemat. 24 stycznia, w czwartek mogliśmy przyjąć pierwszych kandydatów na kierowców - mówi Brylski.
Co zmieniło się dla przyszłych kierowców? Na przykład to, że nowe testy egzaminacyjne zawierają filmy i mają lepiej sprawdzać, czy kandydaci na kierowców poradzą sobie w ruchu drogowym. Przed 19 stycznia na każde egzaminacyjne pytanie mieliśmy do wyboru 3 odpowiedzi, z których prawidłowa mogła być jedna, dwie lub wszystkie. Pytań było 18. Od 19 stycznia 2013 roku są 32 pytania podzielone na podgrupy: z zakresu wiedzy podstawowej (20) i specjalistycznej (12). Ułatwieniem jest z pewnością to, że prawidłowa może być tylko i wyłącznie jedna z odpowiedzi. W zależności od stopnia trudności pytania są różnie punktowane - od 1 do 3 punktów. Suma możliwych punktów do uzyskania wynosi 74, a aby zdać egzamin teoretyczny, należy uzyskać co najmniej 68 punktów.
***
Kiedyś 18 pytań, teraz 32. Kiedyś na każde egzaminacyjne pytanie mieliśmy do wyboru 3 odpowiedzi, z których prawidłowa mogła być jedna, dwie lub wszystkie. Teraz pytania podzielone są na podgrupy z zakresu wiedzy podstawowej (20) i specjalistycznej (12). Ułatwieniem jest z pewnością to, że prawidłowa może być tylko i wyłącznie jedna z odpowiedzi.
***
24 stycznia kandydaci na kierowców zdawali teorię po raz pierwszy według nowych zasad. Tego dnia w piotrkowskim Ośrodku w grafiku zaplanowanych było tylko 37 egzaminów. 3 osoby nie przyszły, zdało... 5. Z kolei w piątek do egzaminu przystąpiło tylko 9 osób. - Byliśmy na to przygotowani. W innych WORD-ach w Polsce jest podobnie. Zdajemy sobie sprawę, że tak będzie wyglądał styczeń i luty, bo wszyscy, którzy teraz przystępują do egzaminu teoretycznego, rozpoczęli szkolenie przynajmniej 2 - 3 miesiące wcześniej. Po prostu byli inaczej szkoleni, jeśli chodzi o sposób zdawania egzaminu, bo przecież przepisy ruchu drogowego są takie same. Przed zmianami wiele osób uczyło się testów na pamięć, mogło zdawać z zamkniętymi oczami. W tej chwili nie ma możliwości nauczyć się tego na pamięć. Trzeba znać przepisy. Zakładając, że kandydaci na kierowców uczyli się troszkę inaczej, w związku z tym zmiana techniki egzaminowania, do tego większa liczba pytań, spowodowała, że ludzie na teorii się “wykładali” - mówi B. Brylski.
Na szczęście egzamin praktyczny na kategorię B pozostał prawie taki sam, zmieniły się jedynie arkusze egzaminacyjne.
Przypomnimy, co jeszcze zmieniło się 19 stycznia. Dotąd zdobycie karty motorowerowej nie wiązało się ze zdawaniem egzaminu państwowego. Nowa Ustawa o kierujących pojazdami w miejsce karty motorowerowej wprowadza prawo jazdy kategorii AM, jednocześnie podwyższając wiek kandydatów z 13 do 14 lat. Przyszły kierowca musi odbyć szkolenie zakończone zaświadczeniem o ukończeniu kursu. Dopiero wówczas (za zgodą rodziców) będzie mógł przystąpić do egzaminu państwowego. Będzie to egzamin płatny. Kolejne novum to podwyższenie wieku kierowców w kategoriach C i D. O kategorię C może starać się osoba, która ukończyła 21 lat (było 18), o kat. D - 24 lata (było 21).
as
- 17 mln na Centrum Świętego Mikołaja w Wolborzu
- Dzień Pracownika Socjalnego. Statuetki dla MOPR i PCPR w Piotrkowie
- Podsumowali tegoroczną kwestę
- Kto zostanie mistrzem gminy Sulejów?
- Problem mieszkańców bloków w Woli Krzysztoporskiej
- Szukali ciała w dawnym szpitalu
- Lubisz jazz? Wpadnij na dwa dni do Sulejowa
- Budowa tężni solankowej w Piotrkowie oficjalnie zakończona
- Policja ukarała Antoniego Macierewicza. Czy poseł straci prawo jazdy?