Linia nr 22 z Piotrkowa do Bełchatowa (i z powrotem) cieszyła się sporym zainteresowaniem. Wielu piotrkowian dojeżdżało bowiem do pracy. Główny przystanek znajdował się przy al. Sikorskiego. Także emzetki kursujące z Piotrkowa do Sulejowa przewoziły dużo pasażerów. Tu z kolei to sulejowianie dojeżdzali do stolicy regionu albo na zakupy, albo do pracy. - Było tanio i wygodnie – wspomina pani Jolanta, która jeździła do Bełchatowa. - Szkoda, bo busy jeżdżą jak chcą – dodaje. Potwierdza to pochodzący z Piotrkowa starosta bełchatowski Jacek Zatorski. - Kiedyś do Piotrkowa jeździła emzetka 22, a teraz tę trasę przejęły busy. Ale w ich przypadku jest różnie z punktualnością i regularnością – mówi w rozmowie z „TT". I dodaje: - Bełchatowowi brakuje przede wszystkim połączenia kolejowego, ale jak najbardziej jestem za linią do Piotrkowa. Na pewno się przyjmie.
Optymistycznie do sprawy podchodzi prezydent Piotrkowa Juliusz Wiernicki. - Na pewno będę rozmawiał o tym z panią marszałek, spotkałem się też z naszymi lokalnymi parlamentarzystami. Z tego co wiem pani burmistrz Dorota Jankowska planuje przywrócenie komunikacji z Piotrkowa do Sulejowa. Taka współpraca jest bardzo mile widziana i będziemy to procedowali. I podkreśla, że uruchomienie obu linii musi być ustalone pomiędzy wieloma samorządami.
Burmistrz Dorota Jankowska twierdzi, że na razie żadnych ustaleń nie było, choć prezydent zasygnalizował, że taka opcja jest możliwa. - Jeśli tylko piotrkowskie MZK chciałoby uruchomić taką linię, to chętnie byśmy ją widzieli. Natomiast obecnie rozmawiamy na ten temat z przedsiębiorcami i wkrótce będziemy informować o rezultatach – powiedziała TT.
Sceptyczny wobec tych koncepcji jest poseł PIS Grzegorz Lorek. - Przed nami problem Bełchatowa. Rozumiem, że mamy przewozić. Ale kogo? Bezrobotnych? W jedną i drugą stronę? Parlamentarzysta przypomina o tym, że złoże w rejonie bełchatowskim niedługo się wyczerpie. Krytyczny jest także w przypadku komunikacji do Sulejowa. - Gdyby była kolej wąskotorowa, to bilety sprzedałyby się na pniu. A komunikacja autobusowa raczej nie zda egzaminu. Druga sprawa to most w Sulejowie, który się sypie.
Innego zdania jest piotrkowski radny Jan Dziemdziora, który przed laty dojeżdżał emzetką do pracy do Sulejowa. - To dobra koncepcja dla osób, które nie zawsze mogą skorzystać z samochodu. Myślę, że ludzie mogliby się przyzwyczaić, a ilość pasażerów sukcesywnie by się zwiększała. Nie wszystko co było dawniej było złe, i nie wszystko co jest teraz jest dobre.
Wicemarszałek województwa łódzkiego, były starosta piotrkowski Piotr Wojtysiak pomysł popiera, ale dodaje, że jest też inna koncepcja. - Zabiegamy o linię kolejową Piotrków – Bełchatów – Wieluń dla transportu osobowego i towarowego – podkreślił w rozmowie z nami. A jak na pomysł patrzy obecny starosta piotrkowski Piotr Łączny? - Pomysł reaktywacji tych połączeń jest jak najbardziej trafiony, ale jego realizacja zależy od tego, czy mieszkańcy powiatu piotrkowskiego i miasta Piotrkowa Trybunalskiego będą zainteresowani korzystaniem z transportu zbiorowego. Warto zatem przeprowadzić konsultacje, także z samorządami gminy Sulejów oraz miasta Bełchatowa i powiatu bełchatowskiego. Ze swojej strony deklarujemy oczywiście możliwość skorzystania z przystanków na Powiatowym Centrum Przesiadkowym.
W lutym 1983 roku Zakład Komunikacji Miejskiej Piotrków Trybunalski obsługiwał 19 linii autobusowych, w tym 14 miejskich, 2 podmiejskie - do Bujen i Gomulina oraz 3 międzymiejskie - do Bełchatowa, Tomaszowa Mazowieckiego i Sulejowa. W 1986 roku w Piotrkowie Trybunalskim istniało 25 linii autobusowych, w tym 15 miejskich, 2 podmiejskie - do Bujen i 8 międzymiejskich - do Bełchatowa, Tomaszowa Mazowieckiego, Sulejowa i Tuszyna. Od 1989 roku ZKM w Piotrkowie Trybunalskim uruchamiał w wakacje linie „zielone" kursujące do miejscowości wypoczynkowych: Sulejów-Podklasztorze, Bronisławów (1991, 1995), Barkowice Mokre (1995, 1996). Od 1990 roku rozpoczęła się ekspansja piotrkowskiej komunikacji poza teren miasta. W lutym 1990 roku uruchomiono linię 16 do Przygłowa. Również w 1990 roku obsługa linii 13 Piotrków Trybunalski - Bełchatów została rozdzielona między 2 zakłady: ZKM Piotrków Trybunalski i ZKM Bełchatów.
za mzk.piotrkow.pl