Autorzy tekstu zauważają, że w związku z nieustannymi zmianami w technologii komputerowej i w technologiach informacyjno-komunikacyjnych (TIK) powraca pytanie, jak przeprowadzać ich selekcję i adaptację do potrzeb systemu szkolnego. Jednocześnie podkreślana jest konieczność permanentnego uczenia się przez całe życie, niejako wymuszonego zmianami w technologiach. Wobec tego jednym z zadań systemu kształcenia jest przygotowanie uczących się do pracy i życia w środowisku coraz bogatszym w zastosowania TIK.
W opinii Macieja Słomczyńskiego (adiunkta w Katedrze Dydaktyki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego) nie można mówić o nowych metodach nauczania, bowiem mimo ogromnych zmian w zakresie środków i form kształcenia repertuar potencjalnych metod kształcenia pozostał praktycznie ten sam od kilkudziesięciu lat. Jednocześnie – zdaniem tego badacza organizacji procesu uczenia się – to właśnie współczesna technologia stanowi przyczynę pogłębiania się luki międzypokoleniowej, a w konsekwencji trudności w zrozumieniu potrzeb młodych ludzi przez dorosłych. … Ta bariera cyfrowa pojawia się również miedzy uczniami i kadrą nauczającą, a nauczyciele zazwyczaj źle czują się w sytuacji, kiedy ich podopieczni mają większą od nich wiedzę i umiejętności w jakiejś dziedzinie. Mało tego, młody człowiek może teraz na bieżąco weryfikować zakres i “nieomylność” swojego nauczyciela, bowiem Google wie wszystko …
Nie ulega jednak wątpliwości – i z tym zgadzają się także “sceptycy technologiczni” – że umiejętność korzystania z Internetu jest koniecznością. I koniecznością jest także przypomnienie o umieszczeniu na oficjalnej liście chorób psychicznych uzależnienia od Internetu (tzw. IAD – Internet Addiction Disorder). W niektórych uprzemysłowionych państwach liczba osób uzależnionych od Internetu przekracza liczbę osób uzależnionych od narkotyków pochodzących z maku.
Aby przygotować nauczycieli do realizacji zadań edukacyjnych w zakresie technologii informacyjnej i informatyki opracowane zostały stosowne standardy (opracował je Maciej M. Sysło). W dokumencie (pierwsza wersja z 2003 r.) wyraźnie zaznaczono, że … wszyscy nauczyciele powinni być nauczycielami technologii informacyjnej i komunikacyjnej w takim samym sensie, w jakim są nauczycielami czytania, pisania i rachowania.
Na podstawie tych standardów PTI przygotowuje nowy certyfikat dla nauczycieli, w miejsce ogólnego certyfikatu ECDL, będzie to pedagogiczny certyfikat umiejętności komputerowych. Nowością nowego opracowania w stosunku do poprzednich wersji jest wprowadzenie dwóch poziomów umiejętności: podstawowy i rozszerzony.
Czy te działania zbliżą nas do szkoły WEB 2.0 okaże się już niebawem. Ale dziś już nikt nie kwestionuje faktu, że nauczyciele muszą przejawiać profesjonalne umiejętności i zachowania, charakterystyczne dla ery cyfrowej. Jednym z priorytetowych działań winno być stworzenie uczniom warunków, w których kształcenie będzie przebiegać nie tylko w systemie klasowo-lekcyjnym i będzie otwarte na korzystanie z olbrzymich i ciągle rozbudowywanych zasobów cyfrowych.
W przygotowywanej ofercie na rok szkolny 2011 - 2012 WODN w Piotrkowie Trybunalskim zaproponował szkolenia i warsztaty w sposób istotny uzupełniające nauczycielską wiedzę i umiejętności w zakresie TIK. Znajdą się tam nie tylko informacje o najnowszych cyfrowych programach edukacyjnych, ale także pomoc w kształtowaniu kreatywności uczniów i wspierania edukacji technologią informacyjno-komunikacyjną. Szczególną okazją do dokonania wyboru spośród proponowanych form będzie konferencja przedmiotowo-metodyczna “ Szkoła WEB.2 – iluzja czy rzeczywistość? Nauczyciele i uczniowie w szkole na miarę XXI wieku”, w trakcie której zaprezentowane zostaną podejmowane przez WODN działania edukacyjne. Konferencja odbędzie się 5 października 2011 r. o godz. 15.00 (s. 5) w siedzibie WODN w Piotrkowie Tryb., ul. Dąbrowskiego 13.
Marek Grynkiewicz
- Zderzenie pojazdów przy Hali Targowej w Piotrkowie. Kierowca wymusił pierwszeństwo
- Ścieżka rowerowa Piotrków - Przygłów oficjalnie otwarta
- Policja apeluje o bezpieczną podróż podczas świątecznych wyjazdów
- ZUS wypłacił ponad 151,2 tys. świadczeń "Aktywnie w żłobku" na 214,4 mln zł
- Pożar ciężarówki na A1
- Miejskie wigilie w regionie. Piotrków, Bełchatów, Opoczno, Tomaszów, Łódź
- Ponad 1,3 mln zł umorzonej pożyczki
- Wspólne działania policji i straży leśnej. Patrolują okoliczne lasy
- Wyłudzał pieniądze za pomocą BLIK-a